موفقیت طرح مدیریت مسجد در اجرای آزمایشی/ شیوه شبکه‌سازی مساجد باید تغییر کند

حجت‌الاسلام مسلمی‌فر با اشاره به تعدد مساجد و تکثر کارکردهای مسجدی، گفت: این تکثر و تعدد نشان می‌دهد دیگر به شیوه سنتی نمی‌توان مساجد را شبکه‌سازی کرد. کار پژوهشی ویژه طرح مدیریت مسجد طی سه سال انجام و دانش کار تولید و در نقاطی که آزمایشی اجرا شده، موفقیت‌آمیز بوده است.

حجت الاسلام «محمد مسلمی‌فر» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری دوره آموزش مجازی مدیریت مسجد، اظهار کرد: ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در موضوع مسجدمحوری نظام مسائل را استخراج کرده که بر سه محور مبتنی است، نخست کارهایی که حاکمیت باید انجام دهد، دوم آموزش مربوط به ائمه جماعات یعنی مدیریت در مسجد که در قالب طرح های چهارگانه همچون طرح هجرت و نیز با آموزش های حضوری و مجازی دنبال می شود.

دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: محور دیگر مدیریت از مسجد و مبتنی بر کارکردهای مسجد است مثل ورزش، خیریه و سلامت که در مرحله اجرا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کار پژوهشی ویژه طرح مدیریت مسجد طی سه سال انجام و دانش کار تولید شده است، گفت: اکنون در مرحله اجرای نسخه های آزمایشی هستیم تا مدل مهارتی بر پایه نمونه های آزمایشگاهی در بازه های زمانی مختلف و در برخی شهرها اجرا شود؛ خوشبختانه در نقاطی که مجری طرح بوده اند طرح بیش از ۶۰- ۷۰ درصد موفقیت داشته است.

مسلمی فر تأکید کرد: برای اجرای سراسری آن همه ارگان ها باید به میان بیایند و همه دست به دست هم بدهند تا در سطح کلان این طرح مدیریتی اجرا شود.

وی با بیان اینکه ستاد راهبری در کمیته های شانزده‌گانه خود کارها را پیش برده است، ابراز کرد: برای مثال در آموزش مجازی برای ائمه جماعات دوره ای طراحی و بارگذاری شد اگرچه تبلیغات گسترده نداشتیم اما بازخوردها مثبت ارزیابی شده اند و اکثر شرکت‌کنندگان مدل را پسندیده اند.

مسلمی‌فرد ادامه داد: همچنین، در آموزش حضوری در سه استان مجری بودند و سبک کاری مورد استقبال قرار گرفت یا در موضوع کارکردهای مسجد در حوزه ورزش و ساماندهی باشگاه ها و ... مدلی اجرا شد و جواب داد تا با حداقل هزینه تاثیر خوبی داشته باشیم.

دبیر ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: در این ستاد نظام مسائل مساجد و اینکه هر ارگانی باید چه نقشی داشته باشد، تعریف شده است و با نهادهای ذیربط ارتباط گرفته ایم برخی استقبال کرده و آمادگی همکاری دارند و با برخی هم در حال رایزنی هستیم.

وی با بیان اینکه مسجدمحوری در دو بعد حاکمیتی و خدمت‌رسانی قابل پیگیری است، گفت: ما در ستاد راهبری در بعد و محور خدمت فعال هستیم، رایزنی ها انجام شده و درصدد تعامل با نهادها هستیم.

مسلمی‌فر درباره جلوگیری از تششت کاری در موضوع مدیریت مسجد، بیان کرد: همان طور که بیان شد در مسجدمحوری دو بحث مطرح است یکی اینکه مسجدمحوری زیر نظر چه سازمانی است، این بحثی جدا است و می دانیم مسجد از شئون ولایت و مسئولیت آن با مقام معظم رهبری است اما در بُعد خدمت است که دستگاه ها و ارگان های مختلف مسئولیت دارند برای مثال حوزه علمیه نقش تربیت و ارتقای ائمه جماعت را بر عهده دارد.

وی با تأکید بر لزوم ایفای نقش و خدمات دستگاه ها و نهادهای مختلف، بیان کرد: علاوه بر حوزه و نقش آن در تربیت ائمه جماعات، ارگان های دیگر هم هر یک باید رسالت و رابطه خود را درباره مساجد تعریف و پیوست مسجدی‌شان را بیان کنند اعم از وزارتخانه های نفت، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، کمیته امداد و ... . برخی با قوت آمده اند و برخی هم هنوز جدیت لازم را نشان نداده اند.

حجت الاسلام مسلمی‌فر با اشاره به تعدد مساجد و تکثر کارکردهای آنها، خاطرنشان کرد: این تکثر و تعدد نشان می دهد که دیگر نمی توان به شیوه سنتی شبکه سازی مساجد را انجام داد، لذا حتما باید به صورت نرم افزاری این مسئله را اداره کرد در این راستا پلتفرم مسجدی ها طراحی و فعال شده و برخی از ارگان ها دسترسی‌های لازم را دریافت کرده و در شبکه سازی مساجد همکاری می کنند.

وی با اشاره به فرصتی که این پلتفرم برای آموزش مجازی مدیریت مسجد فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: این دوره ها در قالب مدیریت مسجد برای ائمه جماعات، طلاب و کادر مساجد و با تدریس جمعی از استادان برجسته و مطرح کشوری با سرفصل هایی همچون روش های جذب دهه هشتادی ها، آشنایی با قوانین مسجد، ارتباط با کودکان، مدیریت مسجد و مواردی دیگر برگزار می شود.

کد خبر 1732580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha