ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

مراسم ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سه‌شنبه ۱۲ دیماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین او در سازمان سینمایی و جمعی از اهالی سینما، پژوهشگران و اساتید دانشگاه در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم ششمین پژوهش سال سینمای ایران با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. اجرای این مراسم را « فضه‌سادات حسینی» بر عهده داشت.

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

در ابتدای این مراسم کلیپ معرفی دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران پخش شد.

ارتباط بین پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سینما ضروری است

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

در این مراسم «قادر آشنا»، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با تقدیر از همه دست اندرکاران و حامیانبرگزاری ای رویداد گفت: تلاش ما بر این بود تا با همکاری اساتید و هیات علمی جشنواره خوبی را رقم بزنیم؛ در ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران شاهد تعداد خوبی از آثار بودیم؛ قریب به اتفاق آثاری که به این رویداد راه پیدا کردند، در مسیر موضوعات معرفی شده در فراخوان بود.

دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران افزود: بر اساس تفکیک موضوعی ۱۲۵ اثر به ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران رسید که از این تعداد ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایان‌نامه ارشد و دکتری و بودند.

 قادر آشنا با  با تاکید بر ارتباط بین آثار پژوهشی، پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سینما گفت: بین این مجموعه این ارتباط سیستماتیک وجود ندارد و باید به جایی برسیم که پژوهش مبنای کار تهیه‌کنندگان، کارگردانان، سیاست‌گذاران و... شود. جایی می‌خواندم که برای نوشتن فیلمنامه یک سریال در کشوری دیگر، پنج سال زمان گذاشته‌اند در حالی که در ایران این چنین نیست. پس باید این مسیر را از طریق پژوهش سامان دهیم.

وی در پایان سخنانش یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و به ذکر خاطره ای از دوران اسارت اشاره کرد.

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

در  ادامه مراسم «نغمه مستشارنظامی»، شاعر آئینی  قطعه شعری را به مناسبت شهادت سردار سید رضی موسوی سرود.

تشکیل اندیشکده سینما ضروری است

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

 در این مراسم «محمد خزاعی»، رئیس سازمان سینمایی کشور با تقدیر از کلیه عوامل برگزاری ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران گفت: مبنای هر حرکتی برای ماندگاری پژوهش است. بسیاری از برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... اگر مبنای پژوهشی نداشته‌ باشند، دچار نقصان شده و به افق پایدار منجر نمی شوند. امروز اگر می‌خواهیم سینمای ملی توسعه پیدا کند و به فکر بازار جهانی و مخاطب باشیم باید تمام تصمیمات‌ و برنامه ها بر مبنای کار پژوهشی باشد.

رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: رویکرد پژوهشی در سازمان سینمایی وجود دارد اما باید تقویت شود؛ مثلا باید پژوهش کنیم ببینیم چرا مخاطبان فیلم‌های کمدی را دوست دارند و چرا فیلم‌های هنری کمتر مورد اقبال قرار می‌گیرند؟ امروز پژوهشِ درست می‌تواند بگوید راهبرد درست برای سینمای ما که اتفاقا اسلامی است برای عرضه جهانی چه می‌تواند باشد و باید چه برنامه‌ریزی داشته باشیم. این سوال مطرح است که چرا سینمای ما با وجود نیروهای خوب، سرمایه انسانی و فیلم‌های خوب مقام دوازدهم در دنیا را دارد و چه کاری باید کنیم تا در سه رتبه اول کشورها در حوزه سینما قرار بگیریم.

محمد خزاعی بر ضرورت تشکیل اندیشکده سینما تاکید کرد و گفت: اگر قرار است کارهای اساسی در سینما شکل بگیرد، وجود یک اندیشکده سینمایی ضروری است و تصمیم داریم در شورای عالی سینما چنین طرح ماندگاری را پیگیری کنیم.

وی با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن و میلاد امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم هستیم که همه ما و مردم منطقه مدیون او هستیم. بارها از خودم می پرسم که چرا حاج قاسم، شهید باکری، شهید سیدرضی و سایر شهدا جان خود را برای این کشور و این نظام هدیه می کنند؟ بله ارزش دارد چون شما صدای ماندگار انقلاب باشید و شما نویسنده مبانی انقلاب باشید و برای جمهوری اسلامی کوچکترین قدمی بر دارید و این افتخار بزرگی است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به حواشی درگذشت ناصر طهماسب  گفت: به همه کسانی که توسط برخی از دیکتاتورهای رسانه‌ای حتی بعد از فوتشان مورد طعنه قرار گرفتند، تبریک می‌گویم، قرار نیست هرکسی که کاری برای نظام می‌کند، در زمان زنده بودنش مورد سکوت قرار بگیرد اما بعد از فوت، درباره او حرف‌های ناروایی بزنند، به آن‌هایی که مسیر درستی را نمی‌روند می‌گویم که ارزشی ندارد شما صدای دیکتاتوری‌های رسانه‌ای باشید.

سینما نمونه بی نظیر سبک خراسانی در شعر پارسی است

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

ادامه این مراسم که به بزرگداشت دکتر«احمد ضابطی جهرمی»، پژوهشگر و استاد دانشگاه اختصاص داشت،  او در این مراسم گفت: ممنونم که به یاد من بودید؛ حضور در این جلسه برای من مایه مباهات است. من جزو همین جمع هستم، در دوره دوم این رویداد موثر افتخار داشتم که همکاری ناقابلی داشته باشم. خود را دور از این ماجرا ندانستم با این که در گام‌های ابتدایی این جایزه بودیم. همه همکاران، هنرمندان، افراد متفکر و دانشجویان روحیه قوی نشان دادند که وظیفه خود می‌دانم از آن‌ها یاد کنم؛ به ویژه از همکاران ستادی که با اخلاق و تعهد به کار خدمت کردند. خدا را شکر که این جایزه به دوره ششم رسیده است. این رویداد روحیه بسیار پویایی در پژوهشگران کشور ایجاد کرد. تا همین دیروز که یک پایان‌نامه دکترا معرفی شد، این امید در من شکل گرفت که راه درستی در پیش گرفته شده است.

 این استاد دانشگاه و پژوهشگر سینما  اظهار کرد: وقتی روز اول این ایده مطرح شد، گفتم ایده درخشانی است. بر حسب عمرم و حوزه خدمتی خود، هر کاری که فکر کنید در سینما تجربه کرده‌ام. چیزهایی هست که به ازای گذر عمر به دست می‌آید. عمر چیز قابل جبرانی نیست. این شاید آخرین جملاتی باشد که می‌گویم چون هم‌نسلان من همه به رحمت رفته‌اند. همه چیز سینما نظم و احترام است. سینما آدم‌های خاصی در تفکر، رفتار و... می‌خواهد سینما آدم‌هایی به حد پولاد محکم می خواهد. هرکسی شایسته تحصیل در سینما نیست و سینما کار آدم‌های خاص است‌. تحصیل و تولید در سینما افتخار است. من به این هنر می‌گویم وارث، چون وارث همه هنرهاست. تمام ظرفیت‌ها را در خود جمع کرده و برای خلاقیت و کار در این حرفه، دانش بی‌کرانی لازم است. نمی‌شود آدم‌های ضعیف و لاابالی‌ به سینما بیایند.

دکتر«احمد ضابطی جهرمی»، با بیان اینکه سینما یک نظم و سربازی سخت است، خاطر نشان کرد: شعله این هنر در نوجوانی در ما روشن می‌شود اما تا آخر عمر همراه ماست. این هنر آرزوی بشر بوده و به‌طور خاص ما ایرانی‌ها در هنرهای قبلی خود این ذوق را نشان داده ایم. من از تفکر بصری صحبت می‌کنم؛ سینما یک نوع تفکر بصری است. ما این تفکر را قوی داشتیم. یک نمونه بی نظیر آن سبک خراسانی در شعر پارسی است.

وی افزود: اگر امروز از بنده به عنوان آموزگار تلویزیون و سینما سئوال کنند که آیا می شود تدوین را برای دانشجویان سینما و تلویزیون به گونه دیگری آموزش داد؟ با اطمینان و قابلیت می گویم بله! اگر به من اجازه دهند تدوین را در یک ترم بر اساس دیوان منوچهری و شاهنامه فردوسی به دانشجویان آموزش می دهم.

در  این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، محمدحسین لطیفی، شهاب اسفندیاری ، رییس دانشکده صداوسیما و مجید شاه‌حسینی  بر صحنه لوح و تندیس سپاسی به دکتر احمد ضابطی جهرمی اهدا شد.

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

 در این مراسم برگزیدگان در بخش های مختلف معرفی شدند:

بخش پایان‌نامه

۱. لوح تقدیر بخش پایان‌نامه دکترا به همراه هدیه نقدی به الهه کسمایی مولف پایان‌نامه «فرهنگ فیلم‌های پایان‌نامه دانشکده سینما (چهاردهه سینمای آنالوگ)» اهدا شد.

۲. لوح سپاس و تندیس پایان‌نامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف پایان‌نامه «نظارت بر فیلم‌های سینمایی از منظر حقوق بشر»، به خاطر اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و ضرورت پرداختن به پژوهش‌های دانشگاهی با موضوع حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.

۳. لوح تقدیر بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف پایان‌نامه «گونه‌شناسی کاراکترهای فیلم‌های کمدی سینمای دفاع مقدس با استفاده از تیپ‌های شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلم‌های لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن، اخراجی‌های ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.

۴. لوح تقدیر بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به لیلا ناصربخت مولف پایان‌نامه «بررسی زیبایی شناسانه تصاویر رویا و خاطره در سینمای پس از انقلاب اسلامی» اهدا شد.

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

بخش مقاله

۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلم‌های سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» به‌خاطر انسجام در شاکله مقاله و استفاده از منابع معتبر و انطباق با اولویت‌های موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.

۲. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیب‌پورگتایی به خاطر مقاله «بررسی نقش سینمای ایران در تغییر شاخص‌های توسعه اجتماعی» اهدا شد.

۳. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.

بخش پژوهش

۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «آسیب‌شناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و ارائه پیشنهادی اصلاحی» به‌خاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.

۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلم‌های سینمایی ۴۰ سال گذشته» اهدا شد.

۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تحولات فنی صدا و تصویر در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از آغاز تا تحولات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

بخش طرح‌نامه (پروپوزال)

لوح سپاس و تندیس این بخش به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده طرح‌نامه «تدوین راهبردهای رسانه‌ای مبتنی بر تحلیل تصویر خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.

بخش جنبی

۱. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، به‌خاطر مجموعه فعالیت‌ها در حوزه پژوهش‌های سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.

۲. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به پانته‌آ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، به‌خاطر مجموعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتاب‌های «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.

ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید

داوری ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران را اساتیدی چون حسن بلخاری قهی، محمدرضا حسنایی، مجید شاه‌حسینی، رامتین شهبازی، توحید محرمی، مسعود نقاش‌زاده، و بهمن نامور مطلق بر عهده داشتند.

پایان پیام/

کد خبر 1742221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha