اجرای طرح شورای احیاگران محلات با همکاری بچه‌های مسجد/ برای حضور پررنگ ائمه جماعات در مساجد تدبیر شود

حجت الاسلام نادری با اعلام اجرای طرح شورای احیاگران محلات، گفت: این طرح با همکاری ائمه جماعات و بچه‌های مسجد به منظور حل مشکلات و رسیدگی به مسائل روزمره مردم اجرا می‌شود. دستگاه‌های متولی مشکل حضور کمرنگ برخی امامان جماعت در مساجد را حل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، برخورداری از جاذبه در فعالیت های فرهنگی همیشه محل بحث بوده و این روزها که برخی درباره کاهش میزان حضور مردم به ویژه نسل جوان در مساجد سخن می گویند، این مسئله مهم تر نیز شده است. به منظور رفع این مشکل، ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ابتکاری جالب طرح شورای احیاگران محلات را با همکاری ائمه جماعات و فعالان مساجد برگزار می کند. هدف از اجرای این طرح آن است که با محوریت مساجد، هم مشکلات و معضلات محلات کم شود و هم سطح زندگی مردم ارتقا یابد. در واقع این ستاد سعی دارد با اجرای این طرح میزان حضور مردم در مساجد را با جاذبه ها افزایش دهد، حجت الاسلام والمسلمین «محمد رسول نادری»، مدیرکل مساجد و محلات معاونت اجتماعی و مطالبه گری این ستاد در گفت و گو با شبستان ضمن اشاره به الزامات احیای کارکردهای مساجد، درباره نحوه اجرای این طرح گفته است که در ادامه می آید:

 

مسجد در ترویج آموزه های دینی به ویژه فرایضی همچون امر به معروف و نهی از منکر چه نقشی دارد؟

 

مسجد جایگاه بسیار مهم و ممتازی در آموزه های قرآن و سنت و سیره اهل بیت (ع) دارد. پیامبر اسلام (ص) از اولین کانون هایی که تاسیس کردند، مسجد قبا و همچنین مسجد النبی(ص) در مدینه بود. امیرالمومنین امام علی (ع) نیز مسجد کوفه را مقر فعالیت های خود قرار داده بودند و در جای جای این مسجد نشانه های مسجدمحوری در حکومت امیرالمومنین (ع) مشاهده می شود. امام عصر (عج) نیز مسجد کوفه را محل حکومت خود و مسجد سهله را محل زندگی خود قرار می دهند. امام خمینی(ره) نیز در تداوم راه اهل بیت (ع) مسجد را مرکز انتشار انقلاب اسلامی و ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) قرار دادند.

برخورد ما در حوزه های مختلف در مساجد باید در حد تعادل باشد. تعادل به معنای رعایت میانه روی است و نه التقاط. وقتی قرار است درباره منکراتی مانند بی حجابی، اختلاس، دزدی و فساد اداری صحبت شود، باید تعادل رعایت شود و ظرفیت مخاطب نیز لحاظ شود. درست است که اسلام دین رحمانیت و مهربانی است اما در برخورد با اشتباهات و در برخورد با کفار و مشرکین نیز قوانین سفت و سخت خود را دارد؛ اگر می شد صرفا با هدیه یک شاخه گل قوانین را اجرا کرد آنگاه تمام جهان بهشت می شد؛ بنابراین اگر قرار است کرسی های آزاداندیشی و گفت و گوهای آزاد به ویژه با حضور مسئولان در مساجد برگزار و امر به معروف و نهی از منکر در حوزه های فعالیت های آن مسئول پی گیری و مطالبه شود، باید اعتدال رعایت شود.

 

مشکل اصلی در کمرنگ شدن حضور مردم در برخی از مساجد چیست؟

مسجد از کانون های ترویج تفکر انقلاب اسلامی است و به همین دلیل امام خمینی (ره) بسیج را در مساجد تاسیس کرد. اگر امروزه برخی از مساجد ما با همه این ویژگی هایی که برشمردیم، مخاطب ندارند به دو دلیل است؛  مشکل در جاذبه و دافعه است. اینکه ما برنامه های مساجد را جذاب برگزار کنیم تا مخاطب را جذب کنیم، درست است اما این نباید به این صورت باشد که ما در برگزاری همین برنامه ها متوقف شویم. قرار دادن یک میز پینگ پنگ در حیاط مسجد برای جذب کودکان و نوجوانان خوب است اما اینکه تمام وقت یک کودک در مدت حضورش در مسجد به این بازی محدود شود، درست نیست و به معنای فاصله گرفتن از حقیقت و کارکردهای مساجد است.

 

لطفا درباره طرح شورای احیاگران محلات توضیح دهید؟

 

وقتی از جاذبه حرف می زنیم، تنوع بخشیدن به برنامه های مساجد، برگزاری برنامه های هنری، ورزشی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و برپایی غرفه های متنوع و مختلف است اما جاذبه اصلی آن زمانی اتفاق می افتد که مسجد محل اولیه و اصلی حل مشکلات مردم و ارتقای سبک زندگی و کیفیت زندگی آنان باشد. اینکه مثلا یک مسجدی روز شنبه را به ویزیت رایگان نمازگزاران توسط یک یا چند پزشک عمومی متخصص اختصاص دهد، روز یکشنبه را به ارایه خدمات در حوزه مشاوره خانواده و روانشناسی اختصاص دهد، روز دوشنبه را به اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان اختصاص دهد، روز سه شنبه را به برگزاری کلاس های مهارت افزایی اختصاص دهد و یکی دو روز در هفته را نیز به حل مشکلات خانوادگی یا نزاع های بین فردی اختصاص دهد، مهمترین عامل در جذابیت بخشی و دافعه مسجد است.

وقتی از جاذبه صحبت می کنیم اینها نقش اصلی را ایفا می کنند. ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به همین منظور با همکاری بچه های مسجد و شواریاری ها طرح شورای احیاگران محلات را اجرا می کند. هدف از اجرای این طرح آن است که هم مشکلات و معضلات محلات کم شود و هم سطح زندگی مردم ارتقا یابد. برای اجرای این طرح جلسات متعددی با مرکز رسیدگی به امور مساجد، شهرداری، سازمان بسیج مستضعفین و برخی از دستگاه های دیگر داشته ایم. مسجد باید مرکز اصلی همه فعالیت های روزمره مردم شود. مردم باید مطمئن شوند می توانند از طریق شورای احیاگران، مطالبات خود را از مردم مطرح کنند.

 

برای برقرار شدن مساجد، باز بودن دائمی در مساجد ضروری است، مشکلات اصلی را در تحقق این موضوع کدام موارد می دانید؟

 

یکی از مشکلات اساسی در مساجد حضور کمرنگ امام جماعت است. وقتی یک امام جماعت به خاطر مسائل مالی مجبور است شغل و فعالیتی غیر از امامت جماعت داشته باشد، آنگاه نمی تواند از صبح تا شب در مسجد مستمرا حضور داشته باشد. مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و همه دستگاه های دیگر که با حوزه مسجد مرتبط هستند باید یک تدبیری برای رفع مشکلی به نام حضور کمرنگ ائمه جماعات در مساجد اتخاذ کنند. وقتی مشکل حل شد در مسجد از صبح تا شب و حداقل از یک ساعت مانده به اذان ظهر تا یکی دو ساعت بعد از اذان مغرب به روی مردم باز است. وقتی مردم مطمئن شدند در مساجد به روی آنان باز است و دستگاه های مختلف بسترهای لازم را تهیه و فراهم کردند، آنگاه با داشتن مساجدی برقرار حداکثر جاذبه در مساجد ایجاد می شود.

 

وقتی به ترکیب مساجد نگاه می کنیم، حضور خانوادگی افراد در آنها کمرنگ است، برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

 

مسجد باید نیازها و درخواست های جوانان را در حوزه های مختلف برطرف کند و در این زمینه باید همه اعضای خانواده به صورت دسته جمعی در مساجد حضور یابند. لازمه این دو موضوع آن است که مساجد برای جوانان، پدران و مادران و به ویژه کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشند. نکته مهم در این زمینه این است که مساجد ما تمیز، زیبا و خوشبو باشند و وقتی کودک پنج ساله همراه با پدر و مادرش در مسجد حاضر می شود، حس خوبی به آنها منتقل شود.

 

 

 

 

کد خبر 1248181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha