توجیه و تحلیل عشق در لابلای راز و نیاز/ عرفه فرصتی برای بازگشت

حج واجب، عمره مفرده، کربلا و یا همینجا در شهر و سرزمین خودت یاد امام حسین(ع) هرگز از دلت خارج نمی شود اگر که عزیز دلت حسین(ع) باشد زیرا تو روز عرفه فرصت داری لابه لای راز و نیازهایت عشق را انگونه که می خواهی توجیه کنی... 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان_  نوشین کریمی

خیلی ها گفته بودند جوانی و الان برای رفتن به این سفر زود است، خیلی ها گفته بودند تا کربلا نرفته حج چرا!؟
بین تصمیمی که گرفته بودم و حرفهایی که می شنیدم عجیب تردید به دلم افتاده بود. اما شک جایز نبود. نصف راه را رفته بودم و حالا می دانستم در سفر معنوی حج قرار است مکانی را ببینم که سفر کربلا از آنجا آغاز شد.
محلی که ملاقات آدم و حوا پس از هبوط بوده، سرزمینی که عبادت‌گاه بسیاری از انبیا و اولیای الهی بود و گناهی در آن انجام نشده است.

به صحرایی رفتیم که جبرئیل، مناسک حج را به حضرت ابراهیم(ع) آموخت و ابراهیم(ع) فرمود: عَرِفتُ، عَرِفتُ (شناختم، شناختم).

در دامنه همین کوه در زمان صدر اسلام کلاس صحرایی پیامبر اسلام(ص) برگزار میشد و بنا به گفته مفسرین آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیغمبر(ص) نازل شد و حتی گفته شده پیامبر(ص) سخنان تاریخی خود را در اجتماع عظیم و با شکوه حجاج در چنین روزی بیان کردند، روزی به نام عرفه.

عاشقانه هایی در صحرایی بزرگ و بدون هیچ گونه آب و علف که تا چشم کار میکند کوه است و سنگ و خاک.

توجیه و تحلیل عشق در لابلای راز و نیاز/ عرفه فرصتی برای بازگشت


منطقه وسیع با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه معظمه، اندکی متمایل به جنوب که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته و زائران بیت ‌الله الحرام در نهم ذی الحجه، از ظهر تا غروب در این منطقه حضور پیدا می کنند. گفته‌اند عرفات را از آن رو عرفات خوانده‌اند که زمینی مشخص و شناخته‌شده در میان کوه‌ها است.

و داستان امامی که از همینجا دعا کرد و با خانواده اش راهی کرب و بلا شد.


روز عرفه، روز مطالعه سیره ایشان و تأمل در فلسفه قیام عاشورا است که درس‌های زیادی برای سبک زندگی ایمانی ما خواهد داشت.


امام حسین(ع) در ذی الحجه سال ۶۰ به مکه رفت و حین مناسک متوجه توطئه عوامل یزید بن معاویه شد. ازین رو حجش به عمره تبدیل شد،  سپس سعی صفا و مروه را به جا آورد و به سوی کوفه حرکت کردند.

یکی از مهم‌ترین ارتباطات روز عرفه با امام حسین(ع) دعای سرشار از معارف بلند و پرمغزی است که گفته اند امام در یکی از سفرهایش به این سرزمین، آنرا زمزمه کرده است که، معارف و مفاهیم والایی مانند توحید، عبودیت، معرفت نفس، توبه و استغفار، شکر و سپاسگزاری، دعا و نیایش و... در برابر خداوند دارد و به زیبایی بیان شده است.

توجیه و تحلیل عشق در لابلای راز و نیاز/ عرفه فرصتی برای بازگشت


از سویی این دعا موجب زنده نگهداشتن نهضت و حماسه عاشوراست و تاثیر و نقش‌آفرینی کاربردی در زندگی و سلوک فردی و اجتماعی ما دارد.

بنابراین اگر سعادت نداشتم، در چنین روزی در صحرای عرفات یا کربلا باشم، ناامیدی برایم بی معناست زیرا همین مقدار که از گناهان خود دل‌شکسته ام و دستانم برای گرفتن ریسمان الهی بلند می شود میدانم، خداوند با تمام رحمتش به رویمان آغوش می گشاید و ما را میپذیرد.

حج واجب، عمره مفرده، کربلا و یا همینجا در شهر و سرزمین خودت یاد امام حسین(ع) هرگز از دلت خارج نمی شود اگر که عزیز دلت باشد.
حتی هنوز قسمتت نشده که ضریح شش گوشه آقا جانت امام حسین(ع) را ببوسی اما رفاقتت با آنها که خادمین بارگاهش هستند باعث می شود قلاب دلت به گوشه ای از ضریح مبارک متصل بماند...

توجیه و تحلیل عشق در لابلای راز و نیاز/ عرفه فرصتی برای بازگشت


یکی از این مومنین زحمتکش مینا کرم بیجاری _ مسئول بانوان ستاد عتبات عالیات گیلان است که در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه روز عرفه از اعیاد عظیمه است افزود: اگر چه این روز به اسم عید نامیده نشده است اما روزیست که حق‌تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و موائد جود و احسانش را برایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار، حقیرتر، رانده تر و وحشتناک‌ترین اوقات را دارد.

وی با بیان اینکه عرفه روز شناخت و معرفت است اظهار کرد: عرفه روز عرفان حقیقی خالق هستی از راه نیاز و توبه است.

کرم بیجاری گفت: در این روز زیارت امام حسین(ع) مقابل هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و در احادیث متواتر است که کسی توفیق پیدا کند در این روز تحت قبه مقدسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از عرفات نیست.



اگر امام حسین(ع) را در کربلا و دعای عرفه نبینیم در روضه ها هم نمی توانیم استفاده درست کنیم

وی تصریح کرد: تصویر امام حسین (ع) در دعای عرفه دیدنی تر است و اگر ایشان را در کربلا و دعای عرفه نبینیم در روضه ها هم نمی توانیم استفاده درست کنیم.

کرم بیجاری با بیان اینکه، امام حسین(ع) در دعای عرفه یک شخصیت مصور نیست و فرق دعای عرفه با دیگر دعاها در این است افزود: در دعای عرفه امام حسین(ع) از انسان ها دور نیست و حضرت در ابتدای این دعا شروع می کند با خدای خود حرف زدن و ایشان راجع به زندگی خودش می گوید.
 

امام حسین(ع) توحید را از شرایط زندگی تعریف می کنند

وی ادامه داد: امام از لابلای راز و نیازشان عشق به خداوند را توجیه و تحلیل می کنند، در واقع امام حسین(ع) توحید را از شرایط زندگی تعریف می کنند و این اصلا چیز عجیب و غریب دنیا نیست زیرا همواره انسانها به دنبال خدا هستند و امام حسین(ع) هم در دعای عرفه به دنبال خداست و معنای عرفه آشتی بندگان با خداوند است.

کرم بیجاری در ادامه به بیان اهم برنامه های امور بانوان در ستاد عتبات عالیات پرداخت و به راه اندازی گروه سفیران علوی متشکل از سخنوران، مداحان، معلمان قرآنی در استان و شهرستان ها اشاره کرد و گفت: به جهت بهره مند شدن از این سفیران برای معرفی ستاد و جذب نذورات مردمی در جلسات خانگی و اتصال دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به صحن و سرای کربلای معلی، نجف اشراف، کاظمین و سامرا از این گروه استفاده می شود.

وی از برگزاری مسابقه فرهنگی و فعالیت های ستاد عتبات عالیات به صورت مجازی در ایام اعیاد قربان تا غدیر خبر داد و تصریح کرد: پرچم گردانی توسط خادمین در مساجد و محلات و نشر فرهنگ دینی و شیعی در جاهای مختلف و  پویش طرح کاشی «از خانه تا حرم» مشارکت بانوان در ساخت صحن عقیله بنی هاشم در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) با نذر مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از دیگر طرح های بانوان است که در آن اسامی مشارکت کنندگان در پشت کاشی درج و در صحن حضرت زینب(س) نصب می شود.

کرم بیجاری خاطر نشان کرد: دیدار با خانواده معظم شهدا و اهدا سند افتخار با جهت مشارکت در ساخت حرم های اعتاب مقدسه و حضور در کانون‌های قرآنی و محافل خانگی جهت جذب نذورات مردمی و مشارکت حداکثری مردم در پرداخت نذورات و نیز تشکیل گروه‌های متعدد در فضای مجازی در راستای مشارکت عاشقان جهت توسعه و بازسازی عتبات عالیات از دیگر مواردی است که می توان نام برد.

وی اذعان کرد: همایش سالانه بانوان طلایه داران ساخت و توسعه عتیات عالیات و همچنین حضور بانوان معینه معرفی شده از طرف ستاد در ایام اربعین در مواکب و همکاری و مساعدت بانوان وابسته به عتبات در بحران‌هایی چون زلزله، سیل و جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی جهت ارسال به این مناطق، برپایی موکب خواهران در برنامه های فرهنگی و همایش ها و نیز وجود مواکب مربوط به خواهران در ایام اربعین از دیگر طرح ها و برنامه هایی است که در طول سال انجام شده است.

توجیه و تحلیل عشق در لابلای راز و نیاز/ عرفه فرصتی برای بازگشت

توجیه و تحلیل عشق در لابلای راز و نیاز/ عرفه فرصتی برای بازگشت

توجیه و تحلیل عشق در لابلای راز و نیاز/ عرفه فرصتی برای بازگشت

کد خبر 1768297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha