استحکام نهاد خانواده مستلزم اصلاح سبک زندگی است

حجت الاسلام مطهری فرد گفت: استحکام نهاد خانواده مستلزم اصلاح سبک زندگی است و نقش همه افراد در تحقق جامعه سالم اسلامی مهم است.

حجت الاسلام محمدصادق مطهری فرد_ دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران با تاکید بر نهادینه کردن سبک زندگی رضوی در جامعه اظهار کرد:خانواده کانونی است که هر چه با صفا و گرم تر باشد، زندگی شیرین تر و توفیقات انسان بیشتر خواهد شد.

وی افزود: حضرت ثامن الحجج علی بن موسی علیه السلام در سخنی گران بها از قول رسول خدا، هم به لزوم و اهمیت حسن رفتار در خانواده پرداخته و هم از نوع رفتار ایشان با همسرشان خبر داده و می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّه (ص) : أَحْسَنُ النَّاسِ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ أَلْطَفُهُمْ بِأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُکمْ بِأَهْلِی؛ (عیون اخبارالرضا: ج 2، ص 38) رسول خدا (ص) فرمودند: کسی که ایمانش برتر از دیگران است، اخلاقش نیکوتر و به خانواده اش مهربان تر است و من نسبت به خانواده خود، مهربان ترم و همچنین ایشان در فرمایش دیگری از قول رسول خدا (ص) می فرمایند: أَقْرَبُکمْ مِنِّی مَجْلِساً یوْمَ الْقِیامَةِ أَحْسَنُکمْ خُلُقاً وَ خَیرُکمْ لِأَهْلِهِ؛ (همان) نزدیک ترین شما به من در روز قیامت کسی است که خوش خلق تر باشد و برای خانواده خود بهترین باشد.

مطهری فرد گفت: بنابراین به حکم قرآن که لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ به یقین برای شما در زندگی پیامبر خدا سرمشق نیکویی قرار دارد یکی از اصول اولیه که لازم است هر مسلمان به کار گیرد، خوش خلقی در جامعه و مهربانی و رأفت با خانواده است.

دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا با اشاره به اینکه همیشه از برازنده بودن بانوان در خانه و جامعه صحبت شده اما آیا این صرفا مسئولیتی برای آنان است؟ و مردان فقط در جایگاه آمر و ناهی قرار دارند و خود باید چگونه باشند؛ یادآور شد:حسن بن جَهْم می گوید: نزد امام رضا (ع) رفتم و او موهایش را رنگ سیاه زده بود، گفتم: فدایت شوم، با رنگ سیاه موهایت را رنگ کردی؟ فرمود: در رنگ آمیزی مو پاداش است. رنگ کردن موی و آمادگی (با آراستن ظاهر) از چیزهایی است که پاکدامنی زنان را افزون می سازد، زنان پاکدامنی ها را رها کردند چون همسرانشان خود را برای ایشان آماده نکردند. (بحارالانوار: ج 73، ص 100)

وی افزود: در این کلام نورانی، به بایستگی آراستگی و خودآرایی مردان در خانواده اشاره شده؛ یعنی همان طور که مردان، از همسران خود توقع دارند تا خود را برای آنان بیارایند، آنها نیز باید در حد معمول، به ظاهر خود برسند و برای ایجاد محبت در همسر، خود را بیارایند.

به گفته مطهری فرد، در اهمیت این موضوع اگر تنها این سخن گهربار می‌بود کفایت می نمود که امام در حدیثی دیگر به نقل از پدران خود، نزدیک به همین مضمون فرمودند: «زنان بنی اسرائیل از عفت و پاکی دست برداشتند و این مسئله هیچ سببی نداشت جز آن که شوهرانشان، خود را نمی آراستند». سپس افزود: «زن نیز از مرد همان را انتظار دارد که مرد از او دارد». (همان:147)

دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا گفت: از امثال این روایات و دیگر آموزه‌های دینی استفاده می‌شود که حقوق زن و مرد در خانواده باید دو سویه باشد و هرکدام با دیگری باید رابطه ای درست و انسانی داشته باشد.

وی افزود: آراستگی و خودآرایی و پرهیز از ژولیدگی، از جمله این حقوق و تنها بخشی از آن است که اگر به درستی صورت پذیرد، طرفین را به زندگی زناشویی دلگرم می کند و آرامش لازم را به ارمغان خواهد آورد.  

مطهری فرد یادآور شد: ارزش و جایگاه این بحث آنجا مشخص می شود که امروز شاهد آن هستیم که مردان و برخی زنان که به دلیل مشکلات اقتصادی در خارج از منزل کار می کنند، چنان غرق کار می شوند که وقتی به منزل باز می گردند، نه نشاط روحی دارند و نه احساسی باقی مانده است که بخواهند به همسر خود ابراز احساسات کنند. اینجاست که زندگی مشترک رو به خمودگی می رود و خانه برای زن و شوهر، به زندانی مخوف تبدیل می شود که درصدد فرار از آن برمی آیند.  

وی افزود: این فرار، گاه با ترک منزل و گاه با ترک زندگی مشترک حاصل می شود و لذا باید با توجه به سبک زندگی رضوی و فاطمی و توجه به الگوبرداری از زندگی اهل بیت برای زندگی الگوسازی شود.

دبیراجرایی ستاد رسیدگی به امور مساجد شهرستان نکا اظهار کرد: استحکام هرچه بیشتر نهاد خانواده مستلزم اصلاح سبک زندگی است و نقش فرد فرد جامعه در تحقق جامعه سالم اسلامی مهم است.

مطهری فرد گفت: سبک زندگی در واقع مجموعه ای از نگرش ها، باورها، اعتقادات، اعمال سلایق و رفتارهای فرد یا گروه است و از جمله عوامل اثرگذار در این حوزه، آموزه های دینی و کتب آسمانی است.

وی افزود: در دین اسلام و کتاب جامع آسمانی یعنی قرآنی، راهنمایی ها، ارشادات و پندها و نصایح گوهرباری آمده است که توجه و تبعیت از آن نقش غیر قابل انکاری در ایجاد یک زندگی سالم دارد.

کد خبر 1763506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha