لزوم طراحی برنامه الکترونیکی یکپارچه برای مدیریت و رسیدگی به امور مساجد

سردار مهدوی گفت: امروز رسیدگی امور مساجد و مدیریت آن نیازمند طراحی یک برنامه نرم‌افزاری و الکترونیکی یکپارچه است تا هم‌افزایی و هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف مسجد صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سردار محمدرضا مهدوی- فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی- امروز چهارشنبه (۳۰ فروردین) در قرارگاه تشکیل و تحقق بسیج با موضوع بررسی وضعیت مساجد استان اظهار کرد: با رصد آسیب ها و مشکلات مساجد مشخص شد که دلایل متعددی در مشکلات و مسائل مربوط به مساجد وجود دارد که یک نهاد خاص به تنهایی نمی تواند به آنها رسیدگی کند چرا که مجموعه های مختلفی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد، اوقاف و بسیج در حوزه مدیریتی مسجد دخیل هستند و رسیدگی به مسجد تنها مربوط به یک نهاد نیست.

 

وی در ادامه هدف ازبرگزاری جلسه را چاره‌جویی برای رفع مسائل مربوط به مساجد دانست و گفت: همه ما در برابر امور مساجد مسئول هستیم و بایستی به زعم خود به آن رسیدگی کنیم اما متاسفانه به علت یک سری ناهماهنگی ها و مشکلات اداری به این امور کمتر توجه داریم.

 

سردار مهدوی با اشاره به مشکل عدم همگرایی و متحد نبودن دستگاه‌های متولی در رسیدگی به امور مساجد گفت: بایستی راهکاری پیدا کنیم که بتوانیم همدیگر را  در این زمینه پوشش دهیم و ظرفیت ها و امکانات هر دستگاه را در این راستا هم‌افزا کنیم چرا که هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند از اشراف کافی در امور مساجد برخوردار باشد.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: امروز رسیدگی به امور مساجد نیازمند این است که در حوزه مدیریت مساجد یک برنامه نرم‌افزاری و الکترونیکی یکپارچه طراحی شود تا هم‌افزایی و هماهنگی لازم بین بخش های مختلف مسجد صورت گیرد.

 

وی تصریح کرد: در بستر همین نرم افزار یکپارچه می توان وظایف و خواسته‌های تمام نهادها و دستگاه‌های متولی امور مساجد را جمع‌بندی، مصوب، طراحی، مدیریت و منتشر کرد؛ در این صورت امکان رصد فعالیت‌ها و اقدامات خدماتی و فرهنگی انجام شده در مسجد را می توان بررسی، رسیدگی و مطالبه‌گری کرد.

 

سردار مهدوی اظهار داشت: بسیج به عنوان یک مجموعه متولی در امر مسجد یک سری ظرفیت‌هایی دارد که آن را پای کار می‌آوریم تا چراغ مساجد روشن شود؛ به عنوان مثال ماهیانه می توانیم درصدی از حقوق ائمه جماعت مساجد را پرداخت کنیم.

 

وی در ادامه پیگیری فعالیت‌های ائمه جماعات مساجد و حمایت‌های مادی و معنوی از آنها را ضروری دانست و گفت: هر مسیری که انسان طی می‌کند نیازمند بررسی رسیدگی است تا کارها به نحو احسن انجام شود بنابراین در امور مساجد حمایت از ائمه جماعات و پیگیری درخواست‌ها و نیازهای آنها و شاخص قرار دادن این مولفه‌ها باعث می‌شود تا مشکلات حل شود و امور روی روال بیفتد.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: هدف ما از این جلسه هم‌اندیشی برای رسیدگی به امور مساجد است تا کارهای مساجد به نحو احسن انجام شود، چراغ مساجد خاموش روشن شود و چراغ مساجد روشن و فعال ماندگار بماند.

 

وی با بیان اینکه کار اصلی ائمه جماعت در مساجد مدیریت است، تأکید کرد: در سند اعتلای ۱۰ ساله بسیج در راستای محله اسلامی حرکت میکنیم.

 

سردار مهدوی با بیان اینکه اولین و مهمترین رسالت ائمه جمعه در مساجد برگزاری نماز جماعت است گفت: باز بودن درب مساجد باعث می شود تا چراغ مسجد روشن بماند، تلاوت قرآن انجام و مسجد محل رجوع، اجتماعات افراد و حل مشکلات شود.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: در گذشته روستاها با اعزام مُبلغ با مشکل مواجه بودند اما امور دینی متوقف نمی‌شد و با حضور مُلاهای قرآنی و دینی محلی در روستاهای دور افتاده امور دینی انجام می‌شد بنابراین در هیچ نقطه و هیچ شرایطی نباید مساجد را تعطیل کنیم هر چند افراد محلی اندک باشند بایستی چراغ مسجد روشن باشد که این خود عظمت دارد و در حفظ شعائر دینی موثر خواهد بود.

 

 

کد خبر 1262716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha