مساجد یکی از اصلی ترین پایگاه های تبیین جوانی جمعیت

طاهره بیگ زاده با اشاره به استفاده از ظرفیت مساجد در اجرای طرح جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: مساجد به عنوان یکی از اصلی ترین پایگاه های تبیین جوانی جمعیت هستند و ما برای آگاهی بخشی به جامعه از ظرفیت خانه های خدا استفاده می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، نشست خبری به مناسبت پویش ملی سلامت در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد.


طاهره بیگ زاده در این نشست، ضمن ابراز نگرانی از روند پیری جمعیت در کشور، گفت: تا سال ۱۴۳۰ ما ۳۴ درصد از جمعیت کشورمان سالمند خواهد شد یعنی از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر سالمند می باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: اگر روند فعلی جمعیت ادامه یابد متاسفانه در آینده نزدیک نیروی جوان برای کار در کشور نخواهیم داشت و باید از کشورهای بیگانه نیرو وارد کنیم و خانه های سالمندان نیز افزایش می یابد و برای نگهداری از سالمندان نیز باید از نیروی کار بیگانه استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: کاهش نیروی جوان باعث افزایش مشکلات متعدد در کشور می شود و یکی از این مشکلات این است که با ورود نیروی کار بیگانه امنیت جامعه نیز به خطر می افتد.

بیگ زاده خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و امتیازاتی که دولت برای اجرای طرح جوانی جمعیت ارائه کرد خوشبختانه در ۶ ماهه اخیر سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، آمار موالید در جنوب کرمان ۷۸۰ نفر افزایش پیدا کرده که بر همین اساس شاهد افزایش تولد زنده و رشد جمعیت در منطقه هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تصریح کرد: فرصت طلایی پنجره جمعیت کوتاه است و در این فرصت ۵ تا ۷ ساله باید جمعیت افزایش یابد در غیر این صورت، کشور ما به کشوری فوق سالمند تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر کجا اصحاب رسانه به کمک ما آمدند موفق عمل کردیم، عنوان کرد: اصحاب رسانه با قلم و بیان خود عوارض تک فرزندی را در جامعه تبیین کنند تا  مشکلات آن گریبانگیر مردم نشود.

بیگ زاده ابراز کرد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به تنهایی قادر نیست در بحث جوانی جمعیت کار کند بلکه طبق خواسته مقام معظم رهبری و دستور رییس جمهوری به عنوان رییس ستاد جوانی جمعیت کشور همه نهادها باید به سهم خود برای تحقق جوانی جمعیت تلاش کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: ادارات می توانند با نصب تبلیغات شهری و فضاسازی شهر مردم را نسبت به عوارض تک فرزندی آگاه کنند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مساجد در اجرای طرح جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: مساجد به عنوان یکی از اصلی ترین پایگاه های تبیین جوانی جمعیت هستند و ما برای آگاهی بخشی به جامعه از ظرفیت خانه های خدا استفاده می کنیم.

بیگ زاده ادامه داد: همچنین از طریق  تریبون های نماز جمعه سعی می کنیم مردم را با عوارض ناشی از تک فرزندی آگاه کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: در هفته سلامت تیم سیار غربالگری فشار خون و دیابت در مساجد راه اندازی می شود تا با استفاده از ظرفیت مساجد افراد در معرض خطر را شناسایی کرده و از آنها حمایت کنیم.

وی عنوان کرد: در مناسبت های ملی و مذهبی اعم از ایام فاطمیه و محرم در مساجد با استفاده از ظرفیت روحانیون به عنوان مبلغین جوانی جمعیت، نسبت به عوارض کاهش جمعیت روشنگری و بصیرت افزایی استفاده می کنیم.

بیگ زاده تصریح کرد: نماد پیشرفت یک کشور بهبود شاخصه های سلامت است که با پیشگیری محقق می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: این دانشگاه هم گام با کل کشور از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دی پویش ملی غربالگری فشار خون و دیابت را راه اندازی کرده و در این پویش افراد مستعد این بیماری ها شناسایی می شوند و تحت مراقبت های لازم قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه مساجد محل اجتماع مردم هستند، یادآور شد: همچون سال های گذشته در اجرای این پویش نیز از ظرفیت مساجد و مصلی های نماز جمعه سطح جنوب کرمان استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 1734636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha