توافق ایران و عربستان خط بطلانی بر اقدامات امریکا  و اسراییل است

کنعانی مقدم با اشاره به نقش چین در تقویت مناسبات ایران و عربستان گفت: توافق ایران و عربستان خط بطلانی بر اقدامات امریکا و اسراییل است.

حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد توافق سعودی و ایران و نقش چین در این رابطه گفت: بعد از هفت سال کشمکش و چالش در روابط ایران و عربستان، ایران پیشگام شد و چند دوره مذاکرات در بغداد با میانجی گری دولت بغداد انجام شد اما ابتکار عمل رییس جمهور چین و دور میز نشستن ایران، چین و عربستان یک معماری جدید در مناسبات بین المللی و معادلات منطقه ای ایجاد کرد.

 

 

کارشناس مسایل سیاسی افزود: تلاش چندین ساله رژیم صهیونیستی برای ایران هراسی و ایجاد یک اتحادیه و ائتلاف عربی- عبری- غربی به رهبری عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است اما عملا تمام این طرح ها و اقدامات با این نشست نقش بر آب شد و بیشترین ضربه را صهیونیست ها و آمریکایی ها خوردند.

 

 

وی گفت: البته چین به عنوان کشوری که به دنبال ایجاد امنیت انرژی در خلیج فارس است چاره ای جز این نداشت که هر دو طرف شمال و جنوب خلیج فارس را در یک اتحاد امنیتی در رابطه با پروژه کمربند و یک جاده داشته باشد و این ابتکار عمل را به خرج داد و هر دو کشور از این موضوع استقبال کردند.

 

 

کارشناس مسایل خارجی خاطرنشان کرد: معتقدم این آغاز کار است. مناسبات دیپلماتیک میان سفارت ها و چندین پروژه مشترک میان ایران و عربستان از جمله حج، امنیت خلیج فارس، یمن، عدم دخالت عربستان در تقویت گروه های تروریستی و تکفیری در منطقه و ایجاد ثبات امنیتی در کشورهای جبهه مقاومت و بر حذر کردن عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که هر یک از این موارد یک پروژه زمان بر محسوب می شود.

 

 

کنعانی مقدم یادآور شد: معتقدم ورود چین به معادلات منطقه و نشست مشترک ایران، عربستان و چین خط بطلانی بر طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کنار گذاشتن ملت فلسطین از معادلات منطقه بود. به نظر می رسد که منطقه وارد یک حرکت جدید در تقویت مناسبات و همکاری های مشترک شده است و اگر صهیونیست ها شیطنت نکنند و موجب اقدامات مخرب در منطقه نشوند و آمریکا نیز از آنها حمایت نکند، می توانیم بگوییم که منطقه ما بعد از یک چالش 40 ساله وارد یک عرصه جدید می شود.  

 

 

وی با اشاره به اقدام دریادار شمخانی در مذاکرات سه کشور ایران، چین و عربستان اظهار داشت: اقدام دریادار شمخانی در این مناسبات نقش بسیار خوبی بود و می توانیم بگوییم با یک تنش زدایی و اقدام از روی نرمش قهرمانانه در موضوع مسایل دیپلماسی نشان داد که راهکار حل بحران ها در پشت میزها وجود دارد. وی بدون تفنگ و موشک عملا توطئه های صهیونیستی در رابطه با اقدامات خصمانه در میان ایران و عربستان را از بین برد و ما می توانیم وی را سردار فتح مکه بدانیم.

کد خبر 1257203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha