نقش بصیرت‌آفرین مسجد را با روحیه جهادی احیاء کنیم/ مسجدمحوری در جهاد تبیین، دشمن را خلع‌سلاح می‌کند

رئیس موسسه امام خمینی(ره) گفت: سه عنصر جهاد تبیین، بصیرت‌آفرینی و مسجد با یکدیگر گره خورده‌اند به عبارت بهتر، دو عنصر نخست برای سازماندهی و برخورداری از پشتوانه مردمی و زنده و پویا بودن به ارتباط با مسجد و محوریت خانه‌های خدا نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه 9 دی، «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» و به منظور بررسی نقشی که مسجد در بصیرت‌آفرینی و تجهیز جامعه به این سلاح اثرگذار ایفا می‌کند با آیت‌الله «محود رجبی»، رئیس موسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی(ره) گفتگویی ترتیب داده‌‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

در میان اوصاف مختلفی که جامعه دینی و داعیه‌دار و پرچمدار تمدن‌سازی نوین اسلامی به آنها آراسته است، بصیرت چه جایگاهی و شانیتی دارد؟

 

مهمترین ویژگی‌ای که می‌تواند یک ملت به‌ویژه در جامعه و نظام اسلامی را از بسیاری از آسیب‌ها حفظ کند برخورداری از بصیرت است تا جایی که اگر همه مولفه‌های علمی، تربیتی و اخلاقی فراهم باشد اما بصیرت در جامعه نهادینه نشود نه‌تنها هدفی را که باید، تامین نمی‌کند بلکه ممکن است تمام این سرمایه‌ها و ظرفیت‌‌ها در خدمت دشمنان نظام و مردم قرار بگیرد، از این‌رو، بصیرت نقطه ثقل بهره‌برداری از دیگر ظرفیت‌ها و مواهب در اختیار ما است. خدا را شاکریم که به لطف خدا و با برخورداری از رهنمودهای امامین انقلاب، ملت ما بصیرتی بالا دارد و در بزنگاه‌ها از آن استفاده می‌کند.

از این‌رو، به‌رغم آنکه دشمنان همه توان‌شان را به کار گرفته و ظرفیت‌های مختلف را به میدان آورده‌اند و درصدد نابودی نظام مقدس ما هستند، اما با بصیرت ملت و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب، همه توطئه‌ها خنثی و اغلب تهدیدات به فرصت تبدیل شده است این نیست مگر به دلیل آراستگی به نیروی بصیرت.

به دلیل اهمیت این خصیصه است که خدای متعال به پیامبر(ص) می فرماید: «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ؛ بگو طریقه من و پیروانم همین است که خلق را به خدا با بینایی و بصیرت دعوت کنیم» این یعنی نه‌تنها پیامبر(ص) بلکه رهروان ایشان نیز باید با بصیرت مردم را به سوی حق دعوت کنند.

 

در میان نهادها و پایگاه‌هایی که به ایجاد، تقویت و نهادینه‌سازی عنصر بصیرت در افراد و جامعه موثر هستند،  مسجد چه نقش و جایگاهی دارد؟

 

مسجد از نهادهای برخاسته از اصل اسلام است، این نهاد مقدس می‌تواند موثرترین و بیشترین نقش را در بصیرت‌آفرینی داشته باشد البته مایه تاسف است که بعضاً از ظرفیت ماهوی مساجد آنطور که باید در این باره استفاده نمی‌شود!

این مهم، مسئولیت مرکز رسیدگی به امور مساجد و مسئولان فرهنگی ما را سنگین می‌کند چراکه مسجد باید محور همه فعالیت‌های فرهنگی بصیرت‌آفرین و بصیرت‌افزا باشد چنان‌که در دوران پیامبر(ص) مسجد محور همه فعالیت‌ها بود و در دوران دفاع مقدس مساجد پایگاه‌ اعزام نیروها به جبهه و بسیج امکانات و خدمات برای جبهه‌ها بودند.

 

در شرایط امروز جامعه و کشور و نیاز بیش از پیش به بصیرت‌افزایی، چطور باید ظرفیت‌هایی مسجدی را در این باره فعال کرد؟

 

مسئولان مسجدی و فرهنگی باید سرمایه‌گذاری مادی و معنوی قابل توجه در این باره داشته باشند به‌ویژه در شرایط کنونی که دشمنان با جنگ شناختی به مصاف همه ارزش‌ها و آرمان‌های ما آمده‌اند با روحیه و کار جهادی باید کارکردهای بصیرت‌آفرین مسجد را ارتقا داده و مسجد را محور مقابله با جنگ نرم و شناختی دشمنان کنیم.

خوشبختانه، ما نیروهای جوان و متعهد فراوان داریم که باید توسط مساجد و متولیان امر مساجد سازماندهی و برای مقابله با توطئه‌های دشمن شبکه‌سازی شوند؛ هر یک از آنها می‌توانند افسران مقابله با جنگ نرم‌ باشند به شرط آنکه در بستر مهیای مسجد فرصت حضورشان در این جنگ را فراهم و برای مبارزه آماده‌شان کنیم.

 

برجسته‌سازی این نقش به چه سازوکارهایی نیاز دارد؟

 

مسجدمحوری در مقابله با جنگ نرم باید توسط رسانه‌ها به عنوان مطالبه‌ای عمومی از مسئولان مطرح شود، رسانه‌ها بپرسند چرا آنطور که باید مساجد محور قرار نگرفته و چرا مساجد ما بعضاً تعطیل هستند؟

مسجد به معنایی ظرفیت و طرحی است که اسلام برای صیانت از ارزش‌های اسلامی انسانی تعبیه و طراحی کرده که بصیرت‌آفرین است و باید غنیمت شمرده شود ما در سراسر کشور شبکه عظیم مساجد را داریم که اگر اینها در عرصه‌های علمی اخلاقی فعال شوند کشور ما با جوانان مسجدی می‌تواند بر تارک علم و دانش، اخلاق و معنویت و بصیرت در جهان بدرخشد. لازم است مسئولان در این باره همت بیشتری به خرج دهند تا مسجد در آینده نه‌چندان دور نقش محوری خود در بصیرت‌افزیی جامعه را بازیابد.

 

اگر نقش بصیرت‌افزایی مسجد احیاء و تقویت و کارکردهای مساجد در این ساحت بالفعل شود، چقدر از شرایطی نظیر اغتشاشات اخیر کشور پیشگیری می‌شود؟

 

وقتی اسلام چنین نظامی را برای رشد علمی و معنوی جامعه تعبیه می‌کند یعنی راه پیشگیری از همه تهاجمات و آسیب‌ها با محوریت مسجد است ... اگر مساجد ما فعال بودند مطمئنا دچار چنین آسیب‌هایی نمی‌شدیم، کاملاً واضح و مبرهن است هر جا بخواهیم انفعالی و تدافعی رفتار کنیم هزینه بیشتری می‌پردازیم در حالی که پیشگیری‌های مسجدمحور در عرصه‌های اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و ... درصد خطرات و آسیب‌ها را کاهش می‌دهد.

 

جهاد تبیین در پازل بصیرت‌آفرینی و بصیرت‌افزایی مساجد و مسجدی‌ها چه نقشی دارد و چطور باید تعبیه و تعریف شود؟

 

بصیرت‌افزایی با جهاد تبیین محقق می‌شود وقتی حقایق و واقعیات آنطور که هستند، عرضه شوند جهاد تبیین انجام شده و بصیرت بر جامعه حاکم می‌شود اساساً دشمن همیشه از فضای غبارآلود و عاری از تبیین و روشنگری به نفع خود سوءاستفاده می‌کند؛ مسجدمحوری در جهاد تبیین، غبارها را کنار زده و دشمن را خلع‌سلاح می‌کند!

باید توجه داشت سه عنصر جهاد تبیین، بصیرت‌آفرینی و مسجد با یکدیگر گره خورده‌اند به عبارت بهتر، دو عنصر نخست برای سازماندهی و برخورداری از پشتوانه مردمی و زنده و پویا بودن به ارتباط با مسجد و محوریت خانه خدا نیاز دارند. اینکه خدای متعال در قرآن می‌فرماید: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ» به معنای آبادانی ظاهری و صرفاً ساخت و بنای مسجد نیست بلکه به احیای روح مسجد از طریقی همچون بصیرت‌افزایی و جهاد تبیین است که می‌تواند اقشار مختلف به‌ویژه نسل جوان را جذب مساجد کند.

 

و سخن پایانی ...

 

در همه عرصه‌ها بهترین شاخص، راهنما و الگو برای ما رهبر معظم انقلاب هستند چنان‌که در بصیرت‌آفرینی می‌بینیم چطور جامعه را به مسیر درست هدایت می‌کنند ما باید شاکر این نعمت باشیم و چشم و گوش‌مان در غبار فتنه‌ها به ایشان باشد تا راه را گم نکنیم و به بیراهه نرویم.

 

کد خبر 1243140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha