هیئت مسئله‌ای تمدنی است/ پیگیری مطالبات رهبری درباره هیئت‌ها در سطح ملی

دکتر رجبی دوانی با اشاره به کارکردهای ارزشمند هیئت گفت: در هیچ کدام از مذاهب اسلامی هیئت وجود ندارد چرا که هیئت یک موضوع تمدنی و شیعی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست خبری تشریح برنامه های نخستین همایش ملی «هیئت و آیین های مذهبی» پیش از ظهر امروز (شنبه، ۲۹ مهر ماه) با حضور دکتر محمد حسین رجبی دوانی، دبیر علمی این همایش، دکتر محمدرضا سنگری از اعضای هیئت علمی همایش و دکتر سید ابوالحسن حسینی، دبیر اجرایی همایش در ساختمان مجامع برگزار شد.

سخن از هیئت سخن از تشیع است

دکتر «محمد حسین رجبی دوانی» در این نشست خبری با بیان اینکه اولین همایش ملی هیئت و آیین های مذهبی در بهمن ماه سال جاری به همت مرکز تخصصی احیای امر وابسته به دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری اندیشکده هیئت برگزار می شود، گفت: پرداختن به موضوع هیئت نکته قابل ستایشی است زیرا با پرداختن به این مباحث به تشیع پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه مسئله هیئت در هیچ یک از مذاهب اسلامی سابقه ندارد، ابراز کرد: هیئت یک موضوع تمدنی و شیعی است و هیئت ها از بدو شکل گیری دارای ارزش های فراوان و کارکردهای بسیار ارزشمندی بوده اند و در واقع باعث تقویت ایمان، حس نوع‌دوستی و رسیدگی به همنوع در پرتو هیئت امکانپذیر می شود. از طرفی هیئت ها در آگاهی بخشی مردم، ایجاد شور دینی، دستگیری از نیازمندان و مباحث گوناگون فعالیت دارند. 

دکتر رجبی دوانی با اشاره به اهداف برگزاری اولین همایش هیئت و آیین های مذهبی، افزود: با برپایی این همایش تلاش داریم که ابعاد گوناگون هیئت و دستاوردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهایی برای بالا بردن کارایی هیئت ها را مطرح کنیم.

نقش‌آفرینی هیئت در خاموشی آتش فتنه‌ها

وی با یادآوری جایگاه هیئت ها و اعضای حاضر در آن در خاموش کردن فتنه سال ۸۸ گفت: با چنین سابقه ارزشمندی که هیئت ها داشته اند، این ضرورت احساس می شد که این همایش برگزار شود.

دبیر علمی اولین همایش ملی هیئت و آیین های مذهبی با اشاره به اعلام فراخوان این همایش گفت: فرصت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه همایش تا نیمه آبان اعلام شده است و مقالات نیز باید تا نیمه آذر به دبیرخانه ارسال شود و پس از آن ارزیابی مقالات توسط داوران انجام و همایش اصلی و پایانی در ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا چندین پیش نشست با حضور افراد صاحب نظر برگزار شده است و با این پیش نشست ها زمینه های برگزاری همایش اصلی انجام خواهد شد.

هیئت هویت شیعی دارد

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «محمدرضا سنگری»، از اعضای هیئت علمی نخستین همایش هیئت و آیین های مذهبی، گفت: در پیش نشست هایی که پیرامون این همایش برگزار شد، در زمینه عنوان همایش بحث و بررسی صورت گرفت و تاکید شد این همایش در سال های آینده نیز استمرار یابد.

وی ادامه داد: موضوع هیئت به عنوان مهمترین تشکل مذهبی در جامعه مطرح است و هر چقدر که پیش می رویم دایره آن عمیق تر و گسترده تر می شود؛ به همین جهت لازم دیدیم از صاحب نظران دعوت کنیم که پیرامون موضوع هیئت و آیین های مذهبی قلم بزنند تا مقالات جمع آوری شده و همچنین آثار مرتبط در مجموعه ای مناسب گردآوری شود و در اختیار دیگران قرار گیرد.

این عضو هیئت علمی همایش هیئت و آیین های مذهبی به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: با برگزاری این همایش بنا داریم تصویر روشن تری از هیئت ارائه کنیم و هیئت بیش از اینکه هست، تقویت شود.

سنگری با بیان اینکه هیئت هویتی شیعی دارد، اضافه کرد: هیئت علاوه بر اینکه وجهه ای از تمدن ما را نشان می دهد، می تواند در دامنه جغرافیایی نیز گسترده شود، همچنان که دامنه تاریخی آن گسترده شده است، به طوری که می بینیم امروز در دیگر کشورها نیز با همین ساختار و ویژگی ها در حال شکل گرفتن است.

وی ادامه داد: شناخت هیئت تنها شناخت یک تشکل نیست بلکه شناخت مردم است، هیئت در وجهه روانشناسی و مردم شناسی و.. نیز کارکرد دارد و تنها برای مدیحه و مرثیه شکل نگرفته است، همچنان که کارکرد هیئت را در لحظه های مهم اجتماعی همانند سیل، زلزله و کرونا دیدیم که علاوه بر اینکه نقش خود را ایفا کرد، دیگر مجموعه ها را نیز تحت الشعاع قرار داد.

احصای ۴۰۰ موضوع مرتبط با هیئت

وی با یادآوری این موضوع که حوزه کارکردی هیئت وسیع است، افزود: در اندیشکده هیئت فرصت بررسی مسایل هیئت فراهم شده است و در همین راستا ۴۰۰ موضوع پیرامون هیئت احصا شده است که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارکردهای هیئت گسترش یافته است، گفت: در فضای رسانه ای نیز امروز هیئت تشکیل شده است و یکی از اهداف این همایش این است که افق گسترده تری برای فعالیت هیئت بگشاییم.

مشارکت ۲۰ دانشگاه و مجموعه علمی در همایش

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، دکتر «سید ابوالحسن حسینی»، دبیر اجرایی این همایش با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این همایش پیگیری مطالبات رهبری پیرامون هیئت است، گفت: یکی از مراکزی که می تواند به مطالبه رهبری در این زمینه پاسخ دهد، جریان دانشگاهی است.

وی افزود: از جمله اقداماتی که برای تحقق علمی در مورد هیئت مورد توجه قرار گرفته است، تشکیل دبیرخانه دائمی و گفتمان ثابت پیرامون هیئت در دانشگاه امام صادق(ع) است، به همین جهت این همایش با دیگر همایش ها نیز متفاوت است.

وی ادامه داد: همایش هیئت و آیین های مذهبی قرار است هر سال با یک محور اصلی و ثابت برگزار شود و سال اول این همایش با موضوع تاریخ و گذشته هیئت ها با شش محور فرعی پیش بینی شد که باید صاحبنظران مقالات‌شان را بر اساس این محورها ارسال کنند.

دبیر اجرایی اولین همایش هیئت و آیین های مذهبی خاطرنشان کرد: تلاش ما در این راستا است که دانشگاه های مختلف در برگزاری این همایش سهیم باشند. از همین روی ۲۰ دانشگاه و مجموعه علمی در این همایش مشارکت دارند و حامی علمی همایش هستند تا از این مسیر تحقق گفتمان هیئت را دنبال کنیم.

وی با اشاره به برگزاری پیش نشست های این همایش در دانشگاه های مختلف تصریح کرد: اولین پیش نشست این همایش به زودی در دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار می شود.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: در کنار برگزاری این همایش بنا داریم کتابی را که با موضوع تاریخ سیر تحول عزاداری تالیف شده است، رونمایی کنیم.

کد خبر 1729734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha