استقبال خوب جوانان از مراسم اعتکاف/ برگزاری حلقه‌های معرفتی و جهاد تبیین

حجت‌الاسلام نژاد صفری با اشاره به استقبال خوب جوانان از مراسم اعتکاف امسال گفت: برگزاری حلقه‌های معرفتی و جهاد تبیین از جمله برنامه‌های مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت برای معتکفان است.

حجت‌الاسلام علی اکبر نژاد صفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، در مورد کیفیت و چگونگی برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت اظهار داشت: خوشبختانه بعد از چند سال وقفه به علت شیوع پاندمی کرونا، امسال شرایط لازم برای به جا آوردن سنت اعتکاف فراهم شد.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت عنوان کرد: این مسجد از مساجد قدیمی شهر محسوب می‌شود و به حمدالله در سالهای متمادی مراسم اعتکاف را برگزار کرده است.

 

نژاد صفری با بیان اینکه در بحث اعتکاف، شرایط و اثرات آن در منابع اسلامی روایت‌های زیادی وجود دارد تصریح کرد: اعتکاف از مستحبات موکد دین مبین اسلام است و دو زمان را برای به جا آوردن این مراسم معنوی توصیه کرده‌اند. 

 

وی اذعان کرد: دهه آخر ماه مبارک رمضان از جمله ایامی است که برای اعتکاف سفارش شده و در روایت هم داریم که پیغمبر اکرم(ص) در این ایام بستر خود را جمع می‌کردند و ۱۰ روز پایانی را در مسجد معتکف می‌شدند.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت ایام البیض یعنی ۱۳ تا ۱۵‌ ماه رجب را دومین زمانی که برای به جا آوردن مراسم اعتکاف توصیه شده ذکر کرد و‌ گفت: خوشبختانه امسال عموم معتکفین ما در این مسجد جوانان هستند.

 

نژاد صفری تعداد معتکفین مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت را ۶۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: ۳۰ نفر از این معتکفان از برادران و ۳۰ نفر دیگر هم از خواهران هستند و مجموعا ۷۰ درصد معتکفان امسال ما را در این مسجد جوانان تشکیل می‌دهند که این میزان برقراری ارتباط جوانان با اعتکاف‌ بسیار نوید بخش است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت چه برنامه‌هایی را برای اعتکاف امسال برنامه‌ریزی کرده است اذعان کرد: اعتکاف یک دسته برنامه‌های شخصی شامل ادعیه، اذکار مختلف، ارتباط با خداوند متعال، تفکر در مسائل اعتقادی و اقامه نمازهای مختلف دارد که خود معتکفان برای خویش برنامه‌ریزی می‌کنند، در کنار این موضوع یکسری برنامه‌های عمومی هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت اضافه کرد: در مراسم اعتکاف امسال شب‌ها برنامه مناجات خوانی را داریم و نزدیک اذان هم برپایی سفره سحری و بعد از آن هم اقامه نماز شب و ادعیه ای که برای سحر وارد شده است را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 

نژاد صفری با بیان اینکه بعد از نماز صبح سخنرانی مذهبی برای معتکفان در مسجد  امام حسین(ع) زیر کوچه رشت برگزار می‌شود تصریح کرد: معتکفان بعد از مقداری استراحت و حوالی نماز ظهر در برنامه تلاوت قرآن کریم شرکت می‌کنند که دور هم جمع شده و یک جزء قرآن را تلاوت می‌کنند و اگر عزیزی در خواندن آیات اشکالاتی داشته باشد در همانجا رفع می‌شود. 

 

وی ابراز داشت: بعد از نماز هم مجددا بحث سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ برای معتکفان برگزار می‌شود که هر کدام از آنها در مورد مسائل اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، جامعه و حتی مسائل اخیر کشور تبادل نظر می‌کنند که این کار خود به گونه‌ای همان به جای آوردن جهاد تبیین است.

 

 امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت با تاکید بر اینکه رویکرد برنامه‌های این مسجد در اعتکاف امسال روی جهاد تبیین متمرکز شده است افزود: در ابتدا برای هر کدام از معتکفان تبیین شخصی در مورد موضوع مورد نظر شامل مسائل اعتقادی، اخلاقی و احکام انجام می‌گیرد و در وهله دوم چگونگی تبیین کردن این سه حوزه برای جامعه و افرادی که با معتکفان دوستی و نشست و برخاست دارند و ترویج اعتکاف‌ در اولویت قرار می‌گیرد.

 

نژاد صفری تصریح کرد: برای طلابی که در اینجا حضور دارند هم برنامه‌های خاص خودشان نظیر مراجعه به کتب روایی، روایت خوانی، مراجعه به وصیتنامه امام خمینی (ره) و پیامهای امام درباره طلاب و روحانیان و وظایف روحانیت پیش‌بینی شده و اجرایی می‌شود.


 
وی یادآور شد: برای قشر غیر طلابی که در این مسجد معتکف هستند حلقه‌های معرفتی با موضوعاتی همچون معیشتی و اقتصادی، رابطه بین معیشت و ایمان، پاسخگویی به سوالات و شبهاتی که امروزه در جامعه مشاهده می‌شود، اینکه آیا اعتکاف‌ همان گوشه‌نشینی است و مانند رهبانیت مسیحیان است و آیا اسلام گوشه نشینی را به حضور در جامعه ترجیح داده است برگزار می‌شود.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت در پایان خاطرنشان کرد: در حلقه‌های معرفتی خود معتکفان پاسخ‌هایی را به یکدیگر می‌دهند و مجموعا این جلسه  موجبات ارتقاء سطح فکری و اعتقادی هر یک از آنان را فراهم می‌سازد.

کد خبر 1251047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha