سقوط دولت وحدت ملی بازی دوسر باخت برای غرب

رویوران درباره بحران سقوط دولت وحدت لبنان گفت:فردی غیر از سعد حریری و احتمالاً آقای "عمر کرامی" نخست وزیر خواهد شد.در این صورت دولت لبنان با مقاومت همراه خواهد شد و همکاری با دادگاه را به طور کامل قطع خواهدکرد.

«حسین رویوران» تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه و امور بین الملل در تحلیل بحران سیاسی اخیر لبنان و سقوط دولت سعد حریری به خبرنگار شبستان؛ در مورد چرایی عقیم ماندن مذاکرات سوری- سعودی و سقوط دولت وحدت ملی لبنان گفت: بر اساس توافقات طرح سوری- سعودی قرار بر این بود که سوریه از طریق فرانسه و عربستان از طریق آمریکا کمک کنند تا وحدت در لبنان حفظ شود و دادگاه نتواند شرایط موجود در لبنان را تغییر دهد. اما اتفاقی که افتاد این بود که آمریکا مصرّ است نقشه خود را اجرائی کند.


وی در ادامه گفت: آمریکا می خواهد طرح خصمانه دادگاه را علیه لبنان ادامه دهد و بخشی از حاکمیت موجود لبنان و شخص سعد حریری این مساله را پیگیری می کردند. به همین دلیل طرح سوری- سعودی شکست خورد و حزب الله لبنان و طرفداران مقاومت و در مجموع جریان 8 مارس بعد از دادن مهلت چندین ماهه به این طرح، تصمیم گرفتند مهلت را پایان دهند و دولت سعد حریری را ساقط کنند؛ تا حداقل در این توطئه که حزب الله و مقاومت را هدف گرفته هیچ لبنانی حضور نداشته باشد و عملاً دولت لبنان در این طرح شرکت نداشته باشد.


دبیر کمیته سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه درباره نقش دولت سعد حریری در دادگاه بین المللی «ترور رفیق حریری» تصریح کرد: در حال حاضر از طرف دولت لبنان دو قاضی در دادگاه حریری حضور دارند و همچنین سالانه 47 میلیون دلار از هزینه های دادگاه از بودجه دولتی لبنان صرف می شود و این مسائل برای جریان 8 مارس قابل قبول نبود؛ لذا دارد سعی می کند این رفتارها را تغییر دهد.


رویوران حول موضوع تناقض کنش های سیاسی «سعد حریری» در سفر به ایران و سوریه با آنچه در آمریکا و فرانسه انجام داد؛ تأکید کرد: آقای سعد حریری رفتارهای متضادی از خود نشان داد. یک قول هایی به ایران و سوریه داد مبنی بر اینکه با دادگاه رفیق حریری مخالفت خواهد کرد اما وقتی به غرب سفر کرد یک رفتار متفاوتی از خود نشان داد. به همین دلیل ائتلاف 8 مارس نظرشان بر این است که دیگر نمی توانند به سعد حریری اعتماد کنند. بر همین اساس تصمیم گرفتند او را سرنگون کنند.


این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه ضمن تشریح وضعیت سیاسی فعلی این کشور گفت: نظام سیاسی لبنان، پارلمانی است. پارلمان آن 128 کرسی دارد که از این مجموع 57 نماینده طرف 14 مارس و سعد حریری هستند و 57 کرسی در اختیار 8 مارس و متحدین مقاومت است. 10 کرسی هم متعلق به آقای وحید جنبلاط است. پس ائتلاف 8 مارس و ائتلاف 14 مارس توانشان برابر است با این تفاوت که تعیین کننده گروه جنبلاط خواهد بود.

 

وی در ادامه درباره تغییر مواضع حزب سوسیال دمکرات ترقی خواه لبنان و دروزی های این کشور نسبت به «سعد حریری» نخست وزیر معزول لبنان گفت: جنبلاط با اظهارنظرهایی که اخیراً داشته، مبنی بر اینکه نگاه سعد حریری را قبول ندارد؛ چون وی اعتقاد دارد که سعد حریری در مقابل رسیدگی به ترور پدرش می خواهد به همبستگی لبنان آسیب بزند. این نشان می دهد آقای جنبلاط با 8 مارس رأی دهد و نخست وزیری غیر از سعد حریری انتخاب شود.
 

 مدیر اسبق شبکه جهانی العالم در تشریح پشت پرده دادگاه "رسیدگی به ترور رفیق حریری" تأکید کرد: برای همگان مشخص است که این دادگاه یک دادگاه سیاسی است. این دادگاه ابتدا سوریه را در قبال ترور رفیق حریری متهم کرد که متعاقب عقب نشینی از لبنان از این مسئله چشم پوشی کرد. یک زمانی هم افسران لبنانی را متهم دانست و بعدها از این قضیه هم گذشت. حالا هم مقاومت را متهم می کند و هیچ دلیل حسی هم برای این مساله وجود ندارد.
 

همچنین رویوران در تحلیل هدف نهایی فعلی این دادگاه تصریح کرد: این دادگاه براساس یکسری کارکردها و اهدافی مدام متهم را تغییر می دهد، در نهایت دنبال این است که می خواهد برای مقاومت که یک چهره تابناکی دارد و صحنه های قهرمانی برای منطقه و لبنان را به وجود آورده است یک چهره منفی ایجاد کند. در مقابل اینکه بگوید مقاومت یک چهره ملی مانند رفیق حریری را ترور کرده است. یعنی می خواهد یک قهرمان را قاتل معرفی کند.


وی با اشاره به مخالفت مقاومت لبنان با نیات دادگاه "ترور رفیق حریری" گفت: این مسئله برای مقاومت قابل قبول نیست. لذا مقاومت نمی پذیرد این مساله در دادگاهی صورت بگیرد که دولت لبنان در آن حضور دارد. دولت لبنانی که مقاومت آن را نجات داد و سرزمین لبنان را از تهاجم رژیم صهیونیستی نجات داد. چطور می شود که دولت لبنان در این دادگاه دو قاضی داشته باشد و سالانه بخشی از بودجه آن صرف هزینه های این دادگاه شود؟


این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه ضمن اشاره به فراخوان دولت آمریکا به ناو "اینترپرایز" خود در بررسی احتمال گزینه نظامی علیه حزب الله، تأکید کرد که: این تحرکات نمایشی هیچ تأثیری ندارد و هیچ کس قادر نیست حزب ا... و مقاومت را خلع سلاح کند؛ نه دولت لبنان و نه هیچ دولت خارجی. به هر حال اگر چنین چیزی ممکن بود، رژیم غاصب اسراییل این کار را انجام می داد. چون آنها همه توان خود را برای چنین کاری در جنگ 33 روزه به کار بردند اما ناکام شدند. لذا تصور نمی کنم اقدام نظامی بتواند در شرایط فعلی تغییری ایجاد کند؛ بلکه شرایط راه پیچیده تر می کند و قطعاً کسی که زیان خواهد دید کشورهای غربی هستند.
 

رویوران در ادامه با توجه به شرایط فعلی شخصیت های سیاسی لبنان به گمانه زنی درباره آینده سیاسی لبنان پرداخت و گفت: الان بحث انتخاب نخست وزیر مهمترین بحث است. مشورت های پارلمانی الزام آور بین رییس جمهور و فراکسیون های پارلمانی از روز سه شنبه شکل خواهد گرفت. در چنین شرایطی تمام فراکسیون ها با رییس جمهور ظرف دو یا سه روز دیدار می کنند و نامزد مورد نظرشان را معرفی می کنند.


وی با اشاره به سابقه بد «سعد حریری» اعلام کرد: تصور می کنم فردی غیر از سعد حریری و احتمالاً آقای "عمر کرامی" معرفی خواهد شد. در صورت تغییر نخست وزیر، دولت لبنان در این زمینه با مقاومت همراه خواهد شد و همکاری با دادگاه را به طور کامل قطع می نماید.
پایان پیام/
 

کد خبر 12893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha