برای مهندسی مباحث فرهنگی، نباید از هیچ حوزه‌ای غفلت کرد

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه در مهندسی مباحث فرهنگی باید نگاه کلان داشت، تأکید کرد: در مهندسی مباحث فرهنگی نباید هیچ حوزه‌ای مغفول باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نوری -رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی- امروز پنج شنبه (20 بهمن) در هشتاد و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی که با حضور معاون امور مجلس رئیس جمهوری در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحث مهندسی فرهنگی گفت: در سند بیست ساله بحث برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

امام جمعه بجنورد افزود: فرهنگ مجموعه‌ای از باورها، ارزش‌ها، اخلاقیات و اعتقادات ما انسان‌ها است که تمام رفتار آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در مهندسی مباحث فرهنگی باید نگاه کلان داشت و هیچ حوزه‌ای مغفول باقی نماند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه تفاوت ما با نظام‌های دیگر در حوزه فرهنگی است، بیان کرد: اگر بتوانیم فرهنگ دینی، اسلامی و مترقی که داریم را گسترش دهیم، عزتمند خواهیم شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری تصریح کرد: قطعاً هیچ فرهنگی در دنیا به اندازه فرهنگ ما مترقی نیست، چون برگرفته از دین، فطرت و عقلانیت است.

 

وی افزود: باید بکوشیم تا مهندسی فرهنگی پیشرفت کند و برای آن مسئله و هدف طراحی کنیم و در میدان عمل و در جامعه آن را پیش ببریم که در اینصورت به ما عزت و استقلال خواهد داد.

 

امام جمعه بجنورد بیان کرد: در این راستا پیشرفت مادی و معنوی ما بیشتر خواهد شد و حرف اول را در دنیا خواهیم زد، اما اگر فرهنگ بیگانه را اجازه دهیم در زندگیمان رسوخ پیدا کند، خواری، ذلت و وابستگی می‌آورد و آزادی ما را زیر سوال خواهد برد.



محمدرضا حسین نژاد -استاندار خراسان شمالی- هم در این جلسه افزود: در استان مسیری که طی می‌شود توجه به مسائل فرهنگی است و این باعث خرسندی است.

 

وی در ادامه گزارشی از افتتاح پروژه‌های دهه فجر در استان ارائه کرد و افزود: 516 پروژه با اعتبار سه هزار و هفتصد و هفتاد میلیارد تومان کلنگ‌زنی و افتتاح شده که از این تعداد 469 پروژه افتتاح و 47 پروژه کلنگ‌زنی شده است.

 

وی افزود: تاکنون بنا ضرورتی که نیاز بود از 6 شهرستان استان بازدید شده و مابقی نیز تا پایان دهه فجر بازدید خواهد شد.
 

 

استاندار خراسان شمالی در خصوص نقشه فرهنگی نیز با بیان مسائلی، گفت: باید در این خصوص مسأله یابی و ارزشیابی صورت گیرد تا بفهمیم که مسیر و خروجی درست است یا نه.

 

وی افزود: مسئله ارزشیابی را جدی بگیریم و برای پیشرفت فیزیکی یک نقشه فرهنگی نیاز هست در این راستا تلاش بسیار شود.

 

تقی صادقی -مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی- نیز در این جلسه گفت: نقشه مهندسی فرهنگی در واقع نقشه راه همه دستگاه‌ها و نهادها برای مهندسی فرهنگ است و صرفاً ناظر به اقدامات دستگاه‌های فرهنگی نیست، بلکه روح حاکم بر تمام اقدامات و عملیاتی است.

 

وی بیان کرد: این روح باید در همه حوزه‌های اجتماعی و سیاسی مشرف شود و یک حرکت عمومی به سمت اصلاح و پالایش فرهنگ عمومی اتفاق بیفتد.

 

صادقی افزود: شورای فرهنگ عمومی باید پنج مسئله مهم استانی را شناسایی کند که ابر چالش باشند و پس‌از اینکه این مسائل شناسایی شد به سازمان برنامه ارجاع و کارگروه‌هایی ذیل آن تشکیل می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این‌ راستا پنج کمیته تشکیل شده که نهادهای فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی، آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه و بودجه در آن حضور دارند و باید به سمت تحقق اهداف چشم‌انداز برسیم که سه سال بیشتر به افق بیست ساله زمان نداریم و باید همه تلاش خود را دراین‌راستا انجام دهیم.

 

​آرزو یوسفی

 

 

کد خبر 1251828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha