وجود ردی از حماسه‌ میرزا کوچک خان در «ماموریت فلامینگوها»

سلیمانی با تاکید بر اینکه ماندگاری قهرمانان حماسی در ذهن مردم جامعه به نا خود آگاه جمعی بر می‌گردد گفت: نا خودآگاه جمعی مجموعه‌ اثرهای حوادث و اتفاقاتی هستند که در خاطره‌ یک ملت باقی می‌مانند و قیام میرزا کوچک هم از همین دست اتفاقات است که رد آنرا در کتاب «ماموریت فلامینگوها» می توان دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، همزمان با هفته کتاب دوازدهمین جلسه نقد و بررسی کتاب با محوریت کتاب «ماموریت فلامینگوها» در سالن آموزش و پرورش بندر کیاشهر به همت نهاد کتابخانه‌ها و اداره‌ آموزش و پرورش و با همکاری کانون ادبی راوی گیلان و حضور پر شور جمعی از دانش آموزان دوره‌ متوسطه‌ این شهر برگزار شد.  

سمیه سلیمانی_ نویسنده و منتقد کتاب در این نشست، با تعریفی از داستان اقلیمی بیان کرد: وقتی عناصر و ویژگی‌های بومی و محلی یک منطقه‌ خاص در ماجراها و حوادث و به طور کلی متن داستان منعکس می‌شوند؛ ما با یک داستان اقلیمی‌رو به رو هستیم.

وی، اهمیت داستان اقلیمی را از آن جهت برای نوجوانان بیشتر دانست که حس از خود بیگانگی را در وجودشان از بین می برد و موجب تقویت غرور بومی و ملی آنان می‌شود و ادامه داد: ماموریت فلامینگوها نمونه‌ای از یک رمان موفق اقلیمی است که نویسنده داستان را از بندر کیاشهر آغاز می‌کند و در ماجراهای داستان با نام بردن از سایر شهرهای گیلان و اشاراتی به آنها، حق مطلب را در مورد استان ادا کرده و با ذکر نام و قهرمانی‌های میرزا کوچک خان به معرفی این قهرمان بومی، ملی و شاید بتوان گفت فرا ملی می‌پردازد.

سلیمانی با اشاره به ساختار داستان بیان کرد: داستان از استخوان بندی قوی برخوردار است و شخصیت اصلی هفت گام مورد نظر نویسندگان را در جریان داستان طی می‌کند و تحول شخصیت نیز قابل مشاهده است.

وی افزود: مقتضیات دوران نوجوانی در شخصیت‌های داستان به گونه‌ای جا گذاری شده که نوجوان بودن آنها در سرتاسر داستان مشخص و باور پذیر است.  

سلیمانی همچنین در رابطه با تعلیق در این کتاب گفت: از نکات بسیار مهم در نوشتن رمان داشتن افتتاحیه مناسب است، ابهامی که در ابتدای ماموریت فلامینگوها وجود دارد به نظر می رسد که با روحیه‌ جستجو گر و هیجان طلب نوجوان هماهنگ است و همین که «یونس» شخصیت اصلی داستان تصویر این همه قهرمان را در ذهن خود مرور می‌کند؛ این سوال پیش می آید که ماجرا از چه قرار است؟ و مخاطب برای رسیدن به پاسخ این سوال؛ خواندن کتاب را تا صفحات پایانی دنبال می‌کند.

وی به ستینگ داستان نیز اشاره کرد و گفت: بیان بخشی از مشکلات زندگی در دوران کرونا توسط نویسنده، حرکتی مثبت در جهت ثبت وقایع تاریخ در قالب ادبیات داستانی است.  

سلیمانی همچنین در خصوص شخصیت‌های مختلف داستان و تیپ‌های آن تصریح کرد: در داستان شخصیت‌های نوجوان را در تیپ‌های مختلفی می‌بینیم، از نوجوان مودب و آرام گرفته تا نوجوان پر شر و شوری چون دانیال که، نوع ارتباط نوجوان با خانواده و واکنش خانواده نسبت به رفتارهای دوران نوجوانی در داستان، به خوبی مطرح شده است.

وی پیرامون رویکرد حماسی کتاب نیز بیان کرد: ردی از حماسه‌ میرزا کوچک خان در ماموریت فلامینگوها بود که به طور کلی می‌توان به حماسه حرکتی قهرمانانه در جهت مثبت اشاره کرد گرچه این تعریف کامل و جامعی از حماسه نیست.  

وی با تاکید بر اینکه ماندگاری قهرمانان حماسی در ذهن مردم جامعه به نا خود آگاه جمعی بر می‌گردد افزود: نا خودآگاه جمعی مجموعه‌ اثرهای حوادث و اتفاقاتی هستند که در خاطره‌ یک ملت باقی می‌مانند و قیام میرزا کوچک هم از همین دست اتفاقات است، حرکتی قهرمانانه که در یک برهه‌ بسیار حساس از تاریخ ایران، برای نجات مردم شروع شد.

مشایخ_ نویسنده کتاب نیز در ادامه نشست، در پاسخ به سوال اینکه چگونه شخصیت دانیال در طی یک بازه زمانی کوتاه متحول و تبدیل به یک قهرمان شد اظهار کرد: اگر دقت کنید، دانیال اساسا ذات منفی ندارد و فقط اتفاقاتی که در دوران کودکی برای دانیال افتاده باعث تقویت روحیه‌ انتقام جویی در او شده ولی در بسیاری موارد ما جنبه‌ خوب شخصیت دانیال را هم می‌بینیم که نشان می‌دهد دانیال به عنوان یک نوجوان به موقع آن ذات خوب خود را نشان می‌دهد.  

وی گفت: هر چند که نوجوان رفتارهای پر سر و صدایی را که از مقتضیات این دوره‌ سنی است به نمایش بگذارد اما وجودش دارای نهاد پاک است.  

مشایخ در پاسخ به اینکه آیا می‌توانیم میرزا کوچک خان را در شخصیت یونس تصور کنیم و برای حرکت یونس زمینه سازی حماسی در نظر بگیریم؟ بیان کرد: انتخاب اسم شخصیت اصلی و قرار گرفتن کنش‌های او در کنار ماجراهای مربوط به میرزا کوچک خان کاملا غیر ارادی بوده و می‌توان گفت که تحت تاثیر همان خرد جمعی شکل گرفته‌است.  

در ادامه دانش آموزانی که در جریان پویشی، کتاب را مطالعه کرده‌ بودند، پاسخ سوالات خود را که عمده‌ آنان پیرامون زبان داستان، ماجراها، تصمیمات شخصیت‌های داستان، شخصیت‌های فرعی، افتتاحیه داستان و... بود از نویسنده دریافت کردند.

وجود ردی از حماسه‌ میرزا کوچک خان در «ماموریت فلامینگوها»

وجود ردی از حماسه‌ میرزا کوچک خان در «ماموریت فلامینگوها»

کد خبر 1734279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha