«نگاه به زن»؛ روایتگر تنها پیامبر زن حضرت زینب کبری(س)

سید مجتبی حسینی در کتاب «نگاه به زن» و در فرازی با عنوان «تنها پیامبر زن» جلوه‌هایی متفاوت از منشور روح علوی و فاطمی حضرت زینب (س) و اینکه چرا خداوند بار سنگین پیام‌رسانی واقعه عاشورا را بر عهده ایشان گذاشته است را برای مخاطبان بازگو کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، یکی از رسالت های رسانه ها توجه به کتاب و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان مخاطبان است؛ همزمان با ایام سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی و در آستانه تولد حضرت زینب (س) پیام آور عاشورا و زنده نگه دارنده حماسه حسینی کتاب «نگاه به زن»  اثر سید مجتبی حسینی، اسلام‌شناس معاصر به علاقمندان کتاب معرفی می شود.

«نگاه به زن»؛ روایتگر تنها پیامبر زن حضرت زینب کبری(س)

کتاب «نگاه به زن» حاوی دو نوشتار مجزا با عنوان «نگاه به زن» و «تنها پیامبر زن» است. این دو نوشتار بازنویسی دو سخنرانی از سید مجتبی حسینی، اسلام‌شناس معاصر است که توسط نشر نیستان منتشر و چاپ پنجم آن هم اکنون در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.  

در این نوشتار سید مجتبی حسینی نخست به بهانه میلاد بانوی آفرینش، حضرت زهرا سلام الله علیها، نگاه پیامبر گرامی اسلام و پیشوایان معصوم به زنان مورد بحث قرار می‌گیرد و تجلیل بی‌نظیر رسول مهر و امید که دخت خویش را «ام ابیها» می‌خواند، واکاوی می شود. در ادامه نگاه دو طیف از داعیه‌داران تدین مورد انتقاد قرار گرفته که یکی مبتنی بر «افراط سنتی» است و مبنای توجیه دینی هم ندارد و دیگری «تفریط ضد سنتی» است. آن‌هایی هم که داعیه تدین نداشته‌اند، از زوایای ظاهرفریبانه‌ای با مسأله برخورد کرده‌اند. در نتیجه کمتر کسی نگاه مستقل دین به زن را مورد تأمل قرار داده است. در ادامه بحث، زوایای مختلف این نگاه باز شده و به خواننده ارائه می‌شود.

«نگاه به زن»؛ روایتگر تنها پیامبر زن حضرت زینب کبری(س)

نوشتار دوم با عنوان «تنها پیامبر زن» بهانه‌ای است تا با ذکر نام حضرت زینب سلام الله علیها، جلوه‌هایی متفاوت از منشور روح علوی و فاطمی آن بزرگوار بر خواننده تابیده شود. در ادامه به این نکته توجه داده شده که چرا خداوند بار سنگین پیام‌رسانی واقعه عاشورا را بر عهده ایشان گذاشته است و این، وجه تسمیه کتاب است. زینب اولین پیامبر زن نامیده شده؛ نه این‌که شریعت جدید آورده باشد، بلکه حضرتش پیام عاشورا را که خلاصه و روح پیام ادیان است، به مردم رسانده است.

سید مجتبی حسینی از نوجوانی دروس حوزوی را آغاز نمود و در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسید. هم‌زمان کارشناسی راه و ساختمان، کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد فلسفه علم را نیز به پرونده علمی خود افزود. از این مهندس اسلام‌شناس تاکنون بیش از بیست تألیف در حوزه دین‌پژوهی و بیش از هزار ساعت سخنرانی منتشر شده است.

کد خبر 1734118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha