با وجود 20 نهاد متولی هیچ نهادی متصدی نظارت بر معماری نیست

حجت‌الاسلام ابراهیمی با اشاره به تاکیدمقام معظم رهبری برمنطبق بودن معماری مساجد با الگوهای ایرانی و اسلامی گفت: متاسفانه با وجود بیش از 20 نهاد متولی مسجد، هیچ نهادی متصدی نظارت برمعماری مساجد نیست.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، رییس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با اشاره به اینکه متأسفانه در چند سال گذشته به نحوی معماری مساجد کشور مورد بی توجهی قرار گرفته است به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر در ساخت مسجد تنها بخشی منطبق با معماری و هنر اسلامی و ایرانی است و در دیگر بخش ها از سبک ها و  طرح های نو استفاده می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 نهاد و سازمان متولی مسجد است، افزود: با این وجود تاکنون هیچ نهادی متصدی بخش معماری مسجد نبوده و نیست و مرکز رسیدگی به امور مساجد تنها مسئول تجهیز بخش نرم‌افزاری مساجد است. سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز تاکنون در نظارت بر معماری مسجد اقدام خاصی انجام نداده و فقط مسئول ساخت و ساز و عمران مسجد است. 

 

نظارت بر معماری مسجد ابتر ماند

حجت‌الاسلام ابراهیمی ادامه داد: در دوره مدیریت سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد گروهی برای نظارت بر معماری مسجد شناسایی شده بودند و طرح‌هایی نیز در این راستا برای اجرا داشتند ولی در حال حاضر مرکز رسیدگی به امور مساجد در این زمینه فعالیتی ندارد و مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور تنها در بخش تجهیز سخت‌افزازی مسجد فعالیت می کند.

  

عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات کشور با انتقاد از اینکه متأسفانه تاکنون متصدی قاطعی برای تصدی‌گری در زمینه معماری مسجد وجود ندارد، اذعان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر معماری اصیل اسلامی و ایرانی تاکید داشته اند از این رو متولیان مساجد باید در این زمینه برنامه ای اساسی داشته باشند و با ارایه الگو و تیپ‌های جامع معماری منطبق با الگوهای ایرانی و اسلامی در دستور کار قرار گیرد به گونه ای که برای مساجد روستایی، جامع و کوچک معماری منطبق با وضعیت جغرافیایی طراحی شود.

 

وی با اشاره به اینکه سادگی مسجد همواره مورد تأکید اسلام بوده است، افزود: جذابیت مسجد، جامعیت و مرتفع‌کننده نیاز مردم از جمله مواردی است که باید در ساخت مسجد مورد توجه قرار گیرد و در واقع مسجد باید احیا کننده کارکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بوده و پیونددهنده مردم با حاکمیت باشد.

پایان پیام/

 

کد خبر 129579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha