نگاهی دقیق به نهضت مقدس امام حسین(ع)با رویکرد حل مسائل و شبهات روز

کتاب ارزشمند «انقلاب حسینی» که حاصل مطالعات فقیه وارسته آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل ­لنکرانی است در یک مجلد پنج دفتری، نگاهی دقیق و عمیق به مباحث مرتبط با این نهضت مقدس را با ساختار و رویکردی مبتنی بر حل مسائل و شبهات روز به پاسخگویی نشسته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ کتاب ارزشمند «انقلاب حسینی» اثر  آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکات در ۵ فصل به مباحث تحلیلی نهضت کربلا پرداخته است. در ادامه نیم نگاهی به کتاب ارزشمند «انقلاب حسینی» داریم.

از کلیدی­‌ترین کارویژه ­های رهبری و راهنمایی در کانون­های بشری که نقش ممتازی در مهندسی اجتماعی و هدایت فردی انسان و نهایتاً تعالی انسانیت ایفا می­کند، مسئله ­شناسی مناسب با زمان و پاسخگویی به ­هنگام و توامان به شبهات معنوی باورمندان و مشکلات فکری باورجویان است.

مشکلات و شبهاتی که از دیرباز به اشکال گوناگونی بوده­‌اند و امروزه به واسطه ابزارهای ارتباطی و دستگاه­‌های تبلیغاتی روز­به‌­روز بر حجم و میزان آن افزوده شده و خواهد شد؛ مشکلات و شبهاتی که انسانیت انسان را هدف گرفته و می‌­خواهد و غالباً توانسته او را از اوج بندگی به موج بردگی بکشاند. موجی که نهایت آن غرق­‌شدگی در دریای نفسانیت و سقوط سهمگین از اوج رحمانیت است. اوجی رحمانی که پیامبران بزرگوار الهی و جانشینان بر حق ایشان بر آن مژده‌بخش بودند و موجی نفسانی که این ذوات مقدس همواره از آنها بیم­دهنده بودند. مژده­ بخشان و بیم­دهندگانی که در ابلاغ رسالت الهی و ایفای هدایت ربانی اگر­چه هیچ مزدی از بندگان و آدمیان طلب نکردند، ولی نادانان و کافران با مسموم­ کردن و مقتول­ نمودن ایشان، مزد هادیان و راهنمایان را دادند و کردند آنچه کردند و گفتند آنچه گفتند؛ ولی به گواه تاریخ، قتل و سم، هیچ خللی در پیغام­ آوری پیام پیامبران و پیشوایی پیشوایان وارد نکرد و ایشان در این راه پر خطر و متلاطم از هیچ سرزنش سرزنش ­کننده­ و ستم ستمگری نه هراسیدند و نه می­ هراسیدند.

پیامبران و پیشوایانی که با استواری بر پیمان الهی، زندگی گذرای دنیا را به زندگی نامیرای عقبا فروختند و انقلابی بزرگ در زمان خود برپا کردند. فروشی در ظاهر بی­سود و خریدی در واقع پر سود. انقلابی بزرگ از سوی شریفترین انسان­ها ضد پست­ترین حیوان­ها. انقلابی بزرگ به بزرگی بزرگترین نجیبان در برابر خوارترین نانجیبان. انقلابی بزرگ از خاستگاهی ربانی در برابر خواهش­های نفسانی. انقلابی بزرگ از سوی جانشینان الهی در زمین در برابر پیروان شیطانی.

از همین روست که پس از این ذوات مقدس، نقش بی ­همتای دانشمندان واقعی و اندیشمندان ربانی روشن می­گردد؛ آنان که با تأسی به پیامبران و امامان بزرگوار و متناسب با میزان دانش و مبادی معرفتی­شان در صدد پاسخگویی به روح تشنه حقیقت ­جویان و حقیقت ­خواهانند و با پدیدآوری محتوا یا به روزسازی مباحث دینی و الاهیاتی، پیگیر پاسخ­گویی به شبهات و مسائل روز جامعه می­‌شوند.

اندک خوانشی در تاریخ پانزده قرن اسلام عزیز هویدا می‌­سازد که عالمان راستین اسلامی در بیشتر عرصه‌­های بینش‌­بنیاد و حوزه‌­های دانش‌­بنیان که لزوم و ضرورت حضور آنان بوده یا احساس شده است، حضور یافته و با زبان و بیان و پژوهش و نگارش به جهاد علمی، دینی و فرهنگی در راه خدا پرداخته و رسالت جانشینی خویش در تبلیغ و ترویج دین خدا را جامه عمل پوشانده­اند.

واقعه عبرت ساز و عبرت آموز عاشورا یکی از بزرگترین و عمیق ترین حوزه ­ها و عرصه­ های مهم دینی است که تلاش‌های علمی مختلفی از سوی فرهیختگان دین ­پژوه و کوشش­های گوناگونی از سوی کنشگران اجتماعی درباره ریشه­‌ها­ و انگیزها، پیامدها و برآیندها، یادبودها و یادگارها، آماج­ها و آهنگ­ها و نیز سایر زوایای یاد نشده آن، واکاوی و موشکافی شده است. تلاش­ها و کوشش­هایی که گاه با نقل اصل وقایع اسفبار این حادثه مهم همراه بوده و گاه با تحلیل علل این قیام مقدس عجین شده و خواهد شد.

اما به یقین تلاش­های نگارشی و کوشش­های گفتاری که فقیهان بزرگوار امامیه در این راستا نمودند از حیث ماهوی و محتوایی تفاوتی روشن با دیگر نگارش­ها و گفتارهای تحلیلی و تبیینی دارد؛ چه اینکه فقیه، با نگاهی کاملا علمی و دقیق، مباحث تاریخی و معرفتی را مانند فقه مورد کنکاش و کاوش عالمانه قرار می‌­دهد و در گرداگرد و گوشه­‌های موضوع مورد بحث به تیزبینی و تیزنگری شایسته مقام و موقعیت ممتاز خویش پرداخته و مسائل را از زاویه­ی مورد نیاز جامعه و جویندگان حقیقت به کند و کاو می­نشیند.

کتاب ارزشمند «انقلاب حسینی» که حاصل مطالعات و دراسات فقیه وارسته حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل ­لنکرانی است در یک مجلد پنج دفتری، نگاهی دقیق و عمیق به مباحث مرتبط با این نهضت مقدس را با ساختار و رویکردی مبتنی بر حل مسائل و شبهات روز به پاسخگویی نشسته است. چه معظم له دامت برکاته الشریف در هر یک از این دفاتر و کتاب­ها، از زوایای روزآمد و با بیانی کارآمد به بررسی و شناخت دانشگاه عالی امام حسین علیه السلام و درس­های تاریخی برآمده از این قیام الاهی پرداخته و مجموعه چهارده دفتری آن را که امکان توسعه دارد به عنوان و سرنویس «انقلاب حسینی» آراسته­­اند.

انقلابی که به حق، بزرگترین انقلاب تاریخ بشریت بوده و خواهد بود و خواهد ماند. انقلابی که از سوی بزرگترین و حقیقی­ترین انقلابیِ تاریخ بشر برپا گردید و به اراده ذات اقدس الاهی تا ابد برپاست. راهش پاینده و رهروانش بالنده.

این کتاب در ۵ فصل اصلی ذیل و بخش های متعدد در ۵۱۶ صفحه تقدیم علاقه مندان به مباحث تحلیلی نهضت کربلا گردیده است:

- حقیقت اشک در رثای حسینی

- تعالی و راهبری عقل در نهضت حسینی

- بالاترین مظلومیت در مکتب توحید

- امام حسین علیه السلام عزیزترین کلمه تامه الهی

- جهاد ذبی، ماهیت حقیقی قیام حسینی

نگاهی دقیق به نهضت مقدس امام حسین(ع)با رویکرد حل مسائل و شبهات روز

کد خبر 1772156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha