بسیج سازندگی نهادی که با کار و جهاد گره خورده است/ از اشتغال زایی تا زدودن چهره فقر از رخ جامعه

نیمه های اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری، اقدام به راه اندازی بسیج سازندگی در مجموعه خود کرد و از آن روز تا کنون این نهاد منشأ خدمات شایانی در سطح کشور به ویژه مناطق محروم شده است.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

نیمه های اردیبهشت ماه سال 1397 بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری، اقدام به راه اندازی بسیج سازندگی در مجموعه خود کرد و از آن روز تا کنون این نهاد منشأ خدمات شایانی در سطح کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار شده است.

 

گروه های مختلف جهادی که پیش از این به صورت خودجوش انجام شده بود، با راه اندازی بسیج سازندگی و در قالب تشکیلات منسجم تر شکل بهتری به خود گرفت و حاصل آن نیز به خوبی می توان در شهرها و روستاهای کم برخوردار مشاهده کرد.

 

حجم وسیع فعالیت های بسیج سازندگی در شهرها و در هیاهوی شیوع بیماری کرونا رخ نمایان کرد؛ آن روزها اقدامات متعددی از سوی زیر مجموعه بسیج سازندگی در شهرهای کشور انجام می شد و با دستور رهبری انقلاب مبنی بر راه اندازی رزمایش مواسات و کمک مومنانه نقش بسیج سازندگی ملموس تر شد.

 

البته وظایف بسیج سازندگی تنها به این اقدامات منحصر نشد و با ورود جهادگران بسیجی در عرصه های مختلف جهادی فعالیت های موثری انجام شد که از جمله آن ورود در حوزه های سلامت و درمان، آموزش و تربیت، عمرانی و... بود.

 

اگرچه این امور پیش از این نیز به صورت پراکنده از سوی گروه های مختلف بسیج و یا به صورت خودجوش مردمی انجام می شد، اما آنچه با روی کار آمدن بسیج سازندگی به این امور جلوه زیباتری بخشید، انسجام و کار تشکیلاتی بود که با توجه به اهداف این نهاد، جان دوباره به برنامه های جهادی بخشیده شد.

اکنون بسیج سازندگی به عنوان یک مجموعه مقتدر و منسجم در امر سازندگی زمینه ساز و منشأ تحول بسیاری در گوشه گوشه این مرز و بوم است و با عنوان یک نهاد تسهیل گر امر اشتغال، زمینه اشتغال زایی را برای بسیاری از افراد جامعه مهیا کرده است.

 

زدودن چهره فقر از رخ جامعه

در شهرستان جهرم نیز بسیج سازندگی تا کنون منشأ فعالیت های متعددی در زمینه های مختلف بوده است به نحوی که این شهر را در زمره برترین شهرهای استان و حتی کشور در زمینه کمک به محرومان و همچنین زدودن چهره فقر از جامعه قرار داده است.

 

به گفته مسئول بسیج سازندگی سپاه جهرم گروه های جهادی در طول سال فعالیت های مختلفی را به فراخور مشکلات مناطق محروم و کم برخوردار انجام می دهند.

 

به اذعان مصطفی نورزاد این فعالیت ها در عرصه های مختلف عمرانی، سلامت، فرهنگی، تربیتی، آموزشی و... به اجرا در می آید که در شهرستان جهرم تاکنون بیش از یکصد فعالیت جهادی از سوی گروه های مختلف به ثمر نشسته است.

 

وی این فعالیت ها را در قالب تعمیر منازل محرومان، ساخت مسجد و حسینیه، آبرسانی به مناطق محروم، احداث زمین ورزشی، احداث غسالخانه و... عنوان کرد.

 

تهیه ۱۲۰ هزار بسته معیشتی

نورزاد همچنین به تهیه بسته های مواد غذایی به ویژه در ایام شیوع بیماری منحوس کرونا اشاره کرد که به همت گروه های جهادی در شهرستان جهرم و در قالب طرح های مواسات و کمک مومنانه تاکنون بیش از 120 هزار بسته تهیه و میان خانواده های هدف توزیع شده است.

 

وی همچنین تهیه بسته های جهیزیه، بسته های بهداشتی، بسته های لوازم التحریر، نذر خون و نذر قربانی را دیگر برنامه های جهادی در راستای رزمایش مواسات و کمک مومنانه برشمرد که به همت بسیجیان جهرمی به سرانجام رسیده است.

 

ایجاد ۳۰ صندوق قرض الحسنه/ اعطای یکصد میلیارد ریال تسهیلات 

مسئول بسیج سازندگی سپاه جهرم همچنین به راه اندازی صندوق های قرض الحسنه در سطح پایگاه های مقاومت بسیج محلات در مساجد اشاره کرد که تا کنون تعداد این صندوق ها به ۳۰ مورد رسیده و یکصد میلیارد ریال تسهیلات در اختیار عموم قرار گرفته است.

ایجاد اشتغال با اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات

ارائه تسهیلات اشتغال زایی به منظور تولید اشتغال افراد جویای کار نیز دیگر برنامه بسیج سازندگی جهرم بوده که نورزاد به آن اشاره کرد و گفت: در این راستا و در مدت ۲ سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات خرد، خانگی و تولیدی به متقاضیان عرضه شده است.

 

بسیج سازندگی، امروز اگرچه توانسته در طول چند ساله عمرش منشأ خدمات نیک در عرصه های مختلف باشد اما نباید از همت خیران، نیکوکاران و بسیجیان غافل بود؛ چرا که آنها به عنوان یک بال، وظیفه خطیر کمک به مستمندان را بر عهده دارند و هر جا که به آنها نیاز بوده بدون چشم داشت و تنها برای رضای خداوند، محکم و استوار پای کار بوده تا دردی از دردمندان و چهره فقر را از رخ جامعه بزدایند.

 

کد خبر 1266323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha