آیین بزرگداشت «امیرعلی‌شیر نوایی» در تبریز برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری آیین بزرگداشت امیرعلی‌شیر نوایی شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار فرمانروایی تیموریان در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، حسن گلی -معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی- با اعلام این خبر گفت: این آیین با حضور جمعی از اصحاب فضل و فرهنگ، ادبا و اساتید رشته‌های ادبیات و تاریخ، روز دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه جاری ساعت ۱۶ در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: استاد جمشید علیزاده، استاد مصطفی قلیزاده، دکتر سیامک حسینعلی زاده، فرامرز یاوری و  غلامرضا یاوری از سخنرانان این آیین خواهند بود.

گلی، با اشاره به تاثیر فرهنگی این ادیب، وزیر و عارف قرن نهم هجری اظهار داشت: پاسداشت بزرگان و نام آوران در دوره‌های مختلف درواقع پاسداشت فرهنگ این مرز و بوم است.

وی نقش امیرعلی‌شیر نوایی را در نزدیک‌سازی ملت‌های منطقه با زبان هنر و ادب، حائز اهمیت برشمرد.

گفتنی است امیرعلیشیر نوایی (۱۷ رمضان ۸۴۴ ه.ق. /۹ فوریه ۱۴۴۱میلادی-۱۲ جمادی الثانی ۹۰۶ ه.ق./۱۵۰۱ میلادی در هرات)، وزیر و مشاور و مهر دار سلطان حسین بایقرا ، شاعر، منتقد اجتماعی، مترجم، تذکره نویس، عارف، سیاستمدار و بانی مراکز خیریه در خراسان و ماورا ءالنهر و... بود. نام او علی شیر و نام پدرش الوس یا کجکنه و ملقب به نظام الدّین است، وی از بزرگ‌زادگان خاندان جغتایی بود.

اشعار بسیاری به دو زبان فارسی(تقریبا۴۷۰۰ بیت) و ترکی جغتایی دارد، تخلص او در اشعار ترکی نوایی و در اشعار فارسی فانی یا فنایی است.

نوایی به حافظ، سعدی، عطّار، جامی و شاعران پارسی عشق می‌ورزید. پس از نوایی سرودن شعر به دو زبان ترکی ازبکی و فارسی به یک سنّت ادبی تبدیل شد

وی در سال ۸۴۴ ه‍. ق. در هرات متولّد شد و تحصیلات اولیه خود را نزد پدرش کسب کرد و سپس برای ادامه تحصیل به سمرقند رفت. امیرعلیشیر نوایی در خردسالی با سلطان حسین میرزا همدرس و هم‌مدرسه بوده‌است.

نوایی به منظور تحصیل معارف و کمالات به سمرقند و بسیاری از شهرهای دیگر رفت و در آن میان گرفتار فقر و فاقه شد. در این هنگام سلطان حسین میرزا در هرات به سلطنت نشست و امیرعلیشیر را از سمرقند فراخواند و منصب مهرداری خود را به وی واگذار کرد و اندکی پس از آن امر صدارت را نیز به او داد. امیرعلیشیر با وجود این مشاغل از مطالعات علمیو تألیفات مختلف دست برنداشت و مجلس او مجمع علما و فضلای آن روزگار بود.

وی پس از مدّتی از امور دولتی کنار کشید و با مصاحبت عبدالرّحمان جامی درویشی را بر همه امور ترجیح داد. او در عین دوری از کار دیوانی نیز مورد توجّه سلطان حسین بوده و شاهزادگان موظّف به استفاده از مجالس وی بودند،امیرعلیشیر پیرو فرقه نقشبندیه و از مریدان جامی است، وی مفسر قرآن بود و جارالله زمخشری، مفسّر قرآن را استاد خود نامیده است.

وی در صبح روز یکشنبه ۱۱ جمادی الآخر سال ۹۰۶ در شهر هرات درگذشت و در اخلاصیه که خودش ساخته بود، واقع در جوار آرامگاه گوهرشاد بیگم در منطقه خیابان هرات به خاک سپرده شد.

کد خبر 1250289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha