عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای

دولت سیزدهم با تغییر رویکرد سابق در حوزه هسته‌ای و پایان دادن به انفعال و رکود در این صنعت، در کمتر از ۳ سال، عقب ماندگی و عقب‌گرد پیشین را جبران کرد؛ تا جایی که شاهد رونمایی از دستاوردهای جدیدی در این حوزه بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، موضوع انرژی صلح آمیز هسته‌ای در طی دو دهه اخیر، به یکی از کلیدی ترین موضوعات کشور و همچنین مهم ترین سرفصل های سیاست خارجی ایران تبدیل شده است؛ به طوریکه دستیابی و بهره برداری جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته ای به یکی از مهم ترین بهانه ها برای چالش سازی در حوزه سیاست کشورمان توسط غرب تبدیل شده است اما با وجود همه فراز و فرودهای پیش روی فناوری صلح آمیز هسته ای، در دوره هایی این صنعت با رشد چشمگیر و دستاوردهای بسیاری همراه بوده است.

دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که کشور به رغم نابودسازی بخش عمده توان هسته‌ای در زمان دولت های یازدهم و دوازدهم به منظور تنش زدایی با شرایطی بدتر در حوزه تحریم‌ها و فشار های اقتصادی غرب روبرو بود، گرچه دولت یازدهم با شعار بهبود وضعیت اقتصادی کشور و برداشتن تحریم‌ها در سال ۱۳۹۲ روی کار آمد و تنها برنامه مشخص خود را مذاکرات هسته‌ای و تنها دستاورد خود را برجام اعلام نموده ولی با پایان عمر هشت ساله، کشور با تحریم های بسیار شدیدتر، فروش و صادرات نفت به مراتب کمتر و مهم تر از آن، ظرفیت و توان هسته‌ای به مراتب ضعیف تر از هشت سال قبل مواجه بود.

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای

در چنین شرایطی، دولت آیت الله رئیسی با تغییر جهت کلی در حوزه برنامه هسته ای ایران، اقدام به بازترمیم توان هسته ای کشور، غنی سازی در سطوح بالاتر مجاز و همچنین تمرکز بر توسعه توان نیروگاهی هسته‌ای، تولیدات مرتبط با پزشکی هسته‌ای و تحقیق و توسعه استفاده از صنعت هسته ای در دیگر صنایع نمود.

بنابراین دولت سیزدهم در نزدیک به سه سال فعالیت در حوزه فناوری هسته ای، دستاوردهای مختلفی در عرصه هایی نظیر چرخه سوخت هسته ای، تولید و توسعه رادیوداروها و کیت های رادیودارویی، جداسازی ایزوتوپ ها، سامانه های ابزار دقیق صنعتی، فناوری پرتودهی و فناوری پلاسما به دست آورده است. 

همچنین سازمان انرژی اتمی توام با تسریع پروژه واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، عملیات اجرایی نیروگاه اتمی ۵۰۰۰ هزار مگاواتی «ایران هرمز» را در شهرستان سیریک هرمزگان را آغاز کرده و مرحله اول نیروگاه هسته‌ای دارخوین شادگان را نیز به پایان رساند.

دولت سیزدهم در همین مدت، عملیات اجرایی راکتور تحقیقاتی اصفهان را نیز آغاز نمود و از دستاوردهای علمی در حوزه پزشکی هسته ای و دستاوردهای هسته ای مرتبط و مورد استفاده دیگر صنایع رونمایی کرد.

همچنین سازمان انرژی اتمی در بهمن ماه ۱۴۰۲ با بهره برداری از واحد نیمه صنعتی تولید هگزا فلوراید تلوریم در تاسیسات هسته ای UCF اصفهان، با تولید سالانه ۱۵ کیلوگرم از این ماده بسیار ارزش مند نیاز کشور را به صورت کامل تامین کرد.

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای

دستگاه طیف سنج معناطیسی ایرانیوم نیز از دیگر دستاوردهای بسیار ارزشمند دانشمندان کشورمان در سازمان انرژی اتمی ایران و پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در طی مدت اخیر بود. این دستگاه از مزیت‌های مختلفی نظیر تسریع در راه‌اندازی زنجیره‌ها و ‌اندازه‌گیری غنای محصول با هدف تنظیم پارامترهای گوناگون زنجیره‌ ماشین‌های سانتریفیوژ برخوردار است و تولید این محصول کشور را از واردات طاقت فرسای این دستگاه کلیدی رها ساخت.

موارد فوق تنها گوشه ای از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه هسته ای به شمار می آید. این دستاوردها توانسته است جدای از نقش انرژی هسته‌ای در تامین برق کشور، در حوزه های مختلف صنعتی و علمی دیگر نیز اثر گذار باشد.

همچنین در سال ۱۴۰۲ مطابق سند راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران، پیوستی با عنوان سند آمایش سرزمینی بابت احداث سامانه‌های پرتودهی در نقاط مختلف کشور دنبال شد که در این راستا چند نقطه مهم با ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی برای مجهز شدن به سامانه‌های پرتودهی هدف‌گذاری شدند.

ساخت سامانه‌های خودحفاظ پرتو گاما با هدف کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و تلاش می شود تا این سامانه ها در سال جاری نصب و رونمایی شود و در این راستا فرایند ساخت مجتمع‌های پرتودهی برای نصب سامانه‌های ساخته شده برای بخش خصوصی در استان‌های یزد و خراسان رضوی آغاز شده است.

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای

راه‌اندازی سامانه CELV-۸ در استان قزوین در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی در خودروها، منازل و کارخانجات، ورود بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کوری چشمه کبالت و تامین چشمه های رادیواکتیو برای سامانه‌های خودحفاظ ساخته شده از دیگر دستاوردهای فناوری هسته ای صلح آمیز در دولت سیزدهم بوده است.
مبارزه با آفات باغ های کشاورزی با استفاده از فناوری هسته‌ای از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در این حوزه بوده است که در جریان سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان بود که دستگاه رینگ مایکروویو «آریو رینگ» با حضور وزیر جهاد کشاورزی برای از بین بردن آفات درختان خرما و استفاده در نخلستان‌های استان رونمایی شد که برگ زرینی برای مبارزه با آفات ورودی به جنگل‌ها، باغات و مزارع کشور خواهد بود.
شکوفایی کاربرد پرتوها با راه‌اندازی پی‌درپی سامانه‌های پرتودهی در کشور و تجاری سازی محصولات فناورانه و صادرات دستاوردهای صنعت هسته‌ای به ویژه در بخش کاربرد پرتوها از جمله هدف گذاری های برنامه های فناوری هسته ای صلح آمیز در سال ۱۴۰۳ است.
یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم، روایتگری‌های غلط از سوی دشمنان بوده که سبب شده تا مردم آنچنان که باید از دستاوردهای فناوری هسته‌ای اطلاع پیدا نکنند.

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای


در حالی که نظام سلطه، مساله هسته‌ای ایران را تبدیل به یک موضوع سیاسی کرده بنابراین ابعاد سیاسی آن در اذهان مردم جا گرفته است به طوریکه دستاوردهای صلح آمیز فناوری هسته ای در حوزه های پزشکی، کشاورزی، انرژی و دانش آن گونه که باید برای مردم بازگو نشده است.

موضوع مهم این است که فناوری هسته‌ای، دامنه‌ کاربردی بسیار وسیع دارد بنابراین با اقدامات تبیینی،‌ ملت عزیزمان باید بدانند که بخش مهمی از نیازهای صنعت، کشاورزی و بهداشت را می توان با ابزار هسته‌ای حل کرد. 

کد خبر 1757989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha