حضرت معصومه(س) مسیرش را به قم تغییر داد تا مرکز علمی شیعه را بنیان گذاری کند

کارشناس مذهبی در ارومیه گفت: حضرت معصومه (س) از مدینه به سمت مرو حرکت کردند و به نظر می رسد تعمدا مسیر خود را به شهرهای مختلف انداختند و حضرت معصومه مسیرش را به قم تغییر داد تا مرکز علمی شیعه را بنیان گذاری کند.

حجت الاسلام مهدی شاهی زاده علیار،کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: دختران حضرت امام کاظم (ع) ازدواج نکردند و دو دلیل عموما در مورد این مسئله بیان شده است که نبود هم‌کفو یکی از آن‌ها است اما به نظر می رسد مهم ترین دلیل اختناق و خفقان موجود در جامعه دلیل عدم تمایل ازدواج با دختران امام کاظم (ع) می باشد و چون شیعیان را به جرم محبت اهل بیت به شهادت می رساندند و لذا کسی جرات نمی کرد به خواستگاری دختران حضرت برود.

وی افزود: فرزندان امام کاظم (ع) به شهرها و مناطق مختلف مسافرت کردند تا ولایت الهی ائمه و امام رضا (ع) را تبیین کنند و لذا به همین دلیل هر کدام در یکی از شهرهای جهان اسلام به شهادت رسیدند و یا وفات یافتند.

حجت الاسلام شاهی زاده ادامه داد: بعد از سفر امام رضا (ع) به مرو  «ترکمنستان کنونی» حضرت معصومه (س) نیز از مدینه به سمت مرو حرکت کردند و به نظر می رسد تعمدا مسیر خود را به شهرهای مختلف انداختند تا بتوانند ولایت ائمه و امام رضا را تبیین کنند و شاید حضورشان در قم که به شهر شیعه مشهور بود، به همین دلیل باشد و ما امروز برکات این حضور را مشاهده می کنیم که این شهر به مرکز علمی جهان تشییع تبدیل شده است.

وی افزود: همچنین برای زیارت قبر سه شخصیت در اهل بیت تاکید زیاد شده است، امام حسین علیه السلام، امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها و این مسئله ارزش و اهمیت و جایگاه این شخصیت بزرگ را نشان می دهد.

این کارشناس مذهبی افزود: زیارت نامه حضرت معصومه هم یکی دیگر از مسائلی است که شخصیت والای این حضرت را نشان می‌دهد و تنها زیارت نامه غیر معصومی که از زبان معصوم وارد شده زیارت نامه حضرت معصومه است و در این زیارت نامه حضرت می فرماید؛ «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ...»
ای فاطمه! مرا در بهشت (یا برای رفتن به بهشت) شفاعت بفرما؛ چراکه همانا تو در نزد خداوند دارای شأن و منزلت بلندی هستی.

کد خبر 1730459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha