عقب گرد در مسیر آزاداندیشی با تنگ نظری و مصلحت اندیشی های نابجا

تنگ نظری برخی مدیران میانی و مصلحت اندیشی های نابجای آنان باعث شده که مردم و دانشجویان کمکاری در حوزه آزاداندیشی را به پای نظام بنویسند،در حالی که با برخوردهای سلیقه ای و غیرعلمی در این میدان به نتیجه نمی رسیم.

خبرگزاری شبستان: اهمیت مسئله برپایی کرسی های آزاد اندیشی در نگاه رهبر و اصرار ورزیدن ایشان در صحبت های مختلف به وضوح دیده می شود و این صحبت ها به روشنی هدف، ابزار اجرا، نوع اجرای طرح و مسئولین اجرایی را معرفی می کند؛ اما اکنون بعد از گذشت چند سال دیگر دغدغه ها تبدیل به نگرانیِ سابقه شده و هدف برگزاری اینگونه جلسات صرفاً اعلام گزارش به مقام بالاتر است.

بعد از طرح موضوع کرسی های آزاد نظریه پردازی در پاسخ رهبری به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه که با همین موضوع در سال 81 بیشتر نیست که این دغدغه رهبر صحبت محافل مختلف و مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گرفته است.


ایشان در بخشی از صحبت های خود با دانشگاهیان سمنان این طور بیان می کنند: "باید راه آزاد اندیشى و نوآورى و تحول را باز گذاشت، منتها آن را مدیریت کرد تا به ساختارشکنى و شالوده شکنى و بر هم زدن پایه هاى هویت ملى نینجامد. این کار، مدیریت صحیح لازم دارد. چه کسى باید مدیریت کند؟ نگاه ها فوراً مى رود به سمت دولت و وزارت علوم و...؛  نه، مدیریتش با نخبگان است؛ با خود شماست؛ با اساتید فعال، دانشجوى فعال و مجموعه هاى فعال دانشجویى. وظیفه نخبگان فکرى و فرهنگى جامعه، حوزه و دانشگاه، مدیریت این تحول است. نه باید تحولات را سرکوب کرد، نه باید تسلیم هر تحولى شد".

ایشان در جایی دیگر در پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی می فرمایند: "آن‌ روز که‌ سهم‌ «آزادی‌، اخلاق‌ و منطق»‌ یکجا و در کنار هم‌ ادا شود، آغاز روند خلاقیت‌ علمی‌ و تفکر بالنده‌ دینی‌ در جامعه‌ است. بی‌شک‌ آزادی خواهی‌ و مطالبه‌ فرصتی‌ برای‌ اندیشیدن‌ و‌ بیان‌ اندیشه‌ توأم‌ با رعایت‌ «ادب‌ استفاده‌ از آزادی»، یک‌ مطالبه‌ اسلامی‌ است‌ و «آزادی‌ تفکر، قلم‌ و بیان‌»، نه‌ یک‌ شعار تبلیغاتی‌ بلکه‌ از اهداف‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است."


اهمیت مسئله، در نگاه رهبر و اصرارورزی ایشان در صحبت های مختلف به وضوح دیده می شود و این صحبت ها به روشنی هدف، ابزار اجرا، نوع اجرای طرح و مسئولین اجرایی را معرفی می کند.
اما اکنون بعد از گذشت چند سال دیگر دغدغه ها تبدیل به نگرانیِ سابقه شده و هدف برگزاری اینگونه جلسات صرفاً اعلام گزارش به مقام بالاتر است.


از طرف دیگر تنگ نظری برخی مدیران میانی و مصلحت اندیشی های نابجای آنان و بدسلیقه عمل کردن آن ها در باب آزاداندیشی باعث آن می‌شود که مردم و دانشجویان این مسئله را به پای نظام بنویسند و آن همه تبلیغ را دروغ بپندارند. کار به آنجا رسیده است که گاه کرسی های آزاداندیشی در فضایی نامطلوب و با حضور پررنگ نیروهای حراست دانشگاه ها برگزار می‌شود.


از آنجا که این کرسی‌ها بایستی منجر به تولید علم و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و بیداری ذهن جوانان دانشجو شود، نیازمند دیدگاه‌های تخصصی و علمی صاحبان خرد و اندیشه است و با برخوردهای سلیقه ای و غیرعلمی به نتیجه نمی رسد.


بنابر گزارش پایگاه خبری تحلیلی محدوده، دکتر مسعود اخوان فرد، دکترای حقوق تخصصی تجارت بین الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نیز در دیدار دانشگاهیان با رهبر انقلاب از نحوه کنونی برگزاری کرسی های آزاداندیشی انتقاد کرده و گفت: پرهیز از اقدامات ظاهری و کم عمق در موضوع راه اندازی کرسی های آزاداندیشی الزامی است. وی همچنین نگاه متوازن و همه جانبه به علوم انسانی به ویژه در بازتولید متون علمی، اصلاح ساختارها و تربیت نیروهای ارزشی را مهم خواند.


باید توجه کرد که یقیناً افول امروز ما در اجرای این برنامه حرکت به عقب است و نمی تواند راهبر ما در آینده باشد. اهتمام داشتن به تأکیدهای معظم له راه حرکت به سوی قله های پیشرفت را هموار ساخته و ما را در نیل به آرمان ها یاری می کند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 165737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha