انسان مؤمن خودسر نیست و تکلیفش را بر اساس دین و اسلام تنظیم می‌کند

کارشناس مذهبی گفت: انسان مؤمن خودسر نیست و تکلیفش را بر اساس دین و اسلام تنظیم می‌کند و برخی ها یک عمر نه به توصیه والدین و ریش سفیدها گوش می دهند و نه به توصیه های اسلام اهمیت می‌دهند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی. حجت الاسلام عبدالله جعفری، کارشناس مذهبی، شامگاه جمعه در مراسم سوگواری ایام فاطمیه که در مسجد یازهرا (س) ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در قرآن کریم صفات مؤمنین را بیان می‌کند و این بیان اوصاف برای عمل به این آیات است و نمی شود کسی دم از اسلام و ایمان بزند اما به دستورات آن عمل نکند. خدای متعال می خواهد به ما بیاموزد که باید خودمان را به صفات مؤمنین متصف کنیم.

وی افزود:  قرآن کریم مؤمنین را دوست هم معرفی می‌کند و همه انبیا آمده‌اند تا انسان به صفات الهی متصف شود و آن خصوصیات در جامعه گسترش یابد، لذا باید به درون خودمان مراجعه کنیم که چه اندازه توانسته ایم خودمان را به خصوصیات قرآنی مؤمنین  نزدیک کنیم.

 کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: نداشتن کینه نسبت به مؤمنین، دوری از غیبت  افترا و دوری از تهمت، از مهم ترین اوصاف مؤمنین است و اگر مؤمن ایرادی هم از برادر مؤمن خود ببیند به گونه ای به او می گوید که دلش را نشکند.

وی گفت: این‌که ائمه فرموده اند در نماز شب چهل مؤمن را دعا کنید برای این است که در جامعه محبت گسترش یابد و پیامبر به مؤمنین سفارش کرده بود بعد از نماز معانقه و مصافحه کنند. قرآن می فرماید که اگر در دلتان نسبت به مؤمنین محبت باشد و از کینه و حسادت خالی باشد خدا از شما اعمالتان را می پذیرد و در غیر این صورت دست خالی خواهیم رفت.

 حجت‌الاسلام جعفری بیان کرد: انسان مؤمن خودسر نیست و تکلیفش را بر اساس دین و اسلام تنظیم می‌کند و برخی ها یک عمر نه به توصیه والدین و ریش سفیدها گوش می دهند و نه به توصیه های اسلام اهمیت می‌دهند.

 وی تصریح کرد: از امام صادق (ع) روایت شده است که می فرمایند: من و پدرم بیرون آمدیم تا این که به میان قبر و منبر [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ]رسیدیم . جمعی از شیعیان در آن جا بودند . پدرم به آنها سلام کرد و آن گاه فرمود : «به خدا سوگند که من بوی شما و روح شما را دوست دارم . پس با پارسایی و کوشیدن در عمل خود ، مرا در این محبّت یاری رسانید و بدانید که ولایت [و دوستیِ] ما جز با پارسایی و کوشش به دست نمی آید . هر کدام از شما بنده ای را به امامت گیرد ، باید به کردار او عمل کند .

کد خبر 1739093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha