تاکید بشار اسد بر روابط دو جانبه با مصر

پس از ۱۱ سال، وزیر خارجه مصر به سوریه آمد و با بشار اسد دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شینهوا، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر که به دمشق سفر کرده بود، دیدار کرد و این اولین سفر یک وزیر خارجه مصر در بیش از 11 سال گذشته بود.

 

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که رئیس جمهور اسد در این دیدار تأکید کرد که کشورش «به روابطی که با مصر دارد، علاقه مند است».

 

رئیس جمهور اسد معتقد است که کار برای بهبود روابط دوجانبه بین کشورهای عربی، مبنایی برای بهبود وضعیت عرب به طور کلی است.

 

وی خاطرنشان کرد: «مصر با سوری ‌هایی که در طول جنگ با سوریه در آن مستقر شده‌ اند به عنوان پناهنده رفتار نکرد، بلکه مردم مصر آنها را در همه مناطق پذیرفتند و این مؤید پیوندهایی است که دو ملت را متحد می ‌کند و اصالت مردم مصر را نشان می دهد.

 

رئیس جمهور سوریه از مصر «به خاطر کمکی که برای حمایت از تلاش های دولت سوریه برای امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله که در اوایل ماه جاری این کشور را لرزاند، تشکر کرد.

 

خبرگزاری سوریه گزارش داد: وزیر امور خارجه مصر در این دیدار پیام عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر را به بشار اسد، رئیس جمهور این کشور ابلاغ کرد که در آن وی بر همبستگی مصر با سوریه و آمادگی این کشور برای ادامه حمایت از سوری ها  در مقابله با ثاتیرات زلزله تاکید کرد.

 

سانا گزارش داد: در این دیدار  از طرف رئیس جمهور مصر بر «روابط تاریخی سوریه و مصرتاکید و اعلام شد که قاهره برای تقویت این روابط و توسعه همکاری های مشترک بین دو کشور آماده است.

 

شکری، وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه «روابط سوریه و مصر یک رکن اساسی در حفاظت از کشورهای عربی است»، تاکید کرد: مصر همیشه با هر چیزی که بتواند به سوریه کمک می کند و به سمت هر چیزی که در خدمت منافع سوریه باشد، پیش خواهد رفت.

 

شکری به پیوند بین مردم سوریه و مصر اشاره و خاطرنشان کرد که سوری های مقیم مصر «توانایی زیادی در سازگاری با جامعه مصر از خود نشان دادند و در کار خود در زمینه های مختلف به موفقیت های بزرگی دست یافتند.»

 

شکری روز دوشنبه وارد فرودگاه بین المللی دمشق شد و مورد استقبال همتای سوری خود فیصل المقداد قرار گرفت.

 

المقداد در بیانیه مطبوعاتی خود پس از دیدار با همتای مصری خود، قدردانی کشورش از نقش بزرگ مصر در مقابله با پیامدهای فاجعه بار زلزله را ابراز و تاکید کرد که کمک های ارائه شده «بیانگر همبستگی مردم سوریه و مصر» است.

 

المقداد گفت: «ما از سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر استقبال می کنیم، زیرا وقتی او به دمشق می آید، به خانه، خانواده و کشورش می آید.»

 

وزیر مصر نیز به نوبه خود گفت: من از سفر به سوریه خوشحالم، زیرا افتخار دیدار با رئیس جمهور اسد را داشتم و پیام عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر مبنی بر تایید همبستگی با سوریه و آمادگی برای ادامه آن را به وی ابلاغ کردم.

 

وی گفت: به دولت و مردم  سوریه تسلیت می گویم و در غم قربانیان  خود را شریک می دانیم و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان می کنم.

کد خبر 1255096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha