احیای کارکردهای مساجد لازمه آبادانی شهرها و روستاها است

حجت الاسلام بیرانوند گفت: احیای کارکردهای مساجد و توجه به نقش و جایگاه اساسی آن ها لازمه آبادانی شهرها و روستاها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام «محمد بیرانوند» چهارشنبه شب در گردهمایی هیات امنا، روحانیون و فرماندهان پایگاه بسیج مساجد دو شهرستان نجف آباد و تیران و کرون به میزبانی آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) تیران به ابعاد مختلف فرهنگی جامعه و نقش مساجد در توسعه و تعالی اشاره کرد و اظهارداشت: بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز کشور ما ناشی از غفلت نسبت به جایگاه مسجد و روح معنوی حاکم در این مراکز است.

پژوهشگر و مولف حوزه فرهنگی و مسجد با اشاره به ناهنجاری های اجتماعی بعضی از محلات، افزود: بی توجهی به نقش مسجد در آگاهی بخشی، دانش افزایی و توانمندسازی اهل محل در برابر آسیب های اجتماعی منجر به بروز مشکل شده و گرفتاری ها را روز به روز افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه توجه به نیازهای مردم محله و نسل جدید می تواند برای رشد آن ها فرصت ساز باشد، تصریح کرد: غفلت از این موضوع منجر به انحراف و آسیب های اجتماعی می شود.

حجت الاسلام بیرانوند اضافه کرد: مسجد هر محله با ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری و تشکل های دیگر فعال برای نشاط اجتماعی مردم برنامه ریزی کند و برنامه هدفمند ارائه دهد.

وی به برنامه ریزی برای ورزش و سلامت مردم در جوار و محیط پیرامونی مسجد اشاره کرد و گفت: چنین برنامه هایی بر وحدت و حضور مردم می افزاید و در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز موثر است.

حجت الاسلام بیرانوند ادامه داد: طرح های خدمات اجتماعی و فرهنگی در محله ها با محوریت مساجد دستاوردهای زیادی دارد که ثمرات آن را نمی تواند در دیگر مراکز فرهنگی مثل فرهنگسراها پیدا کرد.

وی با انتقاد از تصمیمات و برنامه هایی که برای مسجد زیبنده نیست و باید ارتقا پیدا کند، خاطرنشان کرد: تصمیمات باید با رویکرد مسجد سازگار و از طرفی کیفیت خوبی هم داشته باشد که زیبنده این مراکز دینی باشد.

مولف و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ اذعان داشت: طرح محله اسلامی برای ارائه خدمات متناسب با نیاز هر منطقه با محوریت مسجد اقدامی مناسب برای هم افزایی بین بخشی به حساب می آید که در این مسیر نقش نسل جوان و نوجوان فعال شود.

وی بکارگیری جوانان و نوجوانان در اداره مسجد را زمینه ساز پیشرفت خواند و یادآورشد: باید کادر سازی صورت بگیرد و تیم هایی از نسل جدید برای اداره مسجد و انجام فعالیت ها شکل بگیرد.

کد خبر 1735104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha