فراغت تابستان با نشاط مسجدی

در برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی اولویت استفاده باید بهره مندی از استعدادها و مربیان خود محله و مسجد باشد، چون با این کار هم فرصت کار، اعتمادسازی و کشف استعداد را می‌دهیم و هم صرفه جویی در هزینه کانون را به عمل می‌آوریم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، «نادر سقاء»، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین در یادداشتی اختصاصی به بیان ایده‌های طرح غنی سازی اوقات فراغت ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد پرداخته که در ادامه مشروح این یادداشت مرور می شود.

امروزه در بسیاری از جوامع، اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی افراد را تشکیل می دهد بطوری که با تغییر و دگرگونی در شرایط زندگی و توسعه امکانات زندگی انسان ها، اوقات فراغت در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای اصلی در زندگی انسان شده است.

اوقات فراغت در زندگی ما نقشی مهم دارد و مانند هر نهاد دیگری، دارای کارکردهای اجتماعی است. از مهمترین کارکردهای این نهاد، غنی ساختن کیفیت زندگی، رشد ابعاد مختلف فردی و پیشگیری از استفاده های ضداجتماعی و بزهکارانه از وقت آزاد است. فلسفه وجودی برنامه ریزی برای اوقات فراغت فراگیری دانش اوقات فراغت و کارکردهای آن است. بدیهی است با مدیریت مناسب در غنی سازی اوقات فراغت می توان به افراد کمک کرد تا از موقعیت های فراغتی بهره ببرند. همچنین کمک می کند آن گونه که خود می خواهیم و برای زمان مطلوب است بهره برداری کنیم، یعنی به موقع به استراحت، تفریح، تأمل و کار کنیم و به خویشتن خود نزدیک شویم. موقعیت های فراغتی، تفریحی و بازی در جامعه پلی است جهت تکامل شهروندان و ارتقای سلامت جامعه.

با شروع فصل تابستان برنامه ریزی والدین برای اوقات فراغت فرزندان‌شان آغاز می شود و خانواده ها به دنبال آن هستند که بتوانند بهترین گزینه را برای پر کردن زمان آزاد بچه ها انتخاب کنند. بنابراین ثبت نام در کلاس های مختلف آموزشی، هنری، ورزشی طی فصل تابستان رونق می گیرد.

 امکانات اوقات فراغت انسان و نحوه گذراندن آن تنها به خود شخص مربوط نمی شود، بلکه از ارگان ها و سازمان های مختلف که مسئولیت این کارها را به عهده دارند، تأثیر می پذیرد در این میان یکی از مهمترین مراکز برگزاری طرح غنی سازی اوقات و فراغت مجموعه فراگیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد است که طی سه ماه فصل تابستان ارتباط تنگاتنگ با جوانان و نوجوانان دارد و مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد. تمایز برنامه های اوقات فراغت مساجد با سایر اماکن و نهادها «روح» دینی برخاسته از مسجد در سیر این فعالیت ها است.

بسیاری از والدین ترجیح می دهند که فرزندان‌شان در طول فصل تابستان در کلاس های مساجد شرکت کنند، در این راستا کانون های مساجد در صورتی که با برنامه ریزی صحیح و استفاده از فرصت ها و ظرفیت ها و امکانات مساجد و سایر دستگاه ها را پی ریزی و فراهم سازد، می تواند تاثیرات و برکات مختلفی را در غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و کشف استعدادهای گوناگون به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده داشته باشد.

در ادامه این یادداشت ایده ها و نکته هایی در جهت افزایش آگاهی های مدیران کانون های فرهنگی و هنری  و فعالان مساجد و همچنین علاقمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در قالب ارائه الگوها و مدل های موفق به صورت نکته های کاری و سازنده در راستای برنامه ریزی اجرای  طرح  غنی سازی  اوقات فراغت و جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مساجد در ابعاد مختلف را مورد بررسی و اشاره قرار دهیم؛ که امید است که مورد رضایت خداوند متعال قرار گرفته و برای روشندلی و راهگشای هرچه بیشتر فعالین مسجد مؤثر و مفید باشد.

بهترین زمان برای جذب حداکثری عموم مردم و افراد جدید برای عضویت در برنامه ها و فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد فصل تابستان، برنامه های اوقات فراغت، ماه مبارک رمضان و ماه محرم در طول سال است که با برنامه ریزی و مدیریت می توان از فرصت های بدست آمده کمال استفاده را برد. لذا تشکیل اتاق فکر و برنامه ریزی توسط دست اندکاران و فعالان مساجد در این خصوص مورد انتظار و ضروری است.
جهت استفاده و بهره برداری نوجوانان و جوانان از برنامه ها و فعالیت های مسجد در ایام اوقات فراغت نیاز به یک مکان و فضای سالم و کادر توانمند برای تربیت و مهارت آموزی و فراگیری برنامه قرآنی، دینی، علمی و هنری در زمینه های مختلف لازم و ضروری است که در صورت کوتاهی و عدم برنامه ریزی و مدیریت توسط فعالان مساجد این افراد بویژه جوانان و نوجوانان به مراکز دیگری که می تواند آسیب پذیر و نگران کننده باشد، جذب شوند.

در برگزاری برنامه های آموزشی و فرهنگی اولویت استفاده باید بهره مندی از استعدادها و مربیان خود محله و مسجد باشد، چون با این کار هم فرصت کار، اعتمادسازی و کشف استعداد را می دهیم و هم صرفه جویی در هزینه کانون را بعمل می آوریم.

در جهت تنوع بخشی و استفاده از ظرفیت ها و خدمات و اعتبارات دستگاه های اجرایی و صرفه جویی در هزینه کرد، برنامه ها می توان از امکانات و خدمات آموزشی دستگاه های اجرایی، فرهنگی استان به مانند برگزاری دوره های مهارت زندگی و مشاوره سازمان بهزیستی، دوره های هلال احمر، امداد و نجات سازمان هلال احمر، ارتقاء سلامت، آگاه سازی بهداشتی علوم پزشکی، دوره های تخصصی رشته های نقاشی، فیلمبرداری، بازیگری، طراحی حوزه هنری و کلاس ها و برنامه های قرآنی با سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن، دوره های مهارتی و فنی سازمان فنی و حرفه ای و ... بهره برداری لازم بعمل آورد.

ترویج و آموزش علوم قرآنی از جمله برگزاری دوره های آموزش قرآنی(روخوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر، قرائت، اذان، حفظ و ...) استفاده از اساتید مجرب، برگزاری مسابقات قرآنی، آموزش احکام، تقویت فریضه برپایی اقامه نماز جماعت، بانک اطلاعات قاریان قرآن محله، محافل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و صحیح خوانی قرائت نماز، پرسش و پاسخ و .. باید مورد توجه قرار گیرد.

برنامه ریزی در جهت حضور پر رنگ خواهران در برنامه ها و فعالیت های فرهنگی مسجد اهمیت فراوان و تأثیر بسزایی در افزایش آگاهی های عمومی به ویژه در خانواده ها در این ایام دارد.

برگزاری مسابقات ورزشی در کنار سایر برنامه ها از جمله مسابقه فوتسال، پینگ پنک، والیبال، کوهنوردی، بازی های محلی و ... دیدار با تیم های ورزشی در محله و دلجویی از آنان و ارائه لوح سپاس و هدیه در جذب جوانان و نوجوانان به مساجد مهم و تأثیرگذار می باشد.

لازم است که کانون ها در راستای پیوند مدرسه و مسجد با هماهنگی مدارس جوار مساجد همکاری های مختلفی از جمله برگزاری برنامه های قرآنی، نماز جماعت، صحیح خوانی قرائت نماز، جشن تکلیف دانش آموزان، تجلیل از مربیان و معلمان، برگزاری جلسه پرسش و پاسخ و رفع شبهات، برگزاری نمایشگاه و ایستگاه نقاشی کودکان، استفاده از فضای مدارس در زمان تعطیلی، استفاده از ظرفیت های استعدادها و تیزهوشان مدرسه و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری را در مساجد بعمل آورد.

با برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه اوقات فراغت در ایام تابستان و با دعوت از اولیا و فرزندان آنان برایی حضور در مراسم با هدف تشریح و اطلاع رسانی جهت شرکت و ترغیب جوانان و نوجوانان در برنامه ها و فعالیت های مختلف فرهنگی هنری کانون می توان گام های مهمی در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد برداشت.

 فضاسازی مناسب محیط داخلی کانون تأثیر بسزایی در جذب جوانان و نوجوانان در مسجد و کانون در ایام دارد در این راستا با رعایت چیدمان هنری و خلاقانه بصورت ساده و تأثیرگذار، نصب آثار هنری، نورپردازی مناسب، استفاده از گل های تزئینی، رنگ های مناسب بویژه در درب اصلی، ورودی و فضای داخلی کانون و ... لازم و مؤثر می باشد. همچنین در طراحی اقلام تبلیغی و طراحی داخلی کانون باید از نمادها و از ترکیب رنگ های هنر اسلامی و مسجدی پیروی نمود.

برای برنامه ریزی جهت جذب نوجوانان و جوانان از زمانبندی مناسب بویژه در زمان اوقات فراغت و ... باید بهره برد: مثلاً در زمان امتحانات و یا افرادی که درگیر مسائل و مشکلات کاری خود هستند نمی توان جهت جذب و عضویت اقدامی بعمل آورد باید در وقت مناسب و تأثیرگذار زمانبندی برنامه های  کانون  را بعمل آورد.

برگزاری اردوهای آموزشی و فرهنگی و تفریحی، زیارتی، علمی، گردشگری و مذهبی بصورت استانی و منطقه ای و کشوری از برنامه های مهم کانون  دراین  ایام می باشد. در این راستا پیش بینی زمان و محل مناسب، داشتن کادر پزشکی، تهیه جعبه کمک های اولیه، تهیه رضایت نامه اولیا، خدمات بیمه ای، تقسیم کار عوامل اجرایی و تقویم اجرایی برنامه های آموزشی، فرهنگی و تفریحی، پیش بینی لوازم مورد نیاز پشتیبانی ، اقلام مستندسازی سمعی و بصری و هماهنگی با اساتید و مربیان، حضور روحانی محل، پذیرایی، پیش بینی گروه های هنری و تنوع برنامه، نشست های مشورتی، ایستگاه پرسش و پاسخ، پیش بینی محل اقامه نماز جماعت و برنامه های آموزشی، داشتن شماره تماس سرپرست خانواده، اقلام و بسته های فرهنگی، سیستم سامانه پیامک، اولویت در اعزام اعضایی از کانون که فعالیت بیشتری دارند، پوشش خبری، اقلام و امکانات ورزشی، فراخوان ، اطلاع رسانی برنامه و ... از نکات مهم در برگزاری برنامه اردوی فرهنگی، آموزشی و تفریحی کانون می تواند مد نظر گرفته شود.

با پیش بینی اماکن و اسکان ارزان قیمت و مناسب در جهت خدمات رسانی به اردوهای فرهنگی آموزشی کانون های مساجد بصورت استانی و کشوری در جهت ارائه تسهیلات به اعضای مساجد و همچنین درآمدزایی و حمایت از برنامه های کانون می توان اقداماتی را بعمل آوریم.

در راستای ایجاد تنوع در برنامه ها و فعالیت کانون برنامه ریزی جهت بازدید اعضای کانون از مراکز تاریخی، بقاع متبرکه، موزه ها ، مراکز فرهنگی، طبیعی، علمی و آموزشی بصورت استانی و شهرستانی را باید مورد پیش بینی قرار داد.

جهت مقابله با حوادث و اتفاقات ناخواسته در برنامه ها. تحت پوشش قرار دادن بیمه ای اعضای کانون به ویژه در طرح اوقات فراغت، اردوها و گردش های علمی، فرهنگی و تفریحی از اقدامات مهم کانون است.

در برگزاری موفق آمیز یک دوره، مربی یا مربیان از نقش مهمتری برخوردارند. در صورتی که مربیان از توانایی و مهارت لازم برخوردار باشند نه تنها وظایف محول شده را به خوبی انجام می دهند بلکه ضعف های احتمالی در اهداف و منابع را تحت پوشش قرار می دهند و شاهد جذب افراد بیشتری در مسجد خواهیم بود.

در جهت تعامل و ایجاد فضای همدلی و صمیمیت در متولیان مسجد، در اطلاع رسانی و اقلام تبلیغی از جمله در پوسترها، پلاکاردها و ... ویژه مناسبت ها و برنامه های مختلف، ضمن استفاده از نماد و آرم یکدست کانون فرهنگی هنری از نام سایر تلاشگران و دستگاه های اجرایی ذیربط در مسجد از جمله هیئت امناء و پایگاه مقاومت بسیج نیز استفاده شود. ضمناً به منظور جلوگیری از انتشار اقلام تبلیغی متعدد با نام دستگاه های مختلف و همچنین برای صرفه جویی در هزینه ها می توان با پیش بینی یک اقلام فرهنگی و درج نام تمامی دستگاه ها و فعالان مساجد اقدام نمود.

با بازدید از کانون های فرهنگی هنری موفق و کسب تجربه مفید از آن کانون ها می توان از الگوها و نمونه های مناسب فعالیت فرهنگی و آموزشی بعنوان مدل فعالیت بهره مند شد.

دست اندرکاران مساجد باید هنگام برخورد با جوانان و نوجوانان  به ویژه در این  ایام ، از واکنش تند و افراطی پرهیز نمایند. همچنین تضاد در رفتار، کردار و گفتار متولیان در دفع نوجوانان و جوانان مؤثر می باشد و برخورد مناسب، خوش خلقی و محبت، گشاده رویی، ایجاد الفت و مهربانی با عموم مردم در جذب به مساجد تأثیر فراوانی دارد.

مشاوره با خیرین و جذب مشارکت های مردمی در جهت احیای نذورات فرهنگی و سمت و سو دادن احسانات و نذورات در راستای پشتیبانی از برنامه ها و فعالیت های قرآنی، دینی و فرهنگی مسجد از برنامه های کانون های مساجد باشد.

در برنامه ریزی آموزشی، فرهنگی و هنری و مناسبتی، کانون باید تمامی مقاطع سنی و جنسی را به ویژه در اوقات فراغت مدنظر قرار دهد.

در فعالیت های آموزشی و فرهنگی، کانون از معلمان به ویژه بازنشسته و کارمندان سایر دستگاه های اجرایی و فرهنگی محله می توان بهره برد.

برگزاری دوره های آموزشی ویژه کودکان از جمله نقاشی، خوشنویسی، سرود، قرآن،زبان انگلیسی  برای کودکان ،بازی های رایانه ای  و قصه گویی و ... و تأمین فضای بازی و سرگرمی در جوار مسجد، در جذب و عضویت این عزیزان در کانون و شرکت در برنامه های قرآنی و دینی مسجد می باشد.

در برنامه ریزی آموزشی برای کودکان باید به فعالیت ها و برنامه هایی دقت داشته باشیم که هوش و فکر آنان را درگیر نماید.

با ارزیابی و نظرسنجی در پایان هر برنامه و فعالیت های آموزشی و فرهنگی، بازخورد و تأثیرگذاری آن برنامه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد ضمناً ظرفیت سنجی، اولویت سنجی و قابلیت سنجی از برنامه های مهم کانون است.

گاهی در برگزاری برنامه های آموزشی متوالی سالانه مطالب و منابع تکراری به اعضای شرکت کننده در دوره ها و برنامه های آموزشی ارائه می شود که در این جهت، دوره ها باید بصورت مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی مدنظر قرار گیرد.

برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و آموزشی نباید فقط به زمان و یا فصول خاصی اختصاص یابد بلکه برنامه ریزی بصورت مستمر برای تمامی فصول بویژه تابستان مدنظر قرار گیرد و پیشنهاد می شود که دوره آموزشی به صورت ترمیک و با اعطای مدرک برگزار گردد.

یکی از علل گرایش نوجوانان و جوانان به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده به مساجد، پایین بودن و یا رایگان بودن شهریه های برنامه و دوره های آموزشی می باشد. تجربه نشان می دهد اگر تمامی برنامه ها و دوره های آموزشی بصورت رایگان ثبت نام شود، گاهی نتیجه عکس نتیجه می دهد بدین جهت باید حداقل شهریه برای برنامه های آموزشی در نظر گرفته شود و مبلغ دریافتی صرف پذیرایی، خرید محصولات فرهنگی، کمک هزینه اساتید و ... صرف  گردد.

یکی از راه های جذب در دوره ها و برنامه های کانون در کنار ارائه مشاوره و تشریح فواید برنامه ها، ارائه تسهیلات برای شرکت کنندگان در برنامه ها و دوره های آموزشی می باشد. مثلاً گاهی در مساجد مشاهده می شود، استفاده رایگان از امکانات اینترنتی و گیم نت و سایر خدمات بشرط شرکت در سایر دوره ها و برنامه های مسجد بسیار مفید می باشد.

پیش بینی و ایجاد فضای امن برای یادگیری شرکت کنندگان چه از لحاظ فیزیکی و روانی پیش بینی تدارکات آموزشی، استفاده از نقشه ها و نمودارها و پوسترهای علمی، پیش بینی جوایز کوچک و ارزان، تهیه فرم ثبت نام، دفتر یادداشت، تکثیر جزوات، نصب برنامه آموزشی در تابلو اعلانات، ارتباط با مراکز مطالعاتی و آموزشی در استان، تهیه نرم افزارهای آموزشی و سایر اقلام از برنامه کانون در امور آموزش می باشد.

از مربیان، مدرسان رشته های مختلف و والدین در جلسات برنامه ریزی و طرح و برنامه و اتاق فکر کانون باید بهره برد. همچنین از مربیان مجرب و آموزش دیده در برنامه ها و فعالیت های سنین پایین تر بیشتر استفاده نماییم.

در برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی باید استانداردهای درسی و محتوایی رشته های مختلف مدنظر قرار گیرد. مثلاً در رشته های خوشنویسی، طراحی، کامپیوتر، خیاطی، دوره های قرآن و ... قبل از شروع دوره، طرح درس را از اساتید دریافت نموده و آن طرح درسی را جهت اطلاع فراگیران که در این مدت چه مطالبی را باید یاد بگیرند در تابلو اعلانات نصب نماییم.

در راستای پیوند هرچه بیشتر با اعضای شرکت کننده در برنامه های آموزشی و فرهنگی کانون، برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و آموزشی باید به نوعی طراحی شود که بعد از پایان برنامه ها با اتخاذ روش های مختلف با مخاطبان بصورت حضوری و یا غیرحضوری(مجازی) و ارسال اقلام فرهنگی، تعامل و ارتباط داشت.

در صورت به حدنصاب نرسیدن دوره های آموزشی از روش ادغام کلاس با همکاری کانون های مساجد همجوار می توان استفاده کرد.

جمع بندی و ارزیابی شرکت کنندگان در برنامه های کانون و همچنین اعضای کانون از طریق فرم ثبت نام می توان مبنای تصمیم گیری ها و  چشم انداز برنامه ریزی فعالیت کانون باشد. در طراحی فرم ثبت نام مشخصات اعضاء، تاریخ و شماره، علاقمندی به رشته و مهارت های خاص، نظرات و ایده ها، ایمیل و آدرس باید مورد پیش بینی قرار گیرد. طی بررسی های بعمل آمده تکمیل فرم ثبت نام به ویژه در قشر کودکان و نوجوانان اگر به همراه و مشورت خانواده و والدین بعمل آمده بیشتر مؤثر و کاربردی تر خواهد بود.

در برگزاری دوره های آموزشی، مدت زمان و ساعت دوره، زمان برگزاری دوره نسبت به فصل سال، ارائه تنوع ساعات برنامه آموزشی در راستای رضایت مخاطبان، نورگیری، دمای مناسب، وضعیت نشیمن، صداهای مزاحم و... مدنظر قرار گیرد.

برگزاری دوره های آموزشی به دو شکل حضوری و غیرحضوری(فعالیت و خدمات مجازی، ارائه اقلام فرهنگی و ...) می باشد و حدنصاب برای برگزاری دوره های آموزشی بصورت گروهی حداقل 15 نفر مورد پیش بینی قرار گرفته است.

در برگزاری دوره آموزشی در نحوه گزینش و ثبت نام مخاطبان شرایط سنی، تحصیلات، شغل، میزان علاقه و... باید بصورت مجزا مدنظر قرار گیرد.

یکی از مهمترین عوامل توسعه و رشد منابع انسانی کانون، آموزش و توانمندسازی اعضا و مخاطبان در کنار تحلیل و بررسی نیازهای آموزشی، با شرایط محیطی و منطقه ای در مسجد می باشد.

در طراحی برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی باید به نوعی عمل کنیم که این برنامه ها بصورت فشرده و خسته کننده مورد پیش بینی قرار نگیرد. در این خصوص می توان در کنار برگزاری یک برنامه آموزشی برنامه و فعالیت نشاط آور و جذاب را مدنظر قرار داد.

دعوت از مفاخر، شخصیت ها و چهره های علمی، قرآنی،تربیتی، هنری و ورزشی جهت حضور، سخنرانی و مشاوره با اعضای مساجد بویژه در بین الصلاتین از برنامه کانون است.

در کنار برگزاری برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در مسجد برای اعضا و علاقمندان در کانون زمینه فراگیری تخصصی در یک رشته یا فن و مهارت را فراهم سازیم.

برگزاری نمایشگاه کتاب، محصولات فرهنگی، تولید نرم افزار آموزشی و فرهنگی و نمایش آثار هنرمندان محله و مسجد از برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

پخش کلیپ ها و فیلم های (قرآنی، دینی و مذهبی) معرفی کتاب های موفق در بین الصلاتین در زمینه های مقابله با شبهات مذهبی، معرفت افزایی و تربیت به زبان هنر، اجرای برنامه های نمایش و سرود، برگزاری نمایشگاه های هنری و اجرای مسابقات مختلف در زمینه های هنری، استفاده از امکانات روز در مراسم قرآنی و ادعیه خوانی و .... از نشانه کانون موفق در زمینه های هنر است.

در جهت تقویت گروه های مختلف هنری از جمله گروه هنرهای تجسمی، نمایش، سرود، ادبیات می توان با مشاوره هنری و انجمن های وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگی لازم را بعمل آورد.

اخذ مجوزهای لازم از مراکز ذیربط برای برگزاری برنامه های نمایشی، انتشار فصل نامه، نشریات و ... در کنار سایر برنامه های کانون های مساجد باید مدنظر کانون باشد و بهتر است این هماهنگی از طریق  ستادهای استانی صورت گیرد.

با توجه به محدودیت های اعتباری در برگزاری برنامه ها فرهنگی و هنری، می توان غالب برنامه ها و فعالیت ها را بصورت تیمی و با حضور و همکاری سایر دستگاه های همکار در حوزه مسجد و جلب مشارکت های عمومی برگزار نمود.

ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه در مسجد و محله از برنامه های کانون می باشد که با ارائه برنامه های خلاقانه و خاص می توان اقداماتی مختلفی بعمل آورد. از جمله ارسال پیامک با موضوع اهمیت کتابخوانی، تازه های کتاب و ... به اعضا، اعزام فعالان مساجد به نمایشگاه های کتب مختلف استانی و کشوری، برگزاری مسابقات کتابخوانی، نقد کتاب، خاطره نویسی، قصه گویی، خلاصه نویسی، ثبت نام رایگان در کتابخانه مسجد در مناسبت ها، تجلیل از کتابخوانان مسجدی در بین الصلاتین، ارائه تسهیلات و خدمات از جمله بن کتاب به اعضای کتابخانه، پیش بینی قفسه کتاب در کنار قفسه قرآن و ادعیه در داخل مسجد، برگزاری نمایشگاه کتاب، ارائه کتاب های کمک آموزشی و تقویتی جهت استفاده در داخل کتابخانه ها، اطلاع رسانی خدمات کتابخانه مسجد در محله و ... می توان نام برد.

برگزاری همایش ویژه والدین در مسجد و ارائه مشاوره، اطلاع رسانی و نیازسنجی در جهت جذب فرزندان و عضویت در کانون و شرکت در نماز جماعت و مساعدت اختیاری ایشان در تجهیز و تقویت کانون از وظایف کانون مسجد است.

می توان با بهره گیری از کارشناسان و نیروهای متخصص مختلف به عنوان مشاور در کانون(از جمله مشاوره فرهنگی، هنری، آموزش، مخاطب شناسی، پژوهشی، مالی و ...) در راستای تقویت برنامه های کیفی و کمی کانون قدم های مهمی برداشت.

با روحیات، علایق و سلایق متفاوت افراد به ویژه نوجوانان و جوانان باید آشنا شد و سپس برنامه ریزی برای جذب افراد بیشتر به کانون صورت گیرد.

پیش بینی استفاده از اقلام حافظتی و امنیتی در محل کانون و کتابخانه از جمله جعبه کمک های اولیه، کپسول اطفاء حریق، سیستم های هشدار دهنده، دوربین مخفی و ... در حد مقدورات لازم و ضروری می باشد.

اطلاع رسانی، امور سمعی و بصری، مستندسازی، فضاسازی، طراحی، چاپ، گزارش نویسی، عکاسی، تولید خبر، ارتباط با خبرگزاری ها و مطبوعات به ویژه خبرگزاری شبستان، نشریه، وبلاگ، الکترونیک و پشتیبانی سایت کانون، تولید فصل نامه و گاهنامه و ... از فعالیت امور روابط عمومی و خبر کانون می باشد.

اطلاع رسانی مناسب فعالیت و برنامه های مسجد به عموم مردم به ویژه در محله و منطقه لازم و ضروری می باشد چراکه گاهی اهالی خود محله نیز از برنامه های فرهنگی مساجد اطلاعی ندارد.

در طراحی اقلام تبلیغاتی برنامه ها و فعالیت های گوناگون کانون باید در حد مقدورات جزئیات برنامه و مراسم از قبیل عنوان برنامه، موضوع، زمان، مکان، اساتید و سخنرانان، درج نام دستگاه های مشارکت کننده به همراه نام کانون و ... مورد پیش بینی قرار گیرد. ضمناً عنوان برنامه و شماره تماس (برای هماهنگی برنامه) با قلم درشت نوشته شود بصورتی که چشم های تنبل را به خود جلب نماید.

ابزار تبلیغاتی در اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت کانون شامل پوستر، بروشور، ارسال پیامک، فعالیت مجازی، رسانه های سمعی و بصری، بیلبوردها، تبلیغات چهره به چهره، سخنرانی امام جماعت،بسته های فرهنگی، استفاده از تراکت ها در داخل نذورات ، تولید فصل نامه و نشریه، راه اندازی سایت، وبلاگ و ... می باشد.

نصب اقلام تبلیغی و اطلاع رسانی برنامه های ویژه کانون از جمله برنامه تلاوت نور، طرح اوقات فراغت، تفسیر، حلقه های تربیتی و ... در ورودی و داخل مسجد از برنامه کانون است. همچنین رعایت احکام شرعی در فضای داخلی مسجد از جمله عدم نصب تصاویر در مسجد بویژه در محل اقامه نماز جماعت لازم است.

کد خبر 1770403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha