غلبه فضای مجازی در تبلیغات کاندیداها

چند روزی از آغاز تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می گذرد و شواهد سمعی و بصری نشان از غلبه تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی در بستر فضای مجازی دارد البته تبلیغات فضای شهری هم کم نیست اما گرایش تبلیغات در بستر فضای مجازی بیشتر است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده- انتخابات یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که طی آن مردم یا بخشی از مردم برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود. نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به استناد سخنان مقام معظم رهبری مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت چهار خصوصیت الزامی برای انتخابات پیش‌رو است. این چهار خصوصیت می‌تواند تاثیر زیادی در چینش برنامه‌های تبلیغاتی کاندیدا داشته باشد و باید تبلیغات و برنامه کاندیدا به نحوی باشد که این چهار اصل اساسی در آن‌ها رعایت شده باشد.

یکی از مهم‌ترین مراحل انتخابات مجلس شورای اسلامی، مرحله انجام تبلیغات است و یکی از مهم‌ترین ارکان تبلیغات، خود مردم هستند که در مرحله تبلیغات و بعد از آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

در انتخابات شهروندان به پای صندوق‌های رای می‌روند و با مشارکت در تعیین سرنوشت خویش و نقش‌آفرینی در شکل‌گیری ساختار سیاسی و انتخاب تصمیم‌گیران کشور قدم بزرگی در حیات سیاسی جامعه برمی‌دارند. در این انتخابات یک برگه رای برای هر دو انتخابات صادر شده تا شهروندان هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات خبرگان شرکت کنند. شهروندان با بررسی برنامه‌ها و پیگیری تبلیغات کاندیداها تلاش می‌کنند تا بهترین گزینه‌ها را به نمایندگی خود برگزینند.

به همین دلیل هم مرحله تبلیغات یکی از مهم‌ترین مراحل انتخابات مجلس شورای اسلامی برای کاندیداست. در این مرحله هر شخص تمام تلاشش را به کار می‌بندد که توجه افراد را از طریق روش‌های مختلف جلب کند و اهداف خود را با آن‌ها درمیان بگذارند.

در آستانه برگزاری یک انتخابات باشکوه دیگر در کشور هستیم و باید توجه مضاعفی به وظایف قانونی خود در این راستا داشته باشیم. علاوه بر آن مسئولان برگزاری و اجرایی، نظارتی و همچنین نامزدان انتخابات نیز هر یک به تفکیک وظایفی شرعی و قانونی دارند که باید محور همه فعالیت‌های خود را بر مدار قانون قرار دهند.

photo_2024-02-25_09-58-22.jpg

این روزها بازار تبلیغات کاندیداها گرم است از سوم اسفندماه تبلیغات کاندیداها آغاز شده است و به صورت چهره به چهره، پخش تراکت و... شاهد تبلیغات نامزدهای انتخاباتی هستیم. شواهد نشان می دهد امسال بیشتر تبلیغات کاندیداها در بستر فضای مجازی است و در کنار آن شهرداری ها نیز فضایی را در نقاط پرتردد و میادین برای تبلغات نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان آماده کرده تا از آلودگی بصری فضای شهری جلوگیری کند.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به رعایت اصل بی‌طرفی از سوی مسئولان بر سلامت انتخابات تأکید می کند و می گوید: انتخابات از مظاهر حضور مردم در صحنه است و برای خنثی کردن توطئه دشمنان دیرینه نظام با افتخار در انتخابات شرکت می کنیم و با حضور خود مشت محکمی بر دهان یاوه گویان می زنیم.

علی یداللهی با بیان اینکه نامزدها باید در مقابل اقدامات و خواسته‌های خود پاسخگو باشند، می افزاید: نامزدها باید در چارچوب قانون حرکت کرده و بر قول و وعده های خود در زمان انتخابات پایبند باشند.

حضور در انتخابات تکلیف دینی است

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی حضور در انتخابات، ایام الله ها و مناسبت های ملی و مذهبی را وظیفه و تکلیف دینی و سیاسی می داند و با بیان اینکه دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مردم را از صحنه خارج کند، می گوید: مردم همواره بر اساس عقاید خود از این نظام حمایت و دفاع کردند اما دشمن در ایام انتخابات فعال‌تر شده و تلاش می کند این حمایت مردم را از کشور بگیرد.

وی یادآور می شود: اکنون وقت دفاع از انقلاب، نظام و مقابله با دشمنان کشور است و باید همه مردم با وحدت و یکپارچگی با هدف داشتن نظام مقتدر و مأیوس کردن دشمنان قسم خورده نظام در انتخابات حضور فعال داشته باشند.

به گفته وی شرکت در انتخابات حق و تکلیفی شرعی، ملی، سیاسی و اجتماعی است که همگی در روز برگزاری انتخابات باید این مهم را به انجام برسانیم.

نمایندگان مدیون خون شهدا هستند

یکی دیگر از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می گوید: نمایندگانی که برای مجلس با رأی مردم انتخاب می شوند باید دارای تعهد، تخصص، ایمان، امانتدار بوده و خود را مدیون خون شهدا دانسته و گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند.

راحله حسینی می افزاید: وظیفه اصلی نماینده قانون گذاری بوده و چنانچه نمایندها وظیفه اصلی خود را انجام دهند و قانون درست باشد اکثر مشکلات حل می شود.

به گفته وی نماینده باید مدافع ولایت و خون شهدا باشد و بعد از آن نظارت بر منطقه، حل مشکلات حوزه استحفاظی را مد نظر قرار دهد.

عابد رحمانی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی با بیان اینکه چرا دشمن تلاش زیادی برای مایوس کردن مردم از شرکت در انتخابات مجلس می‌کند، می گوید: مجلس از اهمیت والایی برخوردار است و اگر مجلس واقعا به وظایف خود عمل کند، به گفته امام راحل در راس امور است.

وی با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را برای روی کار آمدن مجلسی مقتدر، صالح و کارآمد انجام دهیم، بر حضور پررنگ و باشکوه مردم به دور از حزب، قومیت و...تأکید کرده و ابراز امیدواری می کند:‌ در انتخابات پیش‌رو نمایندگان صالح، توانمند، متعهد، مسئولیت پذیر و وظیفه شناس انتخاب شوند و در اسرع وقت به حل مشکلات کشور بپردازند.

به گفته وی حضور باشکوه در انتخابات و رای دادن به معنی اقتدار ملی، غیرت ایرانی، وحدت ملی،دفاع از خون شهدا، دفاع از مظلومیت، اجرای قانون، دفاع از حقوق بشر، دفاع از مستضعفین و... می باشد و هر ایرانی وظیفه دارد در انتخابات شرکت کند.

photo_2024-02-25_09-58-50.jpg

جانمایی ۳۹ مکان برای تبلیغات

مهدی بهترین- شهردار بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی از جانمایی و انتخاب ۲۹ مکان و نقطه برای تبلیغ کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و ۱۰ مکان برای خبرگان خبر داد و گفت: در مجموع به منظور تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سطح شهر ۳۹ جایگاه مشخص شده است.

وی با بیان اینکه این نقاط در شمال، جنوب، شرق و غرب بیرجند تعبیه شده است، افزود: جایگاه و نقاط پیش بینی شده در میادین اصلی و نقاط پر تردد شهر قرار دارد و کاندیداهای مجلس  شورای اسلامی و خبرگان می توانند از این ظرفیت برای تبلیغ بهره مند شوند.

بهترین با بیان اینکه ۱۰۰ پوستر در اتوبوس ها و ۲۰۰ پوستر هم در تاکسی ها نصب شده است، تاکید کرد:  علاوه بر این نقاط ۲۵ بنر و بیلبورد هم برای دعوت مردم برای حضور گسترده در گوشه و کنار شهر نصب شده است.

وی با بیان شهرداری بیرجند توان خود را برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات به کار گرفته است، از دیگر اقدامات به انتشار محتواهای انتخاباتی در فضای مجازی تحت اختیار شهرداری، برگزاری گردهمایی و جشن ویژه برای بیش از ۲ هزار نفر از پرسنل و خانواده شهرداری با هدف ایجاد شور و نشاط و دعوت در انتخابات با حضور هنرمندان مطرح کشوری اشاره کرد.

شهردار بیرجند با بیان اینکه دو شعبه اخذ رأی در ساختمان شهرداری مرکزی و پایانه مسافربری به عنوان اماکن شهرداری نیر در نظر گرفته شده است، به ابلاغ دستورالعمل تبلیغات نامزدها از سوی ستاد انتخابات شهرستان بیرجند اشاره و ابراز امیدواری کرد: نامزدها و طرفدارنشان براساس مفاد دستورالعمل ابلاغی عمل کنند.

وی از نامزدها و کاندیداها خواست از تبلیغ در سایر فضاهای شهر برای جلوگیری از آلودگی سمعی و بصری و افزایش زحمت پاکبانان خودداری کنند.

وی از تشکیل کمیته امحای ستاد انتخابات شهرستان بیرجند با همکاری شهرداری خبر داد و گفت: این کمیته بعد از اعلام زمان رسمی تبلیغات فعالیت خود را آغاز می‌کند و پس از برگزاری انتخابات و رأی گیری نسبت به جمع آوری تبلیغات صورت گرفته و پاکسازی سطح شهر ورود خواهد کرد.

کد خبر 1751601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha