روحانیت باید ارتباط خود را با خانواده، جامعه، آموزش و پرورش و دانشگاه تقویت کنند

حجت الاسلام اندرزیان با اشاره به ضرورت ارتباط روحانیون با نسل نوجوان و جوان جامعه، گفت: روحانیت باید ارتباط خود را با خانواده، جامعه، آموزش و پرورش و دانشگاه تقویت کنند.

خبرگزاری شبستان__یاسوج:

روحانیت در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم ایستاده بوده و در انجام رسالت خود در برهه های مختلف کوتاهی نکرده است. انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک طلبه «امام خمینی (ره)» جان گرفت و پیروز شد و با رهبری و زعامت رهبر معظم انقلاب امروز با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

اما نقش روحانیت در زنده نگه داشتن انقلاب و دین مبین اسلام باعث شده است تا دشمنان و رژیم منفور آل سعود کینه شتری از این قشر عزیز به دل بگیرد و تیرهای سمی خود را به سمت روحانیون پرتاب کند.

حدود چهار ماه پیش بود که جرقه فتنه های دشمن به بهانه فوت دختری به نام «مهسا امینی» در کشور زده شد و به بهانه ای برای دشمن و دست درازان آمریکایی و انگلیسی خارج نشین تبدیل شد.

دشمن و رژیم آل سعود در این فتنه نقشه های شوم بسیاری را دنبال کردند. در ابتدا به بیان شعار «زن، زندگی، آزادی» پرداختند و عده ای از افراد که فریب رسانه ها و تبلیغات پوشالی و سخنان سلبریتی های بی غم و خودباخته را خورده بودند وارد میدان اعتراضات شدند.

در ابتدا تنها به بیان شعار «زن، زندگی، آزادی» پرداختند و کم کم نقشه دشمن رو شد و به مرحله توهین به نیروهای امنیتی و تضعیف جایگاه نیروی انتظامی رسید و معترضان و اغتشاش گران به طرز وحشیانه دست به جنایت های بزرگی علیه نیروهای امنیتی کشور زدند.

این آخرین فتنه دشمن نبود و شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلام و رهبری توسط اغتشاش گران بیان می شد و اینجا بود که نقشه دشمن برملا شد و هنوز آتش فتنه خاموش نشده بود که رژیم آل سعود از نقشه دیگر خود پرده برداشت و آن هم عمامه پرانی بود.

فتنه یهودی-سعودی اخیر به صورت یک جنگ ترکیبی از سوی دشمنان به راه افتاد و دشمن از تمام ظرفیت‌های میدان و رسانه برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.

یکی از این اضلاع جنگ ترکیبی توهین به روحانیت و لباس روحانیت با استفاده از نیرو‌های اجیر شده در میدان با عنوان عمامه پرانی و انعکاس رسانه‌ای آن بود تا روحانیت که همیشه در فتنه‌ها به روشنگری می‌پرداختند در انزوا قرار گیرد و به خیالشان راحت‌تر بتوانند ایران اسلامی را به زانو درآورند.

خبرگزاری شبستان در این راستا و همچنین با توجه به اهمیت ارتباط روحانیون با نوجوانان و جوانان با حجت الاسلام امرالله اندرزیان، معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج و استاد دانشگاه گفت و گویی را انجام داده که در ذیل می خوانید.

 

نخست بفرمایید علما روحانیون چه نقشی در جامعه اسلامی ایران داشته و دارند؟

در زمینه حوادث اخیر بی احترامی و بی‌حرمتی به جایگاه روحانیت و به تعبیری عمامه پرانی و بی حرمتی به این لباس باید چند نکته را در این زمینه عرض کنم.

نکته نخست این است که روحانیت پیشتاز و پیشگام در انقلاب اسلامی به ویژه با رهبری حضرت امام راحل(ره) و پیروزی معجزه قرن همه معادلات شرق و غرب را به هم ریخت و ایدئولوژی اسلامی که مبلغ آن روحانیت شیعه بود باعث شد که مکتب کمونیست با اتحاد جماهیر شوروی متلاشی و این کشور به بیش از ۱۴ کشور تبدیل شود.

مکتب لیبرال دموکراسی هم با توجه با توجه به آن پیام غیر الهی، یعنی پیام صرفاً مادی، سود، لذت و شهوت به ویژه نگاه به بعد حیوانی انسان و غفلت از بعد الهی و ملکوتی و روحی انسان آنهم در حال افول و متلاشی شدن است.

غرب احساس می‌کند که هیمنه و ابهت او توسط انقلاب اسلامی شکسته شده و با ایدئولوژی اسلام جایگاه خود را در دنیا از دست می دهد و به تعبیر مقام معظم رهبری از منطقه بیرون شده و طبق تحقیقات خود غربی‌ها حیات جمهوری اسلامی مرگ آمریکا و افول غرب است.

بر همین اساس این ها گفتند کسانی که مقتدا، پیشوا و پیشگام مکتب اسلام بوده «روحانیت» هستند و کسانی هم که در این مکتب تربیت شده‌اند، نیروهای انقلابی در کنار و زیر منبر روحانیت تربیت شده اند که اینها هم کسانی مثل حاج قاسم سلیمانی که توانست در منطقه نیروهای مقاومت را تشکیل دهد و در مقابل آمریکا، صهیونیست، وهابیت و تکفیری ایستادگی کند نیز تربیت شده همین مکتب و منبرها است.

این ها نسبت به ایدئولوژی اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی و مشعل داران این راه که روحانیت شیعه و مراجع عظام هستند احساس خطر جدی کردند، بنابراین در این حوادث اخیر نهایت بی احترامی را به مقام روحانیت انجام می دهند.

 

به نظر شما چرا دشمنان به اهانت نسبت به مقام معظم رهبری روی آورده اند؟

اهانت هایی که نسبت به مقام معظم رهبری می کنند ناشی از این است که اندیشه نورانی ولایت فقیه و روحانیت انشاالله زمینه‌ساز حکومت جهانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

اینها قبلاً با مطالعاتی که داشتند بحث جهانی شدن و نظم نوین جهانی را بر همین اساس که جلوی اندیشه مهدویت را بگیرند مطرح کردند، تعبیر بنده یک جنگ جهانی و جنگ ترکیبی جهانی است که علیه اسلام و روحانیت به راه انداخته اند.

آنها اسلام منهای روحانیت می خواهند، اسلام و دین منهای سیاست می خواهند که در یک گام مدنظر دشمنان است.

گام بعدی آنها این است که نه اجازه می دهند دین باشد و سیاستی که مبتنی بر دین باشد و حتی از هم جدا را نیز نمی خواهند، زیرا آنها دنبال غرایز، امیال، شهوات، نفسانیات و دنیا طلبی خود هستند؛ ضمن اینکه جنگ رسانه‌ای و تحمیل جنگ ترکیبی آنها نیز در همین راستا است.

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی نور خدا است، تلاش می‌کنند تا نور خدا را خاموش کنند و روحانیت انقلابی و شیعه همیشه مدافع اسلام بوده و هست.

جا دارد یادی کنم از شهید آرمان علی وردی، طلبه ۲۱ ساله ای که بیش از ۳۰ نفر حتی تا ۷۰ نفر هم گفته اند این شهید را به روش وحشیانه ای به شهادت رساندند، بنابراین کینه آنها نسبت به کسانی است که ایمان به تبلیغ دین، ایمان، مسجد، نماز و  این ها دارند.
 

 

چطور شد که آنها نسل نوجوان و جوان را در این شرایط حساس انتخاب کرده اند؟

گرچه روحانیت همیشه بین مردم و نسل جوان و نوجوان حضور داشته، ولی در سال های اخیر و سال های کرونایی غفلتی در بعضی از زمینه ها صورت گرفته و باید ارتباط بیشتر روحانیت با نسل نوجوان و جوان جامعه داشته باشند.

در این راستا دو نهاد باید مورد تاکید باشد که یکی از آنها نهاد خانواده و دیگری آموزش و پرورش بوده، زیرا تقریباً ساختار و ساختمان سازمان روحی و جسمی نسل نوجوان و جوان جامعه در این مکان ها به ویژه خانواده بسته می شود و ارتباط با خانواده بیشتر باید باشد.

روحانیت قبل از انقلاب در مساجد جوانان را تربیت کرد و انقلاب پیروز شد و در هشت سال دفاع مقدس همیشه در راست گردان، تیپ و لشکر روحانیون و جلو دار بودند و رزمندگان نیز به حرف روحانیون گوش می دادند.

ولی در مقطعی ما از این حضور غفلت کردیم، این نسل جدید ارتباط آنها با روحانیت بسیار ضعیف است، یا ارتباط روحانیت با آنها بسیار ضعیف؛ شاید بخشی از آن متوجه شرایط کرونایی جامعه در مقطعی باشد.
 

 

آیا نمی توان گفت که بخشی از این عدم ارتباط سازنده شاید به دلیل عدم به روز بودن روحانیت است؟

اعتقاد دارم که بیشتر وقت نوجوانان و جوانان در فضای مجازی صرف می شد و این فضا یک تهدید جدی محسوب می شود و پمپاژ تبلیغات و جنگ رسانه‌ای علیه اسلام و روحانیت بوده است.

بعضی از لغزش ها هم در نظام اسلامی پای روحانیت حساب شده و بعضی اختلاس ها یا هر نقص و ایرادی که صورت می گیرد را پای روحانیت حساب می‌کنند که از این جهت عوامل مختلفی وجود دارد و باید همه اینها بررسی شود که چرا ارتباط روحانیت با نوجوانان و جوانان در مقطعی ضعیف بوده است.

ولی در عین حال روحانیت باید ارتباط خود را با خانواده، جامعه، آموزش و پرورش و دانشگاه تقویت کنند و از طرفی نوجوانان و جوانان احساس نیاز کنند و فریب تبلیغات دروغین و دشمنان را نخورند؛ زیرا دشمن با تزویر ،تبلیغات، ستون پنجم و جنگ رسانه ای وارد می شود.

دشمن با همه توان خود به میدان آمده و این جنگ ادراکی و شناختی بوده که ذهن، فکر و دل را عوض می کند و دشمن در این زمینه تا حدودی پیشروی کرده است.

ما نیز تا حدودی غفلت کرده ایم و به فرموده مقام معظم رهبری کمتر توجه داشته و هشدارهای ایشان را عمل نکردیم و باید در مقابل توطئه و ترفند دشمنان وارد میدان شویم و مثل زمان جنگ هر چه در توان داشتیم در برابر حدود ۴۰ کشور ایستادگی کردیم و به پیروزی رسیدیم؛ هم اکنون نیز باید با همه توان و ظرفیت وارد میدان شده و دشمن را شکست دهیم.

 

چرا دشمنان این مقطع زمانی را برای این کار انتخاب کرده‌اند؟

عامه مردم برای روحانیت و لباس آن احترام خاصی قائل هستند و در تشییع جنازه روحانیون مردم آنها را احترام می کنند.

یکی از اهداف دشمن به تعبیر مقام معظم رهبری از ابتدای مهر برای مدارس و دانشگاه‌ها طراحی شده بود، اراذل و اوباش را وادار کنند یکی از اهداف آنها بی حرمتی به روحانیت و عمامه پرانی بود که به لطف خدا شکست خوردند و مردم عشق و علاقه خود را به اسلام بیشتر به نمایش می گذارند.

دشمنان تلاش داشتند تا دانشگاه‌ها و مدارس را تعطیل، نارضایتی و راه بندان برای مردم ایجاد کرده و بازار را تعطیل کنند و از هر راهی که بتوانند مردم را ناراضی از نظام جمهوری اسلامی، رهبری و روحانیت نشان دهند که در این زمینه موفق نشدند.

دشمنان کانون حضور مردم در صحنه را تقریباً شناسایی کردند، یعنی الگوها و اعتمادی که مردم به اسلام و روحانیت داشتند دشمنان تلاش کردند که این کانون و نور را خاموش کنند، ولی همان طور که خداوند متعال وعده داده اینها نتوانستند و به لطف الهی شکست خواهند خورد.

کد خبر 1247674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha