اتمام پروژه‌های عمرانی کتابخانه‌ها در دستور کار دولت

محمدرضا هراتی با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم در توسعه عدالت فرهنگی و دسترسی به کتاب گفت: در دو سال فعالیت دولت سیزدهم نزدیک به ۲۰ کتابخانه سیار به ۳۰ کتابخانه سیار در کشور افزوده شده است.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست هفته «کتاب و کتابخوانی و کتابدار» پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۷ آبان با حضور «محمدرضا هراتی»، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی در کتابخانه هدهد سفید برگزار شد.

 در این نشست «محمدرضا هراتی»، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی با ابراز تاسف از فاجعه غزه و شهادت بیش از ۱۰ هزار انسان بیگناه گفت: صحنه های وحشتناکی را در غزه  می بینیم و شاهد ظلم و نسل کشی  فلسطینیان هستیم باید بتوانیم چرایی این اتفاقات و حوادث در غزه را باید به فرزندانمان انتقال دهیم؛ اینکه چرا این صحنه ها رقم می خورد؟ فرزندان ما نمی دانند موضوع فلسطین چیست؛ آنها باید بدانند که مسئله فلسطین سرزمین نیست و مسئله قوم برتر بودن است و برای همین  به راحتی دارند نسل کشی می کنند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی اظهار کرد:  نهاد کتابخانه های عمومی همزمن با هفته کتاب و کتابخوانی رویداد قصه گویی مقاومت را در راستای فجایع اخیر غزه برگزار می کنن، در این رویداد قصه خوانان قصه هایی درباره غزه متناسب با روانشناسی کودک برای کودکان روایت می کنند تا از طریق این قصه ها کودکان با ظلم به فلسطینیان آشنا شوند.

محمدرضا هراتی با اشاره به فلسفه نامگذاری هفته کتاب و کتابخوانی گفت:  این هفته به واسطه رحلت علامه «سید محمد حسین طباطبایی» مفسر بزرگ قرآن به نام  هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاره شده است؛ همانطور که می دانید اولین کتاب به معنای واقعی قرآن است و در همین راستا در هفته کتاب معاونت فرهنگی فعالیت های قرآنی را در دستور کار قرار داده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به نقش کتابداران در فعالیت های ترویجی کتابخوانی گفت:  فعالیت های ترویجی کتاب و کتابخوانی در نهاد کتابخانه های عمومی با همت کتابداران  انجام می شود؛ از ۷۵۰۰ نیروی نهاد کتابخانه های عمومی ۶۵۰۰ نفر آنها کتابداران هستند.

محمدرضا هراتی با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی در توسعه فرهنگی اظهار کرد: در جامعه ای می توانیم فرهنگ را ملموس و اثرگذار  لحاظ کنیم که نقش کتاب و کتابخوانی را پررنگ ببینیم، مردم کشور ما کتابخوان و کتاب دوست هستند، اگرچه در این روزگار شکل ظاهری و فیزیکی کتابخوانی فرق کرده است اما مردم ما مردم کتابخوانی هستند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی  با اشاره به طراحی جایزه ویژه کتاب در جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از اقداماتی که در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام دادیم طراحی جایزه ویژه کتاب در فیلم فجر بود؛ در این بخش  فیلم هایی که به کتاب و مطالعه و کتابخوانی  پرداخته بودند این جایزه تعلق می گرفت.

محمدرضا هراتی با اشاره به برگزاری «همایش بین المللی کسب و کارهای کوچک خانگی» با حضور شش کشور گفت: ما در نهاد کتابخانه های عمومی به کارهای خلاقانه ای روی آورده ایم، برخی از این کارها زمانی می توانند جریان ساز شود که رویکرد اقتصادی هم داشته باشند؛ همایش بین المللی کسب و کارهای کوچک خانگی  با همین رویکرد در نهاد کتابخانه های عمومی با حضور شش کشور روسیه، ترکیه، هند، برزیل و مالزی برگزار شد.

در دولت سیزدهم ۲۰ کتابخانه سیار به کتابخانه های سیار کشور افزوده شد

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به فعالیت های مجموعه هدهد در این نهاد توضیح داد: مجموعه هدهد یک مجموعه ای است که سال ها در نهاد کتابخانه ها شکل گرفته است و دارای ۴ رکن کتابخانه های سیار، کتاب هدهد، نشان هدهد و برنامه های متنوع تلویزیونی است.

محمدرضا هراتی  با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم در توسعه عدالت فرهنگی و دسترسی به کتاب گفت:  با عنایت رییس جمهوری  به موضوع عدالت فرهنگی؛ دولت سیزدهم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دسترسی آسان به کتاب را در دستور کار قرار داده است و ما هم در راستای تحقق همین سیاست محوری برنامه هایمان را شکل داده ایم. در راستای همین سیاست گذاری نهضت به اتمام رساندن پروژه های عمرانی کتابخانه ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد:  در دو سال فعالیت دولت سیزدهم نزدیک به ۲۰ کتابخانه سیار به ۳۰ کتابخانه سیار در کشور افزوده شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی از جمله نهادهایی است که در دو سال اخیر  در راستای خدمت رسانی تعداد نیروهای آن افزایش پیدا کرده است.

وی از راه اندازی دو کتابخانه مرکزی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در دو سال گذشته ما ۲ کتابخانه مرکزی به مجموعه کتابخانه های مرکزی اضافه کردیم؛ یکی کتابخانه مرکزی خرم آباد و دیگری سنندج، که این دو کتابخانه در راستای تحقق عدالت فرهنگی و دسترسی به کتاب ایجاد شدند و از لحاظ امکانات و تجهیزات و منابع و بخش های علمی در غرب کشور جزو اولین ها به حساب می آیند.

محمدرضا هراتی  از افزایش تعداد کتاب های امانی در کتابخانه های عمومی خبر داد و گفت: در حوزه امانت کتاب ۴۰ درصد پیشرفت داشتیم اما  برای ما مهم است که منابع مان افزایش پیدا کند اما بودجه کافی برای افزایش منابع در اختیار نداریم؛ همچنین عضویت در نهاد کتابخانه ها  ۲۶ درصدافزایش پیدا کرده است؛ برای به روز شدن کتاب ها  اقداماتی انجام داده ایم اما هنوز منابع به طور کامل بروز نشده اند،  تلاش شده است کتابخانه ها با زیست بوم هر منطقه تجهیز شوند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی از حضور جدی و پررنگ مدیران استانی نهاد کتابخانه های عمومی در نماز جمعه شهرستان ها خبر داد و گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار مدیران استانی نهاد کتابخانه های عمومی دو جمعه در نماز جمعه حضور پیدا می کنند و گزارشی از عملکرد خود ارایه خواهند داد.

محمدرضا هراتی  اظهار کرد: همزمان با هفته کتاب  نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همراه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و مجمع ناشران انقلاب با حضور در حرم مطهر امام (ره) با آرمان های امام و انقلاب تجدید بیعت می کنیم.

وی از اجرای طرح ویژه کتابت قرآن توسط کودکان در هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار خبر داد و گفت:  این طرح کتابت با یک دستورالعمل ویژه ای تحت مجموعه محافل قرآنی کار خود را انجام خواهد داد و خروجی آن در هفته کتاب منتشر خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی با اشاره به باز طراحی کتابخانه های قدیمی در هفته کتاب گفت: ۳۷۰۰ کتابخانه داریم که از این تعداد ۲۸۰۰ کتابخانه متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و بقیه این کتابخانه ها  مشارکتی اداره می شوند بنای برخی از کتابخانه ها خیلی قدیمی است و مورد اقبال مردم نیست و قرار است این کتابخانه ها باز طراحی شوند.

وی افزود: فراخوان جشنواره سرود با موضوع کتاب و کتابخوان و کتابدار به زودی اعلام می شود.

محمدرضا هراتی  از برپایی کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم در نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد و گفت: در نهاد کتابخانه های عمومی ۶۷۰ محفل ادبی داریم که بخش شعر این محفل کنگره شعر شهدای مدافع حرم را به زودی برگزار می کند.

در پایان این نشست پوستر برنامه های هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار رونمایی شد.

کد خبر 1732551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha