این مدرسه "شهیدستان عشق" است

یکی از ممتازترین نمونه های شاخص ایثارگری، "مدارس ماندگار و نمونه ایثارگری کشور" است و از جمله شاخص ترین این مدارس "دبیرستان ماندگار و نمونه ایثارگری شهیدان عبداللهی شهرستان آران و بیدگل" است که با تقدیم ۱۱۴ شهید دانش آموز و حدود ۷۰ شهید دانش آموخته، مدرسه "شهیدستان عشق" است.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل؛ "حماسه دفاع مقدس" از افتخارآمیزترین فصل های کتاب تاریخ ایران است. حماسه ای که خود در تبلور ایثار و جانفشانی ها، تاریخ سازبوده اما همچنان بخش های فراوانی از این ایثار پرحماسه، یا روایت نشده و یا روایت های شفاهی آن، بصورت مکتوب و مستند در نیامده است.

البته کم نیستند مجموعه ها، نویسندگان و ناشرانی که آستین همت بالا زده اند تا راوی تاریخ پرافتخار رزمندگان درهشت سال دفاع مقدس باشند اما حجم فعالیت های انجام شده درقیاس با جغرافیای ادبیات دفاع مقدس فاصله دارد.

کسانی که دوران هشت سال دفاع مقدس را درک کرده اند و یا خود خالق حماسه های فراوانی بوده اند، علیرغم اینکه در سینه خود خاطرات بسیاری را دارند- اما انتقال این میراث شفاهی ومعنوی به نسل هایی که جنگ را درک‌ نکرده اند و عطش دانستن و الگوگیری دارند هنوز به درستی صورت نگرفته است. هزاران نشان و نشانه و نماد و نمونه از شاخص های افتخارآمیز ایثارگری در نقطه نقطه این سرزمین وجود دارد که کمتر قلمی آنرا توصیف و کمتر دوربینی آنرا به تصویر کشیده است.

"هفته بزرگداشت دفاع مقدس" اگر چه فرصتی مغتنم و نمادین برای یادکردو یادآوری و تجلیل از جانفشانی های فرزندان رشید ملت ایران در برابر ظلم و کفر است اما وسعت و عظمت این حماسه فقط برای نمایش نمادین نیست بلکه برای درس آموزی از غیرت وعزت یک کشور در مقابل جهان استکبار است. بی گمان دستاوردهای دفاع مقدس را تنها نمی توان در هفته دفاع مقدس برشمرد و از آن نام برد بلکه اگر سال ها هم بدان پرداخته شود در برابر آن همه فداکاری و مقاومت و مردانگی باز هم ناچیز است.

مفهوم شناسی و موضوع شناسی عناصر و مولفه های تاریخ دفاع مقدس از اصلی ترین راهبردهای فعالان این عرصه است. مفاهیمی چون شهید و شهادت و فرهنگ ایثار و حماسه و ده ها مولفه دیگر از مواردی است که در حوزه "تبیین" نیازمند جهاد و مجاهدت است. از سویی نگاهی به شاخص های آماری و جمعیت ایثارگری، تحلیل های عمیقی را می تواند درپی داشته باشد که اتفاقا همین تصویرها، تحلیل ها و تبیین ها، دکترین نظامی دنیا را با چالش مواجه ساخته است.

یکی از مولفه های حیرت انگیز دوران دفاع مقدس حضور چشمگیر و خالصانه قشر"دانش آموز"در صحنه های رزم و عملیات های جنگی است. جامعه آماری دانش آموزان در مقایسه با دیگر اقشار از آن جهت حائز اهمیت است که بنا به شرایط سنی، حضور داوطلبین با سنین پایین در مناطق جنگی غیر قابل تصور است اما شنیدن روایت دانش آموزانی که شناسنامه های خود را دستکاری می کردند یا با ترفندهایی خود را مشمول شرایط اعزام معرفی می کردند چیزی جز اخلاص و خداباوری و خودسازی نمی تواند باشد.

یکی از ممتازترین نمونه های شاخص ایثارگری، "مدارس ماندگار و نمونه ایثارگری کشور" است. مدارسی که به استناد اسناد موجود، تعداد قابل توجهی شهید دانش آموز را تقدیم انقلاب و کشور کرده و از جمله شاخص ترین این مدارس "دبیرستان ماندگار و نمونه ایثارگری شهیدان عبداللهی شهرستان آران وبیدگل"است. دبیرستانی که با تقدیم ۱۱۴ شهید دانش آموز و تعداد حدود ۷۰ شهید دانش آموخته می توان گفت این مدرسه "شهیدستان عشق" است.

از سرگذشت توسعه این دبیرستان در اوایل انقلاب گرفته تا روزگاری که دسته دسته و کلاس به کلاس دانش آموزان آن راهی جبهه می شدند جملگی کارنامه پرافتخاری است که بجز کتاب دانشنامه علمی شهدای دانش آموز این دبیرستان به قلم استاد حسن کشایی آرانی بطور جامع بدان پرداخته نشده است. از روزی که کلاس به کلاس این دبیرستان با مشارکت و همراهی معلمان و دانش آموزان ساخته شد تا روزهایی که با داوطلبی معلمان برای جبهه، دانش آموزان نیز برای رفتن به جبهه پیشقدم می شدند و یا بالعکس با اعزام دانش آموزان، معلمان هم فرزندان معنوی و علمی خود را تاجبهه ها همراهی می کردند و یا خاطراتی که از تک تک شهدای دانش آموز این دبیرستان می توان برشمرد همگی برگ های زرین ایثار و مجاهدت یک نسل عاشورایی و حسینی است.

اگرچه امروز نه اثری از ساختمان قدیم دبیرستان وجود دارد و نه به جای آن بنای پر افتخار، ساختمانی احداث شده اما همچنان این قطعه ازخاک کویر بوئیدن و بوسیدن دارد. آمار ۱۱۴ نفری شهدای دانش آموز دبیرستان ماندگار شهیدان عبداللهی به نسبت جمعیت شهرستان آران وبیدگل در دوره دفاع مقدس، یک شاخص ممتاز کشوری است و حفظ و نشراین میراث مقدس و این بسیج عاشقانه در گرو اقدام عاجل اولیای تعلیم و تربیت در سطح ملی و استانی برای تبدیل این موضوع ارزشی به رویدادهای جریان ساز فرهنگی موثری است تا نسل ها و عصرها اینگونه جلوه ای ناب ایثارگری را ببینند و بخوانند و برآن افتخار کنند.

به نظر می رسد "ساخت بنای یادبود" برای این دبیرستان و دبیرستان های ماندگار کشور و اختصاص فضایی برای راه اندازی "گنجینه آثار و اسناد مربوط به شهدای دانش آموز"و بهره مندی از این مکان برای تشکیل گروه های "عهد با دانش آموزان دیروز و قهرمانان ملی امروز" و ده ها رویکرد دیگری که بتواند ظرفیت و قابلیت های شنیده یا دیده نشده دوران دفاع مقدس را به نمایش بگذارد از اولویت های برنامه ای این حوزه است.

میثم نمکی آرانی

کد خبر 1726662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha