قرآن کریم بهترین منبع برای انجام مهندسی فرهنگی/ از مسائل حزبی و سیاسی در مدیریت کانون‌های مساجد پرهیز کردیم

بیکی با تاکید بر ضرورت انجام مهندسی فرهنگی در جامعه و نقش کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در تحقق آن، گفت: بهترین منبع و متن برای مهندسی فرهنگی، قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، مهدی بیکی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۶ مهر) در مراسم تکریم خود و معارفه مدیر جدید ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد گلستان با تاکید بر اهمیت موضوع «مهندسی فرهنگی» اظهارکرد: این مسئله سال‌ها قبل از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد اما آنگونه که شایسته بود به آن پرداخته نشد و مغفول ماند. ما در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان سعی کردیم به این مقوله بپردازیم و برای تحقق این امر، نگاه دم‌دستی به فرهنگ و کار مسجدی را تغییر دادیم.

مدیر سابق ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گلستان با بیان اینکه، قرآن بهترین متن را برای مهندسی فرهنگی در اختیار همگان قرار داده است، گفت: تمام تلاش خود را در این سال‌ها به کار گرفتیم تا بتوانیم مدل‌های مبتنی بر مهندسی فرهنگی را پیاده‌سازی‌کنیم.

وی افزود: موضوع دیگری که سبب می‌شود مروجان و سیاستگذاران فرهنگی کمتر به آن توجه کنند، موضوع اعتقاد به کارهای مسجدی است. این موضوه سبب شده وقتی می‌خواهیم از کار در مسجد حرف بزنیم برخی از دست‌اندرکاران هم اعتقاد چندانی به‌ آن نداشته باشند.  

بیکی افزود: در قرآن کریم واژه «لاریب» یا همان «شک نکنید» درباره هدایتگری قرآن و روز قیامت مطرح شده است. این یعنی شک و شبهه همیشه به‌وجود می‌آید و ما باید در مسائل فرهنگی به‌روز و مهندسی‌شده اقدام‌ کنیم.

وی ادامه داد: ما در مساجد با دو نوع مدیریت مواجه هستیم که شامل ساختار ادارای و تشکیلاتی و دیگری ساختار مردمی که توسط برخی کانون‌های فرهنگی هنری و هیئت‌های مذهبی است.  

بیکی بیان کرد: دوری از خودبزرگ‌بینی و نگاه از بالا به تشکیلات مردمی در مساجد، اقدام صادقانه و خالصانه، توجه و تاکید بر ادبیات و فرهنگ مسجدی و همچنین پرهیز از موضوعات سیاسی و حزبی در امورات مسجد و کانون‌های فرهنگی و هنری را سرلوحه کارمان قرار دادیم و توانستیم با کمک این ساختارهای مردمی اقدامات خوب و اثرگذاری انجام دهیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد گلستان با اشاره به اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام شده است، بیان کرد: برگزاری ۲۶ دوره طرح اوقات فراغت و تجلیل از فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، برگزاری ۱۶ دوره جشنواره قرآنی «مدهامتان»، برگزاری هشت دوره آموزشی ویژه کتابداران مساجد و برگزاری پنج دوره جشنواره سرود استانی «نغمه‌های آسمانی» از جمله اقدامات انجام شده در این مدت بود.

وی اضافه کرد: همچنین در این سال ها میزبان جشنواره ملی شعر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بودیم و تنها جشنواره فیلم مسجدی کشور را به نام جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» به مدت چهار دوره برگزار کردیم.

کد خبر 1729216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha