آثار حماسی، دارایی معنوی ملت‌ها به شمار می آیند

ناطق با اشاره به اینکه حماسه در شکل امروزی و کهن خود می‌تواند تحکیم کننده باورها، فرهنگ و هویت قومی و ملی شود، گفت: آثار حماسی جزو دارایی‌های معنوی ملت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، ساسان ناطق امروز در نشست هم‌اندیشی سومین جایزه حماسی ضمن اشاره به شرایط فراخوان سومین جایزه حماسی داستان و حوزه‌های برگزاری آن که شامل رمان و داستان می‌باشد به تشریح ابعاد مختلف داستان حماسی و چرایی برگزاری این جایزه ادبی و توجه نویسندگان به سمت ادبیات و رویدادهای بومی پرداخت.

 

سرپرست دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: حماسه به دلاوری و شجاعت اشاره دارد که ریشه در اعمال و سلوک و مرام پهلوانی دارد. اما وقتی قهرمان داریم، قهرمان سازی نمی‌کنیم و وقتی تاریخ داریم، دیگر نیازی به تاریخ‌سازی نیست.

 

وی ادامه داد: پهلوان کسی است که مردم به خاطر فعلش به او نزدیکند و او را دوست دارند؛ افعال پهلوانی یا حادثه و ماجراجویی حماسه است که الهام بخش، نشاط آفرین، باعث حرکت، وحدت  غرور و فخر مردم  بشود.

 

نویسنده کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» با اشاره به اینکه در کنار حماسه‌های تاریخی، دینی، بومی، حماسه‌های مصنوعی و بر ساخته خیال هم داریم که با جلوه‌های سینمایی و ادبی، واقعی جلوه داده می‌شوند. اما وقتی خودمان  تاریخ داریم، وقتی قهرمان داریم؛ نه تاریخ‌سازی می‌کنیم نه قهرمان‌سازی. که البته یکی از وظایف سینما و ادبیات کمک به ماندگاری تاریخ و قهرمانان یک ملت است.

 

نویسنده کتاب «در آفریقا همه چیز سیاه است»، افزود: حماسه در شکل امروزی و کهن خود می‌تواند تحکیم کننده باورها، فرهنگ و هویت قومی و ملی شود. آثار حماسی جزو دارایی‌های معنوی ملت‌ها هستند و هیچ ملتی  در جهان دارایی و اندوخته‌های معنوی‌اش را پنهان نمی‌کند. پایان این نشست هم‌اندیشی نیز مثل تمامی نشست‌های ادبی و هنری هنرمندان با گفتگو و پرسش و پاسخ سپری شد.

کد خبر 1240516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha