حضرت زهرا(س) هرگز جریان سقیفه را به رسمیت نشناخت/ با یاد مهدی(عج) آرام می‌گرفت

حجت‌الاسلام لیالی با بیان اینکه تبیین حیات سیاسی اجتماعی و فکری معرفتی حضرت زهرای مرضیه(س) برای همه نسل‌ها ضروری است، گفت: ایشان هرگز جریان سقیفه و خلفا را به رسمیت نشناختند و به غصب خلافت اعتراض داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) و به منظور بررسی دغدغه‌های فاطمی(س) در حفظ و صیانت از اندیشه امامت و ولایت با حجت الاسلام والمسلمین «محمدعلی لیالی»، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

حجت‌الاسلام لیالی با بیان اینکه بررسی حیات فکری و معرفتی حضرت صدیقه طاهره(س) از الزامات مرور سیره آن حضرت(ع) به ویژه در دفاع از ولایت و امامت است، اظهار کرد: ایشان حیاتی ظاهری همچون دیگر مردم داشتند از ولادت تا شهادت که بنابر اقوال مختلف بین 18 تا 28 سال بوده است، و در بُعد دیگر زندگی ایشان محتوا و معارف عمیقی دارد که از حیات فکری معرفتی و معنوی آن بانوی بزرگوار(س) سرچشمه می گیرد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: تبیین حیات سیاسی اجتماعی و فکری معرفتی حضرت زهرای مرضیه(س) برای همه نسل ها ضروری است چراکه در میان همه اوصاف آن بانو(س)، برترین‌شان اسوه بودن است آنهم نه‌ فقط برای ما شیعیان و محبان و مومنان حتی برای ائمه(ع) چنین بوده است، چنان که عبارات شبیه به هم از حضرات معصومان(ع) وارد شده که فرمودند: مادرمان فاطمه(س) برای ما الگو است یعنی از حسنین(ع) تا مهدی آل‌محمد(ص).

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهمترین دغدغه حضرت زهرا(س) در میان همه دغدغه های فکری معرفتی دفاع از رسالت و امامت و ولایت است، گفت: اگر در سخنان حضرت صدیقه طاهره(س) که در منابع مختلف و متعدد آمده است، تامل داشته باشیم می بینیم دفاع از رسالت نبوی(ص) و امامت و ولایت برجسته است، بخصوص در خطبه فدکیه که اوج معارف فاطمی(س) است، حضرت(س) در این خطبه بر اینکه چرا به مقام امامت و ولایت و امیرمومنان(ع) ظلم شده، شکوه و گلایه می کنند.

 

وی تصریح کرد: ایشان هیچ گاه با ظلم و ظالمان بیعت نکرد و نارضایتی خود را بیان و علیه جریان سقیفه اعتراض کرد؛ همه منابع شیعی و اهل سنت تصریح دارند حضرت زهرا(س) در عمر کوتاه پس از پیامبر(ص) (۴۰، ۷۰ یا ۹۰ روز، کمتر یا بیشتر) جریان سقیفه و خلفا را به رسمیت نشناختند و به غصب خلافت اعتراض داشتند.

 

حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه اعتراض به جریان سقیفه در تفکر و بیانات حضرت زهرا(س) کاملا برجسته است، تاکید کرد: این اعتراض به قدری عمیق و دامنه‌دار بود که نهایتاً به شهادت ایشان ختم شد و حضرت زهرا(س) نخستین شهید راه دفاع از از ولایت و امامت شدند یعنی در عین اعتراض و بیان دغدغه هایشان در عمل نیز در دفاع از این حق کوتاه نیامدند و نخستین شهید راه ولایت و امامت شدند!

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام زمان(عج) حضرت زهرا(س) را الگوی خود معرفی می کنند، گفت: حضرت زهرا(س) نیز تعابیری درباره امام مهدی(عج) دارند که در منابع تصریح شده است، مهم آنکه پیامبر(ص) نگرانی ها و دغدغه های حضرت زهرا(س) را با وجود مقدس حضرت مهدی(عج) تسلی داده اند و حضرت صدیقه طاهره(س) وقتی دریافتند فرزندشان مهدی(عج) جهان را از عدل و داد پر می کند، آرام شدند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در منابع تاریخی و روایی و کتب سیره و حتی در منابع اهل سنت آمده که بارها پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع)، فاطمه زهرا(س) را به امام مهدی(عج) و حکومت عدل آن حضرت(عج) و اینکه با کمک مومنان حکومت عدل را اقامه می کنند، بشارت داده اند. خوب است در این ایام اندیشه های فاطمی(س) به ویژه در مقابله با ظلم و ظالمان و اندیشه مهدوی ایشان در سیره کلامی حضرت فاطمه زهرا(س) مورد توجه قرار بگیرد.

 

کد خبر 1242811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha