قصه گویی؛ رسانه ای بی بدیل برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی

مروج با بیان اینکه برای هر موضوع و هر نوع ارزشی قصه داریم، گفت: روحانیون در مساجد در کنار قرآن خوانی به قصه های قرآنی هم توجه کنند.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: بیست و چهارمین جشنواره بین الملی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش های ملی، بین المللی، آیینی سنتی، پادکست، زبان اشاره و 90 ثانیه ای  و علمی 25 تا 29 دی به میزبانی شهر یزد برگزار شد. بیش از ۱۲ هزار نفر در این دوره از جشنواره قصه گویی ثبت نام کردند و 51 قصه گو از کشورهای خارجی شرکت داشتند. به بهانه جشنواره قصه گویی گفتگویی با «محمود مروج» ، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

جایگاه قصه در اسلام چیست؟

قرآن کریم کتاب آسمانی ما پر از قصه است. خیلی از پیام ها و مفاهیم را از طریق قصه به ما رساندند. قصه گو هم خداوند تبارک و تعالی است. خیلی هم تاکید شده است که به سرنوشت گذشتگان توجه کنیم.سفارش شده است که در زمین سیر و از تجربیات دیگران استفاده کنیم. سرنوشت گذشتگان و دیگران خودش به نوعی درس است.

 

چقدر می توان از ظرفیت قصه برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی استفاده کرد؟

به نظرم ظرفیت قصه در این زمینه بی بدیل است. قصه گویی رسانه ای است که هم موثر است و هم قابلیت و ظرفیت زیادی دارد که می توان به خوبی از آن استفاده کرد. ما اذعان می کنیم از این ظرفیت در سطح عموم و نه فقط کانون پرورش فکری کمتر بهره مند هستیم. فلسفه برنامه ها و جشنواره هایی مثل قصه گویی این است که بتوانیم این ظرفیت را مورد توجه قرار دهیم و در واقع از آن نهایت استفاده را کنیم.

برای استفاده بهینه از ظرفیت قصه به منظور انتقال مفاهیم اخلاقی و  دینی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

اولا قصه و قصه گویی علی رغم اینکه لحظات شادی به وجود می آورد دارای آثار و نتایج بسیار زیاد و درخور توجه ای است. در کنار این مسئله باید باور داشته باشیم که قصه گویی ظرفیت انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی را دارد، بر این اساس باید سعی کنیم در رسانه ها و محافل فرهنگی قصه گویی را به نوعی اجرا کنیم و به آن رسمیت ببخشیم و هم به نوعی آن را توسعه دهیم. حتی قصه و قصه گویی در برنامه های کلاس های درس هم می تواند گنجانده شود. در حقیقت قصه گویی دانشی است که باید ترویج پیدا کند.

 

مدارس در این زمینه می توانند چه اقداماتی انجام دهند؟

آموزش و پرورش در این حوزه می تواند نقش موثری داشته باشد و کمک بکند. به یاد دارم در دوره راهنمایی یک معلم دینی داشتیم که درس را با قصه شروع می کرد و چقدر هم اثرگذار بود. حدود 30 – 35 سال  از ان روزها گذشته اما قصه های آن زمان در وجود بنده اثر گذاشته و در خیلی از جاها حتی در آرزوها و خواسته هایم خودش را نشان می دهد. به نظرم ما در تبلیغات از طریق معلمان، روحانیون و مربیان عزیز می توانیم از قصه خیلی استفاده کنیم. البته یک سری زمینه ها هم لازم است که باید بسترسازی صورت گیرد؛ به عنوان مثال ضروری است که مجددا به قصه ها توجه کنیم. در مرکز پژوهشی قصه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه را کدبندی کردیم.البته از این بیشتر باید کار کنیم به گونه ای که آنهایی که می خواهند از قصه استفاده کنند، بتوانند دسترسی راحتی پیدا کنند و قصه ها را در جایی که مناسب است به تناسب مخاطب قصه گویی کنند.

 

مساجد و روحانیت چقدر می توانند در زمینه انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی از طریق قصه نقش داشته باشند؟

به نظرم روحانیون خیلی کارهای موثر می توانند در این زمینه انجام دهند. مرحوم فلسفی یکی از روحانیون بسیار مشهور و اهل فضل بود. به یاد دارم به یکی از سخنرانی های ایشان رفتم و از 45 دقیقه، یک ربع سخنرانی ایشان قصه بود. پس استفاده از قصه می تواند برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی بسیار موثر باشد. بنده از این فرصت استفاده می کنم به دوستانم که در بخش مساجد کار می کنند و یا مسئولیتی دارند، پیشنهاد می کنم که  این قضیه را مورد توجه قرار دهند و در کنار قرآن خوانی به قصه های قرآنی هم توجه کنند. این قصه ها می توانند خیلی موثر باشند. خوشبختانه قصه های قرآنی زیادی داریم.

 

اگر نکته ای باقیست، بفرمایید.

قصه ها ظرفیت های بی بدیل ناشناخته دارند که وقتی قصه گویی می شوند پیام های تربیتی، دینی و اخلاقی و انسانی دارند که آنها را منتقل می کنند. برای هر موضوع و هر جنس ارزش اعم از ارزش ملی و جهانی قصه داریم و می توانیم از طریق قصه این ارزش ها را زنده کنیم و مورد تاکید قرار دهیم.

 

 

کد خبر 1248527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha