خانه ابدی؛ دغدغه این روزهای آران و بیدگلی ها/ظرفیت بقاع متبرکه برای دفن اموات در حال تکمیل است

افزایش جمعیت شهری و تکمیل ظرفیت قبور بقاع متبرکه در کنار عدم احداث حداقل یک آرامستان عمومی، تامین "خانه ابدی" را به دغدغه ای برای شهروندان آران و بیدگلی تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل/روح اله باقری؛

قبر، خانه ابدی هر انسانی است و همه انسان‌ها دیر یا زود در آن جای می‌گیرند.

این روزها، موضوعی که ذهن مدیران شهری را در بیشتر نقاط کشور به خود معطوف ساخته، موضوع ایجاد یا افزایش آرامستان ها برای دفن اموات است. این دغدغه برای آران و بیدگلی ها به علت عدم وجود آرامستان دو چندان است.

در آران و بیدگل از قدیم الایام، مردگان فقط در بقاع متبرکه دفن می شدند، حالا با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری، این مکان ها علاوه بر اینکه در دل شهر و نزدیک ترین مکان به محل سکونت شهروندان است، فاقد استانداردهای لازم و پارامترهای بهداشتی و زیست محیطی است و امکان توسعه و افزایش ظرفیت قبور را ندارد، مناسب دفن اموات نیست.

بر اساس اطلاعات سازمان اوقاف و امور خیریه، در حال حاضر دفن اموات در ۱۵ بقعه متبرکه شهرستان آران و بیدگل انجام می شود که ۸ بقعه از این بقاع شامل امامزاده محمد هلال بن علی(ع)، امامزاده فضل علی بن موسی الکاظم(ع)، امامزاده هادی (ع)، امامزاده هاشم بن علی(ع)، امامزاده حسین(ع)، امامزاده علی اکبر(ع)، هفت امامزاده(ع) و امامزاده اسماعیل در شهر آران و بیدگل واقع شده است.

بر همین اساس، سال هاست از ضرورت ایجاد یک آرامستان در آران و بیدگل سخن به میان می آید، اما هر بار این وعده به تعویق می افتد.

پیش تر، مسئولان چند مکان را برای ایجاد آرامستان در شهر آران و بیدگل پیشنهاد داده اند و حتی در سال ۱۳۹۹ شهردار وقت آران و بیدگل از آغاز فاز نخست احداث آرامستان در میدان فولاد تقاطع ورودی جاده مرنجاب و گرمسار خبر داد، اما مشخص نیست چرا با گذشت سه سال، اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

ظرفیت بقاع متبرکه آران و بیدگل برای دفن اموات در حال تکمیل است

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تاکید بر ضرورت ایجاد یک آرامستان در آران و بیدگل گفت: با توجه به مراجعات مکرر مردم جهت دفن اموات و یا پیش فروش قبور در سال های گذشته، ظرفیت دفن اموات در بقاع متبرکه آران و بیدگل در حال تکمیل شدن است.

هادی اخوان ارمکی افزود: بقاع متبرکه محل آرامش معنوی و برگزاری مراسم آیینی و دینی و مامن زائرین و مجاورین است و تلاش در رشد و آبادانی این سرمایه های معنوی و میراث جاودان، امری بدیهی است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل ادامه داد: اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان ناظر فعالیت های بقاع متبرکه و متولی رسیدگی به امورات بیش از یک هزار موقوفه و بالغ بر سه هزار رقبه ی موقوفه، بیشترین انرژی و توان خود را صرف امور دفن اموات در بقاع متبرکه و موضوعات مرتبط با آن کرده است.

سرپرست اوقاف و امور خیریه آران و بیدگل ادامه داد: این اداره از متولیان امرِ دفن اموات درخواست می کند برای ایجاد بستر مناسب و آسان برای مردم جهت دفن متوفیان، آرامستان عمومی را ایجاد کنند.

اخوان ارمکی افزود: این موضوع طی ۸ سال گذشته همواره مطالبه شده، اما متاسفانه هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

در هر حال، واقعیت این است که احداث یک آرامستان در نقطه ای مناسب در حاشیه شهر ضروری است و مسئولان محلی و مدیران شهری تا قبل از تبدیل‌شدن این موضوع به یک بحران جدی، باید چاره ای برای آن بیاندیشند.

کد خبر 1734112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha