اقامه نماز باران در مساجد خراسان رضوی

خشکسالی و بارش‌های محدود در سال‌های اخیر باعث شد مردم استان برای درخواست رحمت الهی نماز باران را در برخی مساجد استان خراسان رضوی برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، در یک سال گذشته با کاهش بارندگی در زمستان و پاییز، بر دامنه و عمق خشکسالی در کشور افزوده شده است و سدهای استان خراسان رضوی نیز در حال خشک شدن کامل هستند.

اقامه نماز باران در مساجد خراسان رضوی

معضل خشکسالی بیش از همه بخش‌ ها بر حوزه‌ های کشاورزی، دامداری، محیط زیست و منابع طبیعی استان تاثیر منفی گذاشته است و همین باعث شده تا در واکنشی جمعی، در شهرهای مختلف استان نماز باران اقامه شود.

در کتاب‌های دینی، احکام و آدابی برای طلب باران بیان شده است. از جمله آمده است خواندن نماز استسقا در زمان قحطی مستحب است. 

اقامه نماز باران در مساجد خراسان رضوی

 اقامه نماز باران در مسجد امام حسین(ع) مشهد 

شهروندان مشهدی امروز با حضور در مسجد امام حسین علیه السلام بولوار شفا با استغاثه از خداوند متعال واقامه نماز باران به جماعت، خواستار نزول باران رحمت شدند.

اقامه نماز باران در مساجد خراسان رضوی

اقامه نماز باران در مسجد جامع فریمان

در آیین نماز باران که امروز در حیاط مسجد جامع فریمان اقامه شد، شرکت کنندگان با اقامه نماز به امامت حجت الاسلام معلمی امام جمعه فریمان برای بارش رحمت الهی دعا کردند.

اقامه نماز باران در مساجد خراسان رضوی

اقامه نماز باران در گناباد

آحاد مختلف مردم گناباد نیز به دنبال استمرار معضل خشکسالی و کمبود بارش از ابتدای امسال و به ویژه فصل پاییز، عصر دوشنبه با اقامه نماز (استسقاء) از درگاه پروردگار طلب باران کردند.

گفتنی است، استِسقا، سنتی دینی است که در آن، از خداوند طلب باران می‌شود. در احادیث، به استسقا در زمان قحطی سفارش و نماز و دعاهایی برای آن بیان شده است.

از استسقاهای مشهور، یکی استسقای امام رضا(ع) است که شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا گزارش کرده و آورده است که پس از آن باران آمد. دیگری استسقای سید محمدتقی خوانساری از مراجع تقلید قم است که در پی خشکسالیِ سال ۱۳۲۳ش، به‌خواست مردم قم صورت گرفت و منجر به بارش تندی شد.

پایان پیام/

کد خبر 1742872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha