نیایش در اسپی مزگت تا رستنگاه شقایق های وحشی در گردنه الماس

اسپی مزگت قدیمی ترین مسجد، مسجد عبداللهی در رینه، تونل سرسبز گیسوم، پل تاریخی پونل، خانه امیر الله خان ساسانی، غارباستانی اسطل خوار، آبشار ویسادار، روستای ملی شال بافی در ییلاق ارده و جاده رویایی اسالم به سمت خلخال، از دیدنیهای شهرستان رضوانشهر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان-  مهری شیرمحمدی؛

مسجد عبداللهی در رینه، اسپی مزگت، تونل سرسبز گیسوم، پل تاریخی پونل، خانه امیر الله خان ساسانی، غارباستانی  اسطل خوار، آبشار ویسادار، روستای ملی شال بافی در ییلاق ارده و جاده رویایی اسالم به سمت خلخال، از دیدنی‌های شهرستان رضوانشهر است.

 

این شهرستان، میان سواحل دریای کاسپین و رشته‌کوه‌های سرسبز تالش قرار گرفته و از دو قسمت جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده است. اما آنچه این شهرستان را متفاوت می کند، بجز تنوع قومی و زبانی، همزیستی مسالمت آمیز اهل تسنن منطقه با شیعیان است.

 

بخش‌هایی از شهرستان رضوانشهر، اهل تسنن هستند و مساجد ویژه خود را دارند. با این حال تفکیکی میان شیعیان ساکن منطقه نیست و هر دو فرقه، در مساجد یکدیگر حضور یافته و سنت‌ها و آئین‌های خاص خود را برگزار می‌کنند.در رضوانشهر دو مسجد تاریخی وجود دارد. یکی مسجد عبدالهی در ییلاق رینه و دیگری بقایای اسپی مزگت به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد گیلان در جنگل‌های دیناچال.

 

 

*مسجد عبدالهی

مسجد و محوطه تاریخی عبدالهی، در روستای رینه قرار دارد. برای دیدن این مسجد تاریخی که توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان، مرمت شده، می‌باید به بخش پره سر، دهستان ییلاقی ارده و سپس روستای رینه بروید. گورستان تاریخی حریم مسجد گویای تاریخ کهن این منطقه است. بنای مسجد مربوط به دوره قاجار است و به شماره 10596 در آبان ماه سال 1382، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

*اسپی مزگت، قدیمی ترین مسجد گیلان

مسجد سفید یا به زبان تالشی «اسپی مزگت»، قدیمی‌ترین مسجد تاریخی گیلان است. این مسجد متروک در جنگل‌های دیناچال و در یک محوطه تاریخی قرار دارد. در دوران صفویه این مسجد درست بر سر راه قدیم شاه عباسی به سمت اردبیل قرار داشت و نزدیک به یک مرکز جمعیتی بزرگ بود. باستان شناسان عقیده دارند علت متروک ماندن این مسجد، سیلاب رودخانه‌های منطقه بوده که به بخش‌هایی از این مسجد آسیب زده است.

این مسجد که قدمت آن را به دوره سلجوقی تخمین زده‌اند، یکی از عجایب هفتگانه گیلان لقب گرفته است. اسپی مزگت، مهرماه سال 1379 و به شماره 2796 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

دو شبستان- که بخشی از دیوارهای آن فروریخته است- و نقوش دیوارها و سر ستون‌ها و تزیینات گیاهی دیوارها بخش‌هایی از مسجد است که هنوز سالم مانده است.

 

 

بر دیواره شمالی، کتیبه‌ای به خط کوفی مشتمل بر آیات قرآن دیده می‌شود و بخش‌هایی از سوره توبه یعنی آیه لم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین می‌باشد.

مصالح عمده به کار گرفته شده در این مسجد، آجر، سنگ، گچ و چوب است. در حال حاضر از پوشش گچ که احتمالا تمامی نمای داخلی را می‌پوشاند، جزء قسمتی از دیواره‌های داخلی و سقف طاق‌ها باقی نمانده است.

در بالای در ورودی در قسمت داخل بنا یک نوار نوشته با خط کوفی وجود دارد که سرتاسر طول دیوار شمالی را پوشانده و این قسمت تقریبا سالم مانده است. نوع رسم الخط کوفی آن می‌بایست به قرون 5 و 6 هجری تعلق داشته باشد. قسمت بالای خط کوفی در حدود 20 سانتی متر آن طاق بنا آغاز می‌شود و با قوس جناقی به هم متصل می‌شوند.

 

* ویسادار، سومین آبشار مرتفع گیلان

اگر به بخش پره سر رفتید، حتما از متفاوت‌ترین آبشار گیلان یعنی «آبشار ویسادار» هم بازدید کنید. آبشار ویسادار، یکی از زیباترین آبشارهای ایران و سومین آبشار مرتفع گیلان است. در شهر پره سر و پس از عبور از تندیس بزرگ مردان ماهیگیر که در میدان نصب شده، به سمت کوه‌های پره سر رفته و به روستای «اوویار» بروید. مسیر دسترسی به این روستا، جاده‌ای پیچ در پیچ در دل جنگل‌های غرب گیلان است.

 16 کیلومتر از پره سر تا اوویار فاصله است. نزدیک به آبشار، پل آهنی قرار دارد که برای دیدن آبشار می‌باید روی پل بروید. آبشار ویسادار برخلاف دیگر آبشارهای ایران بجای اینکه از یک ارتفاع بلند فرو بریزد، از یک سطح صاف داخل گودال عمیقی فرو می‌ریزد و از این منظر، بسیار جالب توجه است. بنابراین بجای اینکه سرتان را بالانگه دارید، به ریزش آب از زیر پل توجه کنید.

بالاتر از آبشار و آن سوی رودخانه، یک مزرعه پرورش شترمرغ قرار دارد و دیدن این پرنده‌های عظیم الجثه هم جالب توجه است.

 

 

*روستای خلیف آباد، قراری میان جلال و سیمین

روستای خلیف آباد در بخش اسالم شهرستان رضوانشهر قرار دارد. اگرچه نزدیکی این روستا به ساحل دریای کاسپین همواره مورد توجه بوده است، ولی یادگاری از حضور سیمین دانشور، بانوی قصه های ایران و جلال آل احمد، همسر نویسنده‌اش را هم در خود داشت. خانه چوبی که جلال خود ساخته بود و پناهی بود برای این زوج نویسنده که اندیشه‌هایشان را بر کاغذ بیاورند.

در همین خانه بود که جلال آل احمد روزهای آخر زندگی‌اش را سپری می‌کند و سیمین چه زیبا در کتاب «غروب جلال»، آن روزهای سخت را روایت می‌کند. متاسفانه این خانه در اثر پیشروی آب دریای کاسپین از بین می‌رود ولی یادگار حضور جلال و سیمین در نامگذاری خیابانی به نام جلال آل احمد در روستا مانده است.

 

 

*شقایق های وحشی گردنه الماس

اگر به سمت بخش اسالم رفتید، از دیدن گردنه الماس غافل نشوید. جاده اسالم به سمت شهرستان خلخال، یکی از زیباترین جاده‌های گیلان است. جاده‌ای پیچ در پیچ در دل جنگل‌های هیرکانی با دره‌ای عمیق که در ابتدای آن سد شفارود در حال احداث است. جنگل‌های هیرکانی از عصر یخبندان بجامانده و فسیل زنده خوانده می‌شود.

این جاده در بیشتر اوقات سال حتی در اوج تابستان، مملو از مه غلیظ است. گاه نم نم باران بر زیبایی این مسیر می‌افزاید. در کنار جاده مردم محلی با برپایی آلاچیق‌های چوبی و روشن کردن هیزم، با چای ذغالی و کباب از مسافران پذیرایی می‌کنند.

در انتهای این جاده ییلاقی، دشت‌های وسیع گردنه الماس قرار دارد که با گرم شدن زمین، شقایق‌های وحشی را در دامان خود پرورش می‌دهد. سرتاسر تپه‌ها و دره های منطقه مملو از شقایق‌های سرخ رنگ می‌شود و چوپان‌هایی که گله‌های خود را برای چرا به ییلاق می‌برند.

کد خبر 1258941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha