علوم انسانی سکولار بیش‌ترین آسیب را به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی می‌زند

آیت الله رجبی در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی گفت: یکی از قلمرو‌هایی که بیش‌ترین آسیب را به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی می‌زند، علوم انسانی سکولار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت الله محمود رجبی امروز(پنجشنبه۲۵خردادماه) در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: علوم انسانی اسلامی برکات بسیاری برای حوزه‌های علمیه، انقلاب اسلامی و جهان اسلام داشته و دارد.

 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: هم صالحان که به فکر تعالی جامعه هستند و هم گمراهان که در صدد انحراف جامعه هستند، از علوم انسانی بهره می‌ برند و برخی اندیشمندان معتقدند که برخی از علوم انسانی با هدف استعمار ملت‌ها به وجود آمده است.


رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز بودن علوم انسانی افزود: یکی از رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه هویت بخشی و ساخت فرهنگ اجتماعی در جامعه و آفرینش تمدن نوین اجتماعی است.

 

آیت الله رجبی با بیان اینکه این سه وظیفه باید بر اساس مبانی و اندیشه‌های اسلامی انجام شود افزود: یکی از ویژگی‌های مهم علوم انسانی هویت‌سازی است و بسیاری از علوم انسانی غربی در راستای تخریب جوامع و ملت‌های دیگر شکل گرفته است.
 


رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی دارای دو بخش قالب و محتوا است، گفت: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند تمدن نوین اسلامی را محقق کنند باید به علوم انسانی اسلامی ورود کنند.


 
وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه رسالت دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی را دارند و یکی از قلمرو‌هایی که بیش‌ترین آسیب را به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی می‌زند، علوم انسانی سکولار است.


 
رئیس همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی نخستین برکت علوم انسانی اسلامی برای جامعه اسلامی است، تصریح کرد: دومین برکت نیز جهت‌دهی به نظام آموزش و پرورش جامعه اسلامی است.


 
وی با اشاره به اینکه در عرصه‌های مختلف آموزش و پژوهش کشور، مختصصان علوم انسانی وجود دارند، افزود: اگر این متخصصین در فضای علوم انسانی اسلامی رشد کنند قطعا در فضای اندیشه‌های اسلامی برنامه‌ریزی خواهند کرد.
 

 

آیت الله رجبی  تصریح کرد: اندیشمندان مختلف علوم انسانی معتقدند که تحولات علوم در طول تاریخ همواره وجود داشته و این تحولات در سایه تحول در مبانی و پیش‌فرض‌های علوم صورت گرفته است و نتیجه تحول در مبانی تحول در علوم خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر منابع عام بشری که عقل، تجربه و دستاوردهای تاریخی جامعه بشری است، یکی از منابع مهم که بسیاری از محدودیت‌های منابع دیگر را نداشته و به لحاظ اعتبار و اتقان نیز معتبر می‌باشد، منبع وحیانی است و به همین منظور تولید علوم انسانی اسلامی به نوعی تحول در علوم انسانی است که بر پایه بهره گیری از منبع وحی در کنار سایر منابع انجام می شود.

کد خبر 1273207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha