تأکید وزیر کشور برای مناسب‌سازی فضاهای شهری، ورزشی و تفریحی برای کم توانان

وزیر کشور با بیان اینکه کم توانان برای رسیدن به قله پیشرفت باید در ابتدا خود را باور کنند و از درون خودشان بخواهند و تغییر دهند تا اتفاق بیفتد، گفت: از یک جهت افرادی که در یک بعد ضعف داشته باشند، اما در ابعاد دیگر این ضعف جبران شده و این بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، احمد وحیدی در مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، با بیان اینکه این جلسه چند مشخصه دارد، گفت: یک جامعه بدون عاطفه، احساس و جامعه خالی از عشق، جامعه نیست. جامعه آنگاه جامعه می‌شود که محبت‌ها به هم در آمیزد، همبستگی‌ها شکل گیرد، اخوت‌ها و برادری‌ها و همدردی‌ها و همراهی‌ها اتفاق بیفتد. در غیر این صورت مجموعه‌ای از افراد هستند که جدا جدا در یک محیط جغرافیایی زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از فرصت‌های مهم مربوط به کم‌توانان، القای این احساس و محبت در جامعه برای همبستگی‌های هرچه بیشتر است، بر باور کردن توانمندی‌های انسان، تأکید و اظهار کرد: از یک جهت افرادی که ممکن است در یک بعد ضعف داشته باشند، اما در ابعاد دیگر این ضعف جبران شده و این بسیار مهم است. همه انسان‌هایی که ضعف جسمی دارند بسیار توانمند هستند و ظرفیت‌های بزرگی در وجودشان نهفته است. اینکه گاهی نشانه‌هایشان را می بینیم، گوشه اندکی از آن ظرفیت‌های بزرگ است.

وزیر کشور افزود: باید خودمان باور کنیم که چنین ظرفیت‌هایی در درون همه افراد که ظاهراً نقص جسمی دارند، نهفته است.

وی با بیان اینکه این مسئله هم در ابعاد فردی و هم در ابعاد اجتماعی است، گفت: هیچ شخصی نمی‌تواند سرنوشت فردی را عوض کند، مگر اینکه خودش عوض کند. این هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی است.

وحیدی با اشاره به بعد فردی افزود: کم توانان برای رسیدن به قله پیشرفت باید در ابتدا خود را باور کنند و از درون خودشان بخواهند و تغییر دهند تا اتفاق بیفتد.

وزیر کشور با اشاره به جامعه (خانواده به عنوان جامعه کوچک و جامعه به عنوان بخش بزرگ) یادآور شد: خانواده نقش اول را در جامعه می‌گیرد. خانواده باید باور کند که فرزندانشان می‌توانند. در بخش دوم جامعه به معنی جامعه عمومی است. مدارس، نقش مهمی دارند. مدرسه باید در کنار فرد و خانواده بایستد و به بازشناسی ظرفیت‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: در جامعه همگان باید بدانند که وجود عزیزانی که از نظر جسمی کم‌توان هستند به هیچ وجه نباید به عنوان موضوعی قلمداد شود که آنها از فعالیت‌های اجتماعی فاصله داشته باشند. عزیزان کم‌توان باید در مهد فعالیت‌های جامعه حضور داشته باشند.

وی در ادامه به حوزه علم و دانش اشاره کرد و افزود: ممکن است فردی به لحاظ جسمی کمبودهایی داشته باشد. خداوند برای این راه قرار داده و بخشی از آن با پیشرفت‌های علمی جبران می‌شود. روی این حوزه عمیقأ کار کنیم زیرا هم ظرفیت دانشی را رشد می‌دهد و هم به افراد کمک می‌کند.

وزیر کشور در ادامه به وظایف دستگاه‌های حکمرانی اشاره کرد و گفت: بخشی از وظایف بر عهده ماست. در حوزه شهرداریها، باید مناسب‌سازی در حوزه شهری اتفاق بیفتد تا عزیزان بتوانند راحت‌تر حرکت کنند. پردیس‌های مختلفی پیش بینی شده است که در برخی استانها کار شروع شده و امید است در همه استان‌ها و شهرها توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: گفته شده مسئولان سطوح استانی مشاورانی برای حوزه‌های توانبخشی داشته باشند. در حوزه‌های ساختمان‌سازی کار را انجام می‌دهیم. ان‌شاءالله هرچه بهتر بتوان مناسب سازی ها را فراهم و محیط‌های تفریحی و ورزشی را برای این کار ایجاد کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه توانمندسازی به رشد علمی، اجتماعی و بهبود پزشکی و زیستی کمک می کند، بر موضوع فرهنگ سازی و آموزشی نیز تأکید کرد.

کد خبر 1736686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha