بافت محصولات حصیری کمک در آمد خانوارهای بافقی

رنجبر با بیان اینکه اکنون ۴۵۰ نفر در این حوزه فعالیت دارند گفت: تنوع طرح های حصیر بافی امروزه کمک درآمد خانوارهای این شهرستان محسوب می شود.

لیلا رنجبر رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان بافق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد افزود: بیش از 2 هزار نفر هم  به صورت غیر رسمی در این حرفه فعالیت دارند.


وی تصریح کرد: صنعت حصیر بافی از دیر باز بین زنان و مردان این منطقه رایج بوده و از دل تاریخ 2 هزار و 500 ساله عبور کرده و همواره از نسلی به نسل دیگر منقل شده است.

رنجبر، این صنعت را از صنایع دستی و رونق مشاغل خانگی دانست و خاطرنشان کرد: هم اینک 450 نفر به طور رسمی در این حوزه فعالیت دارند و دسترنج آنها به بازار استان یزد، کرمان، اصفهان و تهران صادر می شود و از مهمترین سوغات این شهرستان به شمار می آید.


این مسئول با اشاره به وجود نخلستان های پر ثمر دراین منطقه، یاد آور شد: مواد اولیه صنایع حصیری از شاخ و برگ و الیاف تنه درختان خرما تامین می شود که فراوانی درختان به بیش از 2000 هکتار با 2 هزار و 600 بهره بردار می رسد. 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه باب کارگاه حصیربافی با ۵۰ هنرمند و تعدادی هنر آموز در این شهرستان فعالیت دارد و افراد قبل از ایجاد کارگاه باید در این حرفه ازمهارت لازم برخوردار باشند.


وی، بادبزن، پادری،جاروب، کلاه، قندان، سبد، زنبیل، زیرانداز ، ریسمان رومیزی، ساک دستی، کیف و از این قبیل را از عمده محصولات حصیری تولید شده توسط هنرمندان رشته حصیر بافی در بافق اعلام کرد و افزود: بادبزن اسمی مشتریان خوبی دارد زیرا بر اساس طرح و نامی که مشتریان ارائه می‌کنند مطابق سلیقه آن ها برروی بادبزن بافته می شود و یادگاری خوب و مورد علاقه گردشگران است.


رنجبریاد آور شد: اسفند ماه سال 1400 درسفر یک روزه خانم پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور به بافق،ثبت این شهر به‌ عنوان شهرملی دست بافته‌های حصیری کشور مطرح و اعلام شد.

کد خبر 1244533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha