امیدوارم دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه دوره بالندگی آن باشد/ خوشحالم که «کرم‌چاله» اولین فیلم من است

احسان طالقانی کارگردان فیلم «کرم‌چاله» با اشاره به حضور در جشنواره منطقه‌ای و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: امیدوارم چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دوره بالندگی آن باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر ماه  تا ۲ آبان ماه  در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است، «احسان طالقانی» با  فیلم «کرم‌چاله»  در این رویداد هنری حضور دارد، فیلم «کرم‌چاله»  در جشنواره منطقه‌ای یزد-ایساتیس عنوان بهترین فیلم را کسب کرده است، «احسان طالقانی» درباره دلیل حضور فیلم «کرم‌چاله»  در جشنواره منطقه‌ای  به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: جشنواره‌ منطقه‌ای سینمای جوانان یکی از معتبرترین جشنواره‌های داخلی است. ما در ایران جشنواره‌های معتبر محدودی برای فیلم کوتاه داریم و جشنواره منطقه‌ای یکی از این جشنواره‌هاست. من سال گذشته نتوانستم فیلم ام را به جشنواره فیلم کوتاه تهران برسانم به همین جهت تصمیم گرفتم که اول در جشنواره منطقه‌ای یزد شرکت کنم که خدا را شکر، حضور موفقیت‌آمیزی داشت و در سه بخش نامزد شد و در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه هم جایزه گرفت.

امیدوارم دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه دوره بالندگی آن باشد/ خوشحالم که «کرم‌چاله» اولین فیلم من است


کارگردان فیلم «کرم‌چاله»  افزود: به نظرم از لحاظ استراتژی حضور در جشنواره‌های داخلی، بهتر است ابتدا فیلم در جشنواره‌های منطقه‌ای شرکت کند، چرا که این جشنواره‌ها نردبانی‌ست برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران.
احسان طالقانی درباره موضوع فیلم «کرم‌چاله» توضیح داد: فیلم کوتاه «کرم‌چاله»، اولین فیلم من در مقام کارگردان است و پیش از این به عنوان تدوینگر و مجری طرح در سینمای کوتاه فعالیت داشتم. ایده ساخت «کرم‌چاله» از یک گپ دوستانه با دوست و همکار فیلمنامه‌نویسم، فردین انصاری شکل گرفت. من و فردین هر دو از طرفداران نجوم هستیم، یک بار در مورد نظریه نسبیت عام انیشتین و ساختار کرم‌چاله‌ها صحبت می‌کردیم که بحث به زمان و نسبت ما با زمان رسید. در میان گپ و گفت‌مان با خود گفتیم چه می‌‎شود اگر یک فیلم کوتاه ساختارش بر اساس کرم‌چاله و نظریه انیشتین باشد. فردین انصاری که خودش از فیلمسازان موفق فیلم کوتاه است، مرا در نوشتن فیلمنامه کمک کرد و فیلمنامه‌ای با این ساختار و البته مضامینی مثل خانواده که دغدغه آن را داشته و دارم، نوشت. تصمیم گرفتم از معماری و بافت شهر اصفهان در فیلم استفاده کنم و فیلم را در اصفهان بسازم. بعد از اتمام فیلمبرداری، مدت زیادی درگیر جلوه‌های بصری فیلم بودیم تا بالاخره سال گذشته مراحل پس تولید به اتمام رسید و در جشنواره منطقه‌ای یزد شرکت کردم و امسال هم که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارم.

وی افزود: با توجه به این که ساختار فیلم نامتعارف است و تا حالا چنین ساختاری برای یک فیلم کوتاه درنظر گرفته نشده است، از همان ابتدای نوشتن فیلمنامه، فردین انصاری به من می‌گفت که ساختن این فیلم یک ریسک بزرگ است. چرا که ممکن است مخاطب پس بزند و اصلاً فیلم را متوجه نشود. با این وجود میخواستم این فرم و ساختار را تجربه کنم هرچند برای یک فیلمساز اولی این کار خطرناک است. در چند فیلم اول، یک فیلمساز باید بتواند جای پای خود را محکم کند و خودش را اثبات کند، به همین خاطر معمولاً به سراغ ساختار کلاسیک و مرسوم فیلم کوتاه می‌رود و سعی می‌کند یک فیلم در گونه درام بسازد. اما برای من که سال‌هاست آرزوی این را داشتم که فیلم اولم را بسازم قضیه کمی متفاوت بود. می خواستم در شروع هم تجربه متفاوتی از دیگران داشته باشم و البته هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که فیلم اولم به این شکل باشد. تا زمانی که فیلم در جشنواره یزد به بخش مسابقه راه پیدا کرد، خود من مردد بود که فیلم آیا می‌تواند موفق باشد یا نه، اصلاً فیلم فهمیده می‌شود یا نه و آیا می‌تواند فیلمی باشد که در جشنواره‌ها دیده شود. وقتی فیلم در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت فهمیدم که فیلم مسیرش را تا حد زیادی درست جلو رفته است، هر چند که باید دید در ادامه پخش فیلم در داخل و خارج کشور چه اتفاقی برای «کرم‌چاله» می‌افتد.

 کارگردان فیلم «کرم‌چاله»  اظهار کرد: تا این جای کار از این که این فیلمنامه را ساختم راضی هستم و خوشحالم که «کرم‌چاله» اولین فیلم من است. بدون شک موفقیت هر فیلمی اول از همه مدیون فیلمنامه آن فیلم است و من از فردین انصاری برای این که بر اساس دغدغه‌هایم فیلمنامه «کرم‌چاله» را نوشت، سپاسگزارم.

احسان طالقانی درباره حضور در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: از این که دست تقدیر باعث شد امسال فیلمم در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کند، بسیار خوشحال هستم. چرا که فکر می‌کنم در دوره مهمی از این جشنواره به سر می‌بریم و با توجه به اتفاقات سال گذشته، امسال سال مهمی برای جشنواره فیلم کوتاه تهران است. این که در ایران جشنواره‎ای با این قدمت برای فیلم کوتاه داریم، که جزو فهرست جشنواره‌های مورد تأیید اسکار است، امر مبارکی است. نباید این افتخار و این فرصت را نادیده بگیریم.

وی اظهار کرد: هرچند هر جشنواره‌ای سیاست‌گذاری خودش را دارد اما خوشبختانه در دوره مدیریت جدید انجمن اتفاقات خوبی برای جشنواره کوتاه تهران افتاده و ما شاهد این هستیم که فیلم‌هایی را در ژانرهای مختلف در جشنواره ببینیم. ژانرهایی که در دوره‌های قبلی کمتر به آن توجه میشد و اصلاً نادیده گرفته می‌شد. این اتفاق بزرگی برای فیلمسازان فیلم کوتاه کشور است که متأسفانه مسائل سیاسی بر روی آن غبار نشانده و آن را فراموش کرده‌اند.
کارگردان «کرم‌چاله» درباره اهمیت و الزام برگزاری جشنواره منطقه‌ای و جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره‌ها در مسیر یک فیلمساز نقش بسزایی دارند. جشنواره‌ها هستند که استعدادهای جوان را به سینمای هر کشوری معرفی می‌کنند. هر چند که فیلمسازان علاقه دارند تا در مسیر پخش بین‌المللی فیلم و در فستیوال‌های خارجی برای خود اعتباری کسب کنند، اما تا یک فیلمساز در کشور خودش که می‌خواهد فیلم بسازد شناخته نشود، مسیر فیلمسازی برای او باز نمی‌شود. جشنواره‌های معتبر داخلی این امکان را به فیلمسازان کوتاه می‌دهند تا شناخته شوند، دیده شوند و به سینمای کشورمان معرفی شوند. متأسفانه در سال‌های اخیر رویدادهایی که تعدادشان هم کم نیست و به نوعی شبه جشنواره و شبه فستیوال هستند، فضای سینمای کوتاه ایران را غبارآلود کرده‌اند.
وی افزود: عموماً نوع برگزاری جشنواره‌های داخلی فاصله زیادی با یک فستیوال استاندارد دارد و متأسفانه بسیاری از این شبه جشنواره‌ها به دنبال صادر کردن یک نوع ایدئولوژی خاص هستند تا برگزاری یک جشنواره فیلم. هر چند که متأسفانه تعداد فستیوال‌های معتبر داخلی‌مان به تعداد ۱۰ تا هم نمی‌رسد اما وجود همین جشنواره‌های معدود و محدود هم برای فیلمساز غنیمت است. به نظر من جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران اعتبار زیادی میان جشنواره‌های دیگر داخلی دارد و اگر معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه کشور نباشد، حداقل جزو سه تای اول است و به نظرم حتی اعتبارش از بخش کوتاه جشنواره بین‌المللی فجر هم بیشتر است.

کارگردان فیلم «کرم‌چاله»  ابراز امیدورای کرد: امیدوارم جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران ، دوره بالندگی این جشنواره باشد و در ادامه شاهد آن باشیم که روز به روز این جشنواره به استانداردهای جهانی یک فستیوال فیلم کوتاه بیشتر نزدیک شود. جشنواره منطقه‌ای هم یک فرصت بسیار خوبی برای فیلمسازان فیلم کوتاه است تا بتوانند در یک اشل کوچک‌تر از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با هم رقابت کنند.
احسان طالقانی اظهار کرد: هر چند که در شرایط اقتصادی کنونی فیلم ساختن بسیار سخت شده و اگر حمایت ارگان‌هایی مثل انجمن سینمای جوانان نباشد، فیلمسازها نمی‌توانند فیلم‌هایشان را بسازند، امید دارم که بتوانم هر چه زودتر فیلم دومم را بسازم. این بار قصد دارم یک فیلمنامه کاملاً رئال و متفاوت از «کرم‌چاله» را کار کنم. این برای خود من یک چالش است که بعد از تجربه یک فیلم کوتاه با یک ساختار عجیب و غریب و سخت، به سراغ یک فیلمنامه درام بروم و در سکون کارگردانی کنم. فیلمنامه دومم را هم دوست و همکارم فردین انصاری نوشته است و منتظر نتایج پیچینگ انجمن هستیم.
 

کد خبر 1729637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha