استخدام هنر برای امتداد اجتماعی زیارت

محمد جواد استادی با بیان اینکه «مکتب هنر رضوی» به دنبال روش تبدیل مفاهیم انتزاعی رضوی به فرم های مخصوص و ملموس آثار هنری است، گفت: ایده ما در آستان قدس رضوی امتداد اجتماعی زیارت به کمک هنر است و یک مدل مفهومی برای آن طراحی شده و با یک مبانی جدی روی آن کار پژوهشی انجام می شود و می تواند ظرف ۵ سال به یک مدل تحقیق عملیاتی تبدیل شود.

«محمد جواد استادی»، رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سئوال که در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی فرهنگ رضوی را چگونه می شود در جامعه ترویج کرد؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: قریب به یک سال و نیم پیش همکاری ام را با آستان قدس رضوی شروع کردم و فرصتی فراهم شد تا در مضجع شریف علی ابن موسی الرضا (ع) حضور داشته باشم و با شاهکارهای هنری موجود در حرم امام رئوف و معماری بی نظیر و نقاشی های این مکان مقدس مواجه شوم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که همه این آثار حاصل یک مفهوم ژرف و واحد است که یک معنای عمیق در خود دارد که هنرمند همه آنها را به فرم تبدیل کرده است و همین مسئله منجر به تقویت حس زیارت در شما می شود.

رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آثار هنری موجود در حرم امام رضا(ع) علی رغم قدمت تاریخی به لحاظ مفهومی پیشرو هستند، اظهار کرد: با اینکه آثار هنری حرم مطهر قدمتی بالغ بر ۸۰۰ سال دارند اما همه این آثار در دوران خود پیشرو بوده اند، به عنوان مثال مسجد گوهرشاد نمونه اعلای معماری دوره تیموری بوده که در زمان خود از برترین مساجد به لحاظ حس زیباشناختی بشمارمی رود. بر همین اساس اعتقاد دارم لزومی ندارد این هنرها را تکرار و تقلید کنیم و روش آنها را بیاموزیم. مفاهیم دینی و رضوی انتزاعی بوده و قابل لمس نیستند و باید عینی شوند تا مخاطب بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.

محمد جواد استادی که از طراحان ایده «مکتب هنر رضوی» است درباره این مکتب توضیح داد: این ایده چه می گوید؟ «مکتب هنر رضوی» به دنبال این است که روش تبدیل مفاهیم انتزاعی رضوی به فرم های مخصوص و ملموس آثار هنری را قابل درک کند؛ در این مکتب داریم مهندسی معکوس می کنیم و به عقب  برمی گردیم  که اگر روش را یاد بگیرید می توانید آن را در قالب های انیمیشن، سینما، اسباب بازی، هنرهای نوین و گرافیک عرضه کنید. «مکتب هنر رضوی» مکتبی است که ایده مرکزی آن زیارت است و  از یک بافت برخودار است که می تواند ساختار ذهنی را به عینی تبدیل کند و طبیعتا جامعیت دارد.

وی با بیان اینکه مکتب هنر رضوی مکتب پویا و زایایی است، گفت: باید اشاره کنم مکتب هنری هرات در یک دوره تاریخی و جغرافیایی فعالیت می کرد و از بین رفت، اما مکتب هنر رضوی زایا و پویا است و در هر دوره ای باید بتواند مدل ارائه کند.

رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: ایده ما در آستان قدس رضوی امتداد اجتماعی زیارت به کمک هنر است و یک مدل مفهومی برای آن طراحی شده و با یک مبانی جدی بر روی آن کار پژوهشی انجام می شود و می تواند ظرف ۵ سال به یک مدل تحقیق عملیاتی تبدیل شود.

محمد جواد استادی  درباره انجام فعالیت های پژوهشی بر روی گنجینه آثار هنری استان قدس رضوی گفت: برای اینکه بتوانیم به نظریه پردازی و تولید هنری برسیم اول باید تاریخ هنر خودمان را بنویسیم چون قبل از این غربی ها این تاریخ را نوشته اند؛ اولین گام در مکتب هنر رضوی احصاء و ثبت و ضبط همه آثار هنری موجود در حرم رضوی است؛ ما باید بتوانیم آثار را طبقه بندی کنیم و سپس مورد مطالعه قرار دهیم تا آن روش را پیدا کنیم. بخشی از این کار انجام شده است و تاکنون ۹ جلد کتاب به نام شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی منتشر شده است و تا پایان سال نیز دو جلد دیگر منتشر می شود، برای کارهای پژوهشی آثار هنر رضوی هنوز ابتدای راه هستیم.

رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از انتشار کتاب «نام درب مرصع» در انتشارات آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: این کتاب درباره دری مربوط به دوران قاجار موجود در آستان قدس رضوی است که ۱۱هزار جواهر روی این درب نصب شده  است و تا دوماه آینده منتشر می شود، تاکنون یک کتاب مربوط به این درب منتشر شده است.

محمد جواد استادی  ابراز امیدواری کرد: امیدواریم هوش مصنوعی و فناوری های نوین بتوانند در این مسیر به ما کمک کنند تا در حوزه پژوهش هنر رضوی به پیشرفت سریعی برسیم.

کد خبر 1740960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha