تقوا بهترین توشه معنوی است

آیت الله علما گفت:قرآن در ضمن بیان بعضی احکام حج به برگرفتن توشه از اعمال نیک فرمان داده و از تقوا به عنوان بهترین توشه یاد می کند«... تَزَوَّدوا فَاِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی واتَّقونِ یأولِی الاَلبب» .

آیت الله مصطفی علما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه  با اشاره به اهمیت تقوا در اسلام،گفت:  خداوند تقوى را زمينه پذيرش هدايت و متّقين را شايسته آن مى داند و آن را زمينه مصاحبت با خودش معرفى مى کند.

 

نماینده ولی ففقیه در استان کرمانشاه افزود: خداوند تقوى موجب ازدياد بركات ارضى و سماوى و عامل مؤثر در بهبود اقتصاد و برای عبور از صراط بهترین توشه دانسته یکى از امورى که در فرهنگ اسلامى و متون دینى از اهمیت فوق العاده ‏اى‏ برخوردار است و بلکه به حق مى‏توان گفت اساس تمام کمالات و ترقیات ‏روحانى و معنوى انسان است، تقوا و پرهیزکارى و دورى از آلودگى ‏ها و گناهان ‏است، زیرا آدمى اگر بخواهد به راه راست و صراط مستقیم راه یابد و از تعالیم ‏آسمانى و معارف قرآنى بهره ‏مند شود، اساس آن تقواست.

 

وی با اشاره به اینکه تقوا نگه داشتن و حفظ خويشتن از هر آنچه مايه هراس و نگراني مي شود است ،خاطر نشان کرد: در متون و مفاهيم شرعي، تقوا دور نگه داشتن نفس از عوامل گناه و معصيت ترک اعمال ناروا است که براي تحقق آن بايد از برخي اعمال مباح هم چشم پوشي کرد در روايات آمده است: « مرز حلال و حرام آشکار است، اما هر کس در اطراف پرتگاه ها گردش کند، باشد که در آن افتد.

 

آیت الله علما با بیان اینکه خداوند در قرآن تمام انسان‌ها را فارغ از تفاوت‌های قومی، ملی و جنسیتی خطاب قرار می‌دهد و همه را به تقوا توصیه می‌کند،تصریح کرد: تقوا جامعه را سلامت نگاه می‌دارد پس روح و حقیقت یک جامعه باید تقوا باشد همچنین نظم امور ما باید روح تقوا داشته باشد و طولانی‌ترین آیه در قرآن کریم هم راجع به نظم امر و تقوا است.

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه  گفت: در اسلام به تقوا بسیار اهميت داده شده، به نحوى كه امام جمعه، در هر نماز جمعه لازم است در مورد تقوا، صحبت كند. یکی از علت هایی که باعث شده اسلام  روزه گرفتن را بر ما واجب کند این است که ما در سایۀ روزه­داری به تقوا برسیم همانطور که خداوند در قرآن می فرماید: (یا اَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِیامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه برشما واجب شد همانطور که بر پیشینیان تان واجب بوده، تا با تقوا شوید.

 

وی با اشاره به  اینکه تقوا هدف بعثت و هدف انبياء الهی است، اظهار کرد: قرآن مى فرمايد: (جاءَكُمْ رَجُلٍ لِيُنْذِرَكُمْ وَ لِتَتَّقُوا) براى شما پيغمبر آمد تا به شما روحيۀ تقوا بدهد. بهترين زاد و توشه برای روز قیامت نیز تقوا است، توشه برگیرید، همانا بهترین توشه تقوا است و ای صاحبان خرد از من بترسید.

 

کد خبر 1272359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha