پژوهشکده مطالعات تحول علوم انسانی راه‌اندازی شود

حداد عادل با بیان اینکه در قالب شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نمی توان به اهداف علوم انسانی اسلامی رسید، پیشنهاد داد پژوهشکده مطالعات تحول علوم انسانی راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، غلامعلی حداد عادل در افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که امروز (دوشنبه، ۲۲ آبان) در تالار دکتر رضا داوری اردکانی فرهنگستان علوم در حال برگزاری است، اظهار کرد: از دست اندرکاران برگزاری هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی تقدیر و تشکر می کنیم. دستاوردهای ارزشمندی در حوزه علوم انسانی و اسلامی داشته اند اما اگر تصور کنیم با برگزاری همایش وضع علوم انسانی در دانشگاه ها تغییر می کند، اشتباه است.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: علوم انسانی سال ها در دانشگاه ها شکل گرفته و نمی توان انتظار داشت تحول مورد نظر انقلاب با برگزاری همایش هایی در این زمینه محقق شود.

وی تاکید کرد: اسلام اگر بخواهد در زندگی و جامعه و جهان به عنوان نیروی تاثیرگذار حضور داشته باشد باید به صورت تمدن ارایه شود.

حداد عادل با اشاره به جنایات غزه خاطرنشان کرد: اگر اسلام به عنوان تمدن اسلامی در جهان امروز حضور داشت، وضعیت در غزه این گونه نبود که همه کشورهای مسلمان در کاخ های خود بنشینند و صرفا به الفاظ و عبارات اکتفا کنند.

وی تصریح کرد: نامی از اسلام روی کشورها وجود دارد اما مشاهده می کنیم هرچه مردم غزه فریاد می زنند یارالمسلمین، یک کشور وجود ندارد که به آنها کمک کند البته قضیه ایران و سوریه متفاوت است چرا که سوریه در خط مقدم قرار دارد و ایران نیز همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین بوده است اما بقیه جهان اسلام چه نقشی در این شرایط دارند؟

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به جنایات جنگی که گریبانگیر مسلمانان بوسنی در ۳۰ سال پیش شده بود، گفت: در آن روزها جهان اسلام کجا بود؟ این حوادث نشان می دهد که تمدن اسلامی وجود ندارد.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان کاملا به مسئله تمدن اسلامی توجه دارند. وقتی می فرمایند باید به تمدن نوین اسلامی توجه کنیم یعنی به جوانب موضوع اشرافیت کامل دارند.

وی بیان کرد: در تمدن غربی حاکم در عصر امروز اومانیسم حاکم است و از رنسانس به بعد یک دوگانه ای در تمدن غربی شکل گرفت مبنی بر اینکه یا انسان یا خدا. در واقع تصور این بوده که انسان برای آنکه روی پای خود بایستد باید مقابل خدا قرار گیرد و مفهوم آزادی که تا این اندازه محترم و مقدس است در آزادی غربی به معنای قرار گرفتن در مقابل خدا است.

حداد عادل با بیان اینکه خدا در تمدن اسلامی پارادایم است و انسان در تمدن غربی در چنین جایگاهی قرار دارد، گفت: در تمدن غربی ابتدا سخن از انسانیت سخن بود که آن را جایگزین خدا کرد بودند اما از این جایگاه نیز فاصله گرفتند تا جایی که در نگاه نیچه سخن از ابر انسان به میان می آمد و نیچه انسان کامل را انسان آزاد می داند، آن هم با تعریفی که خودشان از آزادی ارایه می کنند.

حداد عادل با اشاره به وقایع غزه گفت: در حال حاضر مردم کشورهای مختلف دنیا اروپایی، آسیایی، آمریکایی به میدان آمده و می گویند مردم مظلوم غزه را نجات دهید در حالی که هیچ اقدامی در این زمینه از سوی دولت ها و حکومت ها انجام نمی شود و این یعنی جانشین کردن انسان به جای خدا؛ بنابراین این رویکرد انسان را نجات نمی دهد.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: همه نکات مطرح شده ایجاد می کند به سمت تمدن نوین اسلامی و علوم انسانی اسلامی حرکت کنیم اما رویکرد باید چگونه باشد و چگونه به این سمت حرکت کنیم؟ در علوم انسانی اسلامی نباید صرفا به کلیات اکتفا کرد چرا که نمی توانیم با نقد مجموعه ای از نظریه ها، نفی اومانیسم و مباحثی از این دست نمی توان علوم انسانی را به علوم اسلامی انسانی تبدیل کرد. اسلامی شدن هر علمی معنای خاصی دارد.

حداد عادل تاکید کرد: به جز یک جهان بینی کلی درباره انسان باید در ادامه فلسفه اسلامی هر علمی را تدوین کنیم و این اقدام را باید در خصوص علوم طبیعی نیز اجرایی کنیم چرا که در یک تمدن اسلامی و توحیدی باید فلسفه ای بخوانیم که علم فرد را در منظومه برتر جای دهد و به این نقطه برسد که کشف در علوم طبیعی به معنای انکار خدا نیست.

حداد عادل با بیان اینکه اسلامی سازی علوم مختلف را باید اجرایی کنیم اما اسلامی سازی علوم انسانی ضروری تر است، خاطرنشان کرد: اسلامی سازی علوم انسانی باید به نحوی انجام شود که در عمل آثار و ثمرات آن را مشاهده کنیم. برای عملیاتی کردن علوم انسانی اسلامی باید اندیشمندانی پای کار بیایند که علوم غربی را بشناسند، با معارف اسلامی آشنا باشدن و جامعه ایرانی را بشناسند تا بتوانند به دانشمند تاریخ، حقوق، سیاست و غیره راه را نشان دهند.

حداد عادل با اشاره به نقش دانشگاه ها در اسلامی سازی علوم انسانی گفت: نمی توان در راستای ارتقای علوم انسانی و اسلامی اقداماتی انجام داد و دانشگاه ها را در این فرآیند مشارکت نداد چرا که دانشگاه ها نقش اساسی در این حوزه دارند و حرکت در چنین مسیری به تدبیر و لوازم خاص نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بودجه اختصاص یافته برای تحول علوم انسانی سالانه سه میلیارد تومان است، گفت: با این بضاعت اندک معتقد به تحول و ارتقای علوم انسانی فعالیت می کنند و تاکنون حدود ۱۴۰ رشته علوم انسانی برنامه ریزی های جدید انجام شده است و ۶۰۰ کتاب درسی جدید به اقتضای مصوبات شورا در دست تالیف داریم. در این ۱۴ سال ۶۰ کتاب در حوزه علوم انسانی اسلامی تالیف و عرضه شده است اما بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در مرحله تولید است که با توجه به امکانات و مسایل پیش رو بعید است به سرانجام برسد چرا که نه مشوقی برای مولف داریم و نه کاغذی برای چاپ.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: برای تحول علوم انسانی نمی توان در قالب شورا اقدامات زیادی انجام داد و به نتایج مورد انتظار دست یافت؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم پژوهشکده مطالعات تحول علوم انسانی راه اندازی شود و افراد معتقد به تحول علوم انسانی در آن به کار گرفته شوند.

کد خبر 1733283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha