بازیگردانی بلاگرها در صحنه فرهنگ و اجتماع

اینستاگرام در چند سال اخیر به ویژه بعد از فراگیری کرونا و به دلیل فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک، مورد توجه و استفاده بسیاری از کاربران بوده و این شبکه اجتماعی، چهره‌های مشهوری را تحت عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر خلق کرده است. این چهره‌ها برای انتقال نوعی سبک زندگی و مفاهیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مد نظر خود در قالب نرم و پنهان استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان؛ اینستاگرام در چند سال اخیر به ویژه بعد از فراگیری کرونا و به دلیل فیلتر بودن شبکه های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک، مورد توجه و استفاده بسیاری از کاربران بوده و این شبکه اجتماعی، چهره های مشهوری را تحت عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر خلق کرده است. این چهره ها با ارضای همزمان نیازهای عقلی، منطقی و عاطفی، افراد را به خود جذب کرده و از این فرصت علاوه بر درآمدزایی، برای انتقال نوعی سبک زندگی و مفاهیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مد نظر خود در قالب نرم و پنهان استفاده می کنند. بلاگرها از راه تولید محتوا در فضای مجازی با مخاطب خود ارتباط برقرار می کنند، این ارتباط پس از جذب تعداد قابل توجهی از دنبال کنندگان، به معرفی و فروش محصول، جذب تبلیغات و درآمدزایی منتهی می شود. لذا در همین خصوص با چند تن از کارشناسان و استاد دانشگاه گفتگوهایی انجام داده ایم که در ادامه تقدیم حضوتان می شود.

برای تعریف بلاگر و آثار و پیامدهای فعالیت های آنها بر سبک زندگی مردم جامعه، سراغ حجت الاسلام «سیداحمد میرمرشدی»، کارشناس دینی و حوزوی رفیتم که نظر مثبتی نسبت به این موضوع داشت، وی در این خصوص به خبرنگار فرهنگی شبستان می گوید: بلاگر کسی است که به‌طور منظم محتوا تولید می‌کند. بلاگری یک حرفه معتبر است.باید دانست که یک بلاگر تاثیر ذهنی و روانی زیادی بر مردم می‌گذارد؛ بطوری‌که فعالیت‌های یک بلاگر در صفحه خود، دنبال‌کنندگان بسیاری را دارد و چنان عمل می‌کند که هر رفتار و گفتار وی مردم را نیز ترغیب ، تحریک و متمایل به هدف بلاگر می‌کند و مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بلاگری چیزی بیشتر از تولید محتوا است و مسلماً شوخی نیست و کار هرکسی هم نیست. باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد و همین‌طور با افراد گوناگونی در ارتباط باشد تا به یک بلاگر موفق تبدیل شود. نکته مشترک بلاگرها برای مخاطبان آنلاین این است که مطالب منظمی را منتشر می‌کنند و به‌طور مرتب نمایش داده می‌شود. بنابراین کنترل و اداره ی بلاگرها کارآسانی نیست.بلاگرها می توانند ذهنیت مخاطبان خود را تغییر دهند و به آن‌ها کمک کنند تا زندگی خود را بهبود ببخشند و شاید بانحوه ی نفوذ در اندیشه ی مخاطبان آنها رابه هرسوی بکشانند.تولید محتوا آسان است اما تولید محتوای باکیفیت آسان نیست. کیفیت محتوا تعداد لایک، کامنت و فالوئرهارا مشخص می‌کند.

شباهت یک بلاگر با اینفلوئنسر

وی در ادامه تصریح کرد: بلاگر یک فعال رسانه‌ای است که پل ارتباطی میان برندها و مارک‌های معروف و مردم ایجاد می‌کند و شباهت یک بلاگر با اینفلوئنسر در تولید محتوا است. به تعبیری می‌توان گفت همان واسطه بین خریدار عامه و فروشنده معتبر می‌باشد. در عصر ارتباطات صاحبان مشاغل جهت پیشبرد اهداف خود و عرصه و تبلیغ محصول و خدمات خود به بلاگرها مراجعه می‌کنند تا برند خود را در سطح رسانه مطرح کنند و بالطبع به فروش و سود دهی بیشتری دست یابند. اغلب بلاگرها جزء افراد خوش‌سلیقه دنیا هستند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند؟ زمانی که شخصی وارد پیج بلاگر لایف استایل محبوب خود می‌شود، زیباترین دکور یا پرده و چشم‌گیرترین منزل را می‌بیند! زمانی که به دنبال موارد مورد علاقه خود می گردد؛ همه چیز را در مجموعه ی بلاگری می‌تواند پیدا کند. همین نبودن محدودیت هرچند فرصت های زیادی رابه وجود می آورد، تهدیدهای زیادی نیز به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام میرمرشدی بیان کرد: اولین بخش توسعه استراتژی بلاگری این است که به طور واضح موضوع و هدف بلاگ را مشخص شود. در بررسی این بخش که موضوع اصلی یک بلاگ چیست و برای مطالب خود چه هدفی دارد باید این نکته را در نظر گرفت که موضوع به حدی باید گسترده باشد که بتوان برای آن مطالب مختلفی تولید کرد. البته موضوع انتخابی باید کاملا با کسب و کار مورد نظر مرتبط باشد.اینکه استراتژی و راهبرد یک بلاگ را چه کسی تعیین کند، جهت گیری او نیز مشخص می شود. امروز نهادهای امنیتی درقالب شبکه های ارتباطی یکی از تعیین کننده ترین راهبردها و اهداف در بلاگ ها می باشند . آنها ذهن بلاگرها رامدیریت می کنند وخط لازم را به آنها می دهند بدون اینکه خود بلاگر متوجه این جهت‌دهی باشد. به عنوان مثال وقتی یک بلاگر علاقه‌مند به معرفی مد هست این نهادهای مخفی به راحتی در بلاگ او نفوذ کرده و خط گزاری می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: فعالیت مستمر در تولید محتوا از جمله نکات مهم برای موفقیت در این صنعت به شمار می آید. فعالیت مستمر به تعامل بیشتر مخاطب و علاقه مندی او می انجامد. علاوه بر این باعث می شود تا وضعیت خود را در میان رقیبان حفظ کند و در حوزه تخصصی خود نقشی تعیین کننده بدست بیاورد. برای موفقیت در این موضوع باید از تقویم محتوایی استفاده کرد تا انتشار مطالب به شکلی مناسب صورت بگیرد.اما باید مراقب بود آموزش دهندگان شناسایی شده باشند تا زمینه ی نفوذ کنترل شود.

وی خاطر نشان کرد: زیبایی این مدل از ریتم تولید محتوا و اشتراک گذاری مطالب از طریق تقویم محتوایی در این است که حس مسئولیت پذیری بلاگرها را بالا می برد. حتی اگر تمامی این فعالیت ها را  به تنهایی انجام دهند، نهایتا استفاده از تقویم محتوایی نظم بیشتری به کار  می بخشد. نظم بیشتر، اعتماد مخاطب  را بیشتر می کند و در استفاده از محصولات و خدمات  اعتماد بیشتری جلب می شود. علاوه بر این، در تاریخ مورد نظر، تمامی مطالب به صورت کاملا بهینه آماده شده اند و خوانندگان نیز با آن همراه خواهند شد.اما منشا محتوا بسیار مهم است. در این میان نهادهای کنترلی و امنیتی مثل وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات و پلیس فتا باید مراقب دزدان گردنه باشند که خدای ناکرده بلاگرهایی که یا با قصد درامد و یابه منظور ارتباط گیری با مخاطبین به میدان آمده اند؛ در تورهای نامرئی گرفتار نشوند. فعالین اجتماعی و فرهنگی باید آموزش های لازم را در دستور کار داشته باشند و دائما شبکه ی بلاگری را به روزرسانی و توجیه کنند تا خطرات پیش رو را بشناسند.امروزه وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های سنتی شده‌اند و با نهایت سرعت امکان ارتباط با سرتاسر جهان را تنها با یک کلیک برای مخاطب فراهم می‌کنند. معمولاً مردم شبکه‌های اجتماعی را مکان مناسبی برای خرید کالا و خدمات نمی‌دانند و در واقع اعتمادی به این فضا ندارند اما بحث بلاگرها جداست، یک بلاگر با قدرت نفود در اذهان عمومی و سیاست کاری خود ، خود را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که محبوب همگان واقع می‌شود و اعتماد مردم را به خود جلب می‌کند.

بلاگرها؛ بازیگران خاموش

ظرفیت خوب و بد بودن و تاثیر گیری از آنها  در هر اجتماعی موجود است و ضربه خوردن از آن و یا در امان ماندن تنها به خود فرد و درک و فهم او بستگی دارد و نمی‌توان قوه اختیار را نادیده گرفت. علی رغم ادعایی صرف که گفته می‌شود؛ بلاگری هیچ علمی به ما نمی‌دهد و صرف مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کند.

تاثیرات بلاگر بر تمام وجوه و ابعاد زندگی بشر چیره شده‌است

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: تاثیرات بلاگر بر تمام وجوه و ابعاد زندگی بشر چیره شده‌است که نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت، تا جایی که امکان دارد کسب سود بلاگرها در قبال تبلیغ کالایی بی ارزش و قیمتی فراتر از قیمت اصلی خود باشد و در مواردی نیز به کلاهبرداری وسیعی حتی بعد از چندین سال بلاگری و حصول اطمینان حداکثری مردم و کسب پول هنگفتی منجر شود.بنابراین قانونگزارحتما باید در خصوص کلاهبرداری اینترنتی جرم انگاری کند و نهادهای نظارتی مرتب رصد کنند تا از مال و جان و آبروی مردم محافظت شود. چون سرمنشا بلاگ ها همیشه داخل ایران نیست.خطر کلاهبرداری و سوء استفاده نیز زیاد است؛ بنابراین بهتر است به بلاگرهایی مراجعه شود که صددرصد ایرانی باشند و سایت انها در ایران مدیریت بشود تا به وقت خطر قابل کنترل ترباشند.

حجت الاسلام میر مرشدی افزود: ظرفیت خوب و بد بودن و تاثیر گیری از آنها  در هر اجتماعی موجود است و ضربه خوردن از آن و یا در امان ماندن تنها به خود فرد و درک و فهم او بستگی دارد و نمی‌توان قوه اختیار را نادیده گرفت. علی رغم ادعایی صرف که گفته می‌شود؛ بلاگری هیچ علمی به ما نمی‌دهد و صرف مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کند، اما این توجیه درستی نیست و چه بسا تبلیغ محصول یا خدمات و یا مشاوره‌های مناسب توسط یک بلاگر زندگی افرادی را دگرگون و مسیر صحیح را برای او رهنمون کرده‌است، پس نباید تاثیرات مثبت بلاگری را در زندگی روزمره و شغلی افراد جامعه فراموش کرد.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم برای کسانی که در این حوزه ها تلاش می کنند؛ مشاوره ی دقیق وحساب شده است.فعالیت مشاوره‌ای در این حوزه شامل چند بخش می‌باشد، بخش اول در خصوص مشاوره و آموزش به اسپانسرها و مشاغلی است که نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند که به آنها آموزش‌های لازم برای فروش بهتر و رونق کسب‌کارشان با ارائه پکیج‌های آموزشی برای فروش محصول در سایت‌ها و فضای مجازی  داده می شود و یا ارتباطی میان تولید کننده محصول و مشتری برقرار می‌گردد.امروزه کسی نمی‌تواند ادعا کند که شغلی برای من نیست و لذا گستره مشاغل به‌قدری زیاد است که برای افراد حق انتخاب قائل شده‌اند، لذا اینترنت و فضای مجازی جوی را ایجاد کرده که حتی بدون سرمایه هم می‌توان درآمدزایی کرد و لازمه استفاده از این فرصت‌ها فکر و هوش اقتصادی و درایت شغلی است.فقط مشورت درست وهدفگزاری صحیح وپشتکار ومراقبت ازنفوذ غرض ورزان وکلاهبرداران امرمهمی است که باید مدنظرقرارگیرد.

بنابرگزارش؛ دکتر «روزبه امیدی» با اشاره به شبکه پیام رسان اینستاگرام به عنوان یک رسانه به خبرنگار فرهنگی شبستان گفت: اینستاگرام یک رسانه همانند سایر رسانه ها مانند روزنامه، تلویزیون، رادیو و مجله است؛ پس نه تهدید است و نه فرصت بلکه ابزاری برای اطلاع رسانی و متقاعد کردن مردم برای انجام رفتاری می‌باشد، تلویزیون هم می تواند این نقش را داشته باشد مثلا مردم را متقاعد کند که ورزش بکنند یا نکنند ضمن اینکه بلاگرها هم همین قدرت را دارند اما قدرت بیشتر آنها نسبت به سایر رسانه ها در درسترس بودن و جذابیت بالای آنهاست و برای در دسترس بودن هم انرژی کمتری استفاده می‌کنند. در حالی که برای مطالعه روزنامه باید پروسه زیادی را طی کنیم ولی اینستاگرام در هر لحظه در دسترس افراد است، حتی ممکن است مخاطب اینستاگرام اصلا اهل مطالعه نباشد؛ بنابراین لزوما افراد اهل مطالعه ای که می روند دنبال رسانه؛ آنهایی نیستند که از اینستاگرام استفاده می کنند چرا که این رسانه آمیخته با سرگرمی است و از تصاویر فوق العاده جذابی هم استفاده می کنند؛ در واقع پشت آن، سواد رسانه ای بسیار قوی نهفته است، نسبت به روزنامه که یک رسانه سنتی و قدیمی می باشد. بالاتر از روزنامه، رادیو و تلویزیون قرار دارد. تلویزیون چون مصوراست و افراد با چشم می بینند لذا تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطبان خود دارد بر همین اساس تحلیلگران قبلا می گفتند: تلویزیون می تواند باعث ایجاد رفتار پرخاشگرانه در جامعه شود در حالی که اکنون جذابیت های اینستاگرام بسیار بیشترشده است به اضافه اینکه عرض کردم ازسواد رسانه ای بسیار بالایی هم برخورداراست در ذیل این نگاه با توجه به اینکه بلگرها تصاویر و فیلم های چند ثانیه ای تولید می کنند لذا سعی می کنند بیشترین تاثیر گذاری را بر مخاطبان خود داشته باشند و از رنگ ها و صحنه هایی استفاده می کنند که بسیار جذاب هستند.

 تمام اهداف بلاگرها جذب مخاطب است

وی با بیان اینکه تمام اهداف بلاگرها جذب مخاطب است تصریح کرد: عنوان «فالوور» به معنای همان جذب مخاطب است؛ در واقع برندی شده برای جذب مخاطب بیشتر برای افراد؛ در حالی که ما چنین چیزی را در تلویزیون نمی بینیم؛ چرا که این رسانه دسترسی به مخاطبان خود ندارد ولی فردی که پیجی در اینستاگرام راه اندازی می کند، دسترسی کامل به اطلاعات مخاطبان خود پیدا می کند، می داند که چه تعداد فالوور دارد و چه تعداد لایک کردند در واقع این ارتباط رفت و برگشت بین سازنده و مصرف کننده در اینستاگرام بسیار شدید است ولی در هیچ رسانه ای به این صورت نیست چرا که رادیو و تلویزیون فقط پخش می کنند و حتی ماهواره هم تا این اندازه از مخاطبان خود آمار ندارد. ضمن اینکه بلاگرها زمان دقیق بارگذاری پست های خود را هم می دانند؛ حتی می دانند بارگذاری مطالب و محصولاتشان چه زمانی برای استفاده مخاطبان مونث و چه زمانی برای استفاده مخاطبان مذکر مفید است، بنابراین هدف ،اثرگذاری و جذب حداکثری است.

دکتر امیدی با بیان اینکه پشت اهداف فعالیت های بلاگرها نیازهای زیادی نهفته است تصریح کرد: برخی به دنبال کسب درآمد هستند و برخی هم برای شهرت طلبی و قدرت طلبی تلاش می کنند؛ بنابراین دامنه نیازهای روانی فعالیت های بلاگرها بسیاروسیع تراز رسانه های دیگر است به عنوان مثال تلویزیون شاید غیر از تبلیغاتی که می کند، آن چنان در فکر سودآواری مادی نباشد اما بلاگری که به دنبال جذب مخاطب است و هزینه زیادی هم در این مسیر متحمل می شود لذا بیشتر از همه به فکر سودآوری کار خود است ضمن اینکه متخصصانی هم هستند که کارشان فقط افزایش جذب مخاطب است؛ به بیان دیگر هدف او فقط منفعت است اما لزوما این منفعت می تواند منفعت روانی نباشد بلکه منفعت مالی، کسب قدرت و احزاب را هم شامل شود؛ بنابراین این نوع رسانه می تواند نیازهای متنوعی از سازنده خود را برطرف نماید که این هم بیانگر قدرت زیاد این رسانه است که هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت.

بلاگرها واقعیت ها را تحریف می کنند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سوال اینجاست که ما چگونه می توانیم از این رسانه اینستاگرام به عنوان یک واقعیت زندگی امروزی استفاده کنیم به طوری که همه افراد جامعه به آن دسترسی دارند و برای استفاده از آن هم متحمل هزینه می شوند؛ این در حالی است که ما برای تماشای تلویزیون چیزی جز هزینه برق پرداخت نمی کنیم. پس وقتی یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام که تا این اندازه اثربخشی قوی و محکمی دارد و مردم هم نه منفعلانه بلکه فعالانه درگیرآن هستند لذا سازنده و بلاگرهای این پیام رسان می توانند از این فرصت استفاده کرده و با تحریف واقعیت ها و با یک واقعیت مجازی و ساختگی در حوزه های مختلف زیبایی، ورزشی، بهداشتی، بیزنس و... محصولات خود را به مردم ارایه دهند. بسیاری از این پیج ها چگونگی سرمایه گذاری مناسب برای یک بیزینس موفق را تبلیغ می کنند بر همین اساس با انواع ترفندها و برنامه ها سعی می کنند مردم را متقاعد کنند که از سبک زندگی که آنها ارایه می دهند، پیروی کنند بر همین اساس می نشینند در هر زمینه ای واقعیتی را می سازند در حالی که این سبکی که آنها ترویج و تبلیغ می کنند تا زندگی واقعی و نرمال مردم فاصله زیادی دارد ولی از آنجا که محصولات و برنامه های آنها از جذابیت زیادی برای مخاطب برخوردار است لذا مجذوب آنها شده و حتی قدرت تجزیه و تحلیل خود را در برابر فضای مجازی از دست می دهند به طوری در بسیاری از مواقع احساس می کنند واقعیت دارد و باید زندگی ما هم این گونه باشد؛ حالا این موضوعات می توانند در زمینه زندگی زناشویی باشد یا سایر موراد. مثلا این گونه القاء کنند که یک زن یا مرد ایده آل و خوب باید این ویژگی ها را داشته باشند، وقتی در عالم واقع می بینند که اصلا چنین چیزی امکان  ندارد؛ اینجاست که باعث فاصله گرفتن افراد از واقعیت و کم شدن قدرت سازگاری آنها شده و در این صورت وبلاگرها یک تهدید محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه زندگی بلاگرها به هیچ عنوان با سبک هایی که تبلیغ و ترویج می کنند مطابقت ندارد گفت: معمولا آدم ها آن چیزی را که تبلیغ می کنند الزاما خودشان رعایت نمی کنند، در همه عرصه ها همین طور است. مذهبیون. مداحان، سخنرانان و سایر افراد آن چیزی را که بیان می کنند عکس آن را عمل می کنند. بر همین اساس با توجه به تجزیه و تحلیلی که ما جامعه شناسان انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از چیزهایی را که بلاگرها ترویج و تبلیغ می کنند واقعی نسیت و با زندگی نرمال مردم جامعه بسیار فاصله دارد. تنها دلیل موفقیت آنها جذابیتی است که از طریق استفاده از رنگ ها، فیلترهای مختلف و ترفندهای عکاسی و فیلمبرداری ایجاد می کنند در همین راستا بنده برخی از پیج های ورزشی آنها را دنبال می کنم که بسیاری از آنها واقعا غیر ممکن است.

شهرت به معنی بی نقص بودن نیست

«خدیجه سرخوش» استاد دانشگاه و مشاوره خانواده نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه جامعه برای سامان یافتن نیاز به الگو دارد؛ اظهار کرد:  چرا که گرایش به الگوهای ممتاز،‌ جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان را به همذات پنداری صحیح متمایل می کند. بنابراین آشنایی با چنین الگوهای‌ تحسین برانگیز و امیدوارکننده، جامعه را از اهداف‌ محدود و زندگی روزمره فراتر می برد و به آینده ای روشن و متعالی امید می دهد. همچنین، شناخت الگوهای بالنده‌، موجب به کار افتادن ظرفیت‌هایی پراکنده، بالقوه و بعضا سرکوب شده ی جامعه می شود. از طرفی در جامعه ی مجازی امروزی، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و … به عنوان الگو مشهورتر هستند، ولی شهرت به معنی بی نقص بودن نیست و درواقع شمشیر دو لبه ای است که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را واضح تر و پر رنگ تر به عموم نشان می دهد. در حقیقت، الگوها انسان های وارسته ی کاملی نیستند و هر الگویی در زمینه ی خاص خود باید دنبال و تمجید شود.

از طرفی در جامعه ی مجازی امروزی، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و … به عنوان الگو مشهورتر هستند، ولی شهرت به معنی بی نقص بودن نیست و درواقع شمشیر دو لبه ای است که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را واضح تر و پر رنگ تر به عموم نشان می دهد. در حقیقت، الگوها انسان های وارسته ی کاملی نیستند و هر الگویی در زمینه ی خاص خود باید دنبال و تمجید شود.

وی در ادامه تصریح کرد: چرا که هیچ انسان و نمونه ی بشری بی عیب نیست.  به عنوان مثال ما یک هنرمند را به خاطر هنرش دنبال  می کنیم، نه به دلیل ارزش ها، عقاید یا مذهبش. از سویی در یک جامعه ی مدنی امروزی، هر فردی آزاد است عقیده خود را بیان کند، چون عقاید انسانها بخشی از خصوصیات منحصر به فرد آنهاست. اینجاست که بحث اختلالات الگو برداری در جامعه پیش می آید که می تواند تاثیرات مخرب زیادی داشته باشد که نمونه های زیادی از آن را در این مدت مشاهده کردیم.

 وی  ادامه داد: کنش های اجتماعی این روزها به کلیپ سازی، حرم سرای تتلو، واکسن شهاب حسینی،  یا سایت شرطبندی شادمهر نه تنها کمکی به بهبود و ترمیم بافت فرهنگی نمی کند بلکه می تواند رفتار های نادرست و افراطی را برای دیده شدن تبلیغ کند. به نظرم ، باید نگاه ما به این اختلالات الگو برداری عمیق تر باشد. جامعه نیازمند یک زیرساخت درست و مناسب است تا همه افراد جامعه را در انتخاب دلخواه خود آزاد بگذارد که این  مساله هم بسیار زمانبره می باشد. متاسفانه، مخاطبِ در معرض خطر این کنش های اجتماعی فضای مجازی و رسانه های زرد، جوانان و نوجوانان هستند که اقتضائات و دغدغه های ویژه خودشان را دارند ! نسلی استقلال طلب، آزادی خواه، و تا حدودی ستیزه گر.

سرخوش در ادامه ابراز کرد: حال اینکه این طیف از جامعه کم تجربه و احساسی هم هستند. به اینها مشکلات دوران بلوغ و نیازهای جدید دنیای مدرن و عدم پاسخ گویی مسئولانه ی خانواده ها و کمبود منابع را هم اضافه کنید. همچنین در این مقطع سنی، حس کنجکاوی و عدم قطعیت و شناخت در حداکثر خود است و از طرفی جامعه ی کنونی با ایجاد تردیدهای مذهبی اجباری، حس ستیزه گری را به اوج می رساند و باعث شکل گیری باورهای غلط و لجوجانه و گرایش چشم بسته به الگوهای غیر واقعی و بعضا سو استفاده گر می شوند. بنابراین اگر این طیف از جامعه از سوی خانواده ها و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی درک نشوند و مورد توجه قرار نگیرند، همچنین زیربنای درستی ساخته نشود، در نهایت رو به زوال و انحطاط خواهند رفت. حالا سوال اینجاست که الگوی مناسب  را از کجا بیاریم یا چگونه بسازیم؟

رشد یک جامعه مستقیما متاثر از سیستم آموزش و پرورش است

این روانشناس بیان کرد: با یک نگاه به چهره ی دنیای مدرن امروز می شود فهمید که رشد یک جامعه مستقیما متاثر از سیستم آموزش و پرورش است. با نگاه و مطالعه در راه و رسم کشورهایی که در این زمینه پیشکسوت هستند هم می شود.

وی گفت: تاثیر گذاری این سیستم را باید در الگوسازی ممتاز بهتر درک کرد. به نظر من فرهنگ و ارزش های درست انسانی باید به صورت یک خط مشی مشخص و با برنامه‌ریزی‌ سیستماتیک، متکی بر ارزشیابی و به صورت نظام ‌یافته آموزش داده شود. همچنین این نظام آموزشی باید به صورت مرتب مورد نقد و ارزیابی جامعه شناسان قرار گیرد. در این فضای مدنی مناسب، الگوهای مناسب پرورش و معرفی خواهند شد.

بلاگرها؛ بازیگران خاموش

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در نقطه ی مقابل، در فضای الگو سازی های حکومتی، سفارشی و تحمیلی در جامعه، نظام آموزشی وابسته و بدون نظارت، عدم نقد و پاسخ گویی همه ی ارگان های آموزشی، و از همه مهتر عدم همسویی خانواده و رسانه، الگوهای ممتاز شناسایی نمی شوند. به این ترتیب جامعه در جهت الگوبرداری نامناسب به جریان های اشتباه پیوند می خورد بطوریکه در برابر خیلی از واقعیت‌های موجود در جامعه و حتی نوآوری ‌های علمی و فنی و باورهای نوین مقاومت می‌کند، بی اعتماده و الگوهای ضعیف شخصیتی (بعضا با عقاید بسیار افراطی یا مستهجن)  را در فضای مسموم و زرد رسانه ای شناسایی و دنبال می کند. به عنوان مثال، تعریف و جایگاه موسیقی در پنجاه سال پیش، بنان، ایرج و شجریان را معرفی کرد که در دنیای امروز نمونه ی چنین هنرمندانی به واسطه ی تعریف جدید از موسیقی و ممیزی های مذهبی و حکومتی به طور چشمگیر کاهش یافته است. در آخر اینکه، به نظر من مشکل امروز جامعه ی ما فراتر از ریپورت کردن یا بلاک کردن است. در همه ی جوامع سازمان یافته و پیشرفته این مسایل وجود دارد چرا که جز حقوق انسانی و انتخاب شخصی افراد است.

سرخوش تصریح کرد: مساله امروز بیشتر پرورش و پیدا کردن الگو های ممتاز و فراهم کردن بستری برای معرفی آنها به جامعه، با بستر سازی مناسب برای یک نظام آموزشی همسو با جامعه، پاسخگو و مدون، و همچنین انگیزه سازی، اعتماد سازی و امید به آینده در جوانان و نوجوانان، و سرکوب نکردن باورهای مخالف، برداشتن ممیزی ها و سلایق شخصی و حکومتی و به صورت کلی آزادی هنر، نقد و کلام است.

تیشه‌ای که بلاگرها به ریشه فرهنگ می‌زنند

در این میان خبرنگار شبستان برای برای اینکه بررسی کند آیا واقعا بلاگرها بر سبک زندگی مردم تاثیر گذاشته اند یا نه و مخاطبان چقدر از آنها پیروی می کنند به میان مردم می رود و از مخاطبان این شبکه اجتماعی پر طرفدار گزارش میدانی تهیه می کند.

زهرا آخوندی، نویسنده و خبرنگار می گوید: بلاگرها به دلیل اینکه در جامعه شناخته شده هستند لذا می توانند به راحتی جلب اعتماد کنند، همین موضوع سبب شده؛ تا هر محصول و کالایی را بدون در نظر گرفتن کیفیت برای مخاطبان ارایه نمایند. یکی از دغدغه های تبلیغ بلاگرها گاها عدم کیفیت کافی و مناسب یک محصول است و زمانی که مخاطب محصول را تهیه کرده و آن را مورد استفاده قرار می دهد با آن چه که بلاگر گفته، بسیار متفاوت است. به عنوان مثال محصولاتی که در مورد جوان سازی پوست یا ترمیم پوست های آسیب دیده تبلیغ می کنند به هیچ عنوان مناسب نیست.

وی با بیان اینکه بلاگرها به فکر کسب درآمد بیشتر و سود بالا برای خود هستند افزود: آنها منابع خود را بر منفعت مخاطبان و جامعه ترجیح می دهند و همین امر ممکن است بعضا زمینه ساز عدم اعتماد جامعه به این قشر شود.

زهرا تصریح کرد: با توجه به اینکه زندگی واقعی بلاگرها با زندگی فضای مجازیشان بسیار متفاوت است  لذا آنها می توانند آسیب هایی را به خانواده ها وارد کنند؛ چرا که عمده مردم به ظواهر امر توجه می کنند در صورتی که آنها هم در زندگی شخصی خودشان معضلات و مشکلات متعددی دارند و همین باعث بروز آسیب در خانواده ها و جامعه می شود.

وی با بیان اینکه بلاگرها نمی توانند الگوی مناسبی برای قشر نوجوان و جوان باشند جامعه باشند بیان کرد:  اما جوانان به دلیل عدم تجربه کافی در زندگی و سطحی نگر بودن این قشر را برای خود الگویی جذاب و مناسب می دانند.

طیبه اشرفی یک فعال فرهنگی نیز اظهار کرد: ما دائم در جنگ نرم از دشمن خارجی و حملاتش صحبت می کنیم و غافلیم الان بلاگرها خودشان دشمن تر از هر دشمنی برای خانواده های ما شده اند، فارغ از دروغ و راست بودن تصاویر و فیلم ها و زندگی ای که بلاگرها از خودشان به نمایش می گذارند و اغلب مردم فاقد آن هستند، سبک زندگی اعم از پوشش، خوراک، سفر، روابط همسرانه، تجمل طلبی ها و اغراق ها در تفریح و خوشگذرانی که بلاگرها در فضای مجازی از خود ارائه می کنند باعث شده مرور کوتاه در صفحات مجازی آنها بیش و پیش از هر حسی، یاس و ناامیدی را در مخاطب ایجاد کند، مخاطبی که شاید علی رغم همه تلاشی که می کند یک‌صدم این رفاه و تجمل را ندارد و نمی شودهم توقع داشت که همه با دیده علمی و جامعه‌شناسانه نگاه و تحلیل کنند؛ لذا به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین آسیبی که بلاگرها دارن به فضای اجتماع وارد می کنند؛ ترویج روحیه یاس و ناامیدی و از طرفی ترغیب دیگر افراد برای به دست آوردن پول های هنگفت بدون زحمت و صرفا با سبکی خاص از زندگی است که در طولانی مدت، فرهنگ را به کام مرگ می برد.

فاطمه الهامی نیز خانم خانه داری است که به خبرنگار شبستان گفت: من اصلا سبک زندگی بلاگرها را نمی پسندم؛ بیشتراز اینکه باعث بهبود و بالا رفتن کیفیت زندگی افراد جامعه شوند موجب یاس، ناامیدی و اختلاف در خانوده ها می شوند. چون آن سبکی که آنها تبلیغ و ترویج می کنند اصلا با زندگی واقعی و نرمال افراد جامعه مطابقت ندارد.ضمن اینکه زندگی سرشار از تجملاتی که بلاگرها در فضای مجازی نشان می دهند باعث ناامیدی و سرخوردگی افراد به ویژه قشر زنان می شوند و القائات چنین شیوه ای از زندگی، پیامدها و آسیب های جبران ناپذیری هم از لحاظ روحی و روانی و هم زندگی زناشویی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه بیشترمحصولاتی که بلاگرها تبلیغ می کنند بنجل و بی کیفیت هستند افزود: به ویژه محصولات آرایشی و کرم هایی که برای پوست تبلیغ می کنند بسیار بی کیفیت و نامرغوت می باشند.جالب تر اینکه به دلیل درآمد بالا اخیرا آقایان هم وارد این کار شدند.

وی با اشاره به اذکار مذهبی بلاگرها تصریح کرد: هیچ کدام از اذکار مذهبی بلاگرها هم تاثیری در استجابت دعای من نداشتند؛ ولی یک سری کدها و اعدادی توسط فنگ شویی ها ارایه می شود که تقربیا تاثیر گذار است.  

در پایان با توجه به اظهارات کارشناسان و مخاطبان می توان نتیجه گرفت که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خاصه بلاگرها؛ هم برای جامعه تهدید و هم فرصت محسوب می شوند لذا مخاطبان باید در این زمینه با هوشمندی کامل برخورد کنند و نظام آموزشی و مسئولان فرهنگی هم اقدامات و برنامه های مناسبی هم در جهت فرهنگ سازی درست، برای استفاده از فضای مجازی و هم در شناسایی الگوهای برجسته  به مخاطبان تدابیر مهمی اتخاذ کنند؛ چرا که شناخت الگوهای بالنده‌، موجب به کار افتادن ظرفیت‌هایی پراکنده، بالقوه و بعضا سرکوب شده ی جامعه می شود. در صورت غفلت از این مساله مهم که مبتلاء به نه تنها جامعه ما که کل دنیا شده است، آسیب های زیادی متوجه فرهنگ و زندگی افراد جامعه می کند نا گفته نماند که در سایر کشورها  قبل از هر تکنولوژی فرهنگ استفاده آن را آموزش و نهادینه سازی می‌کنند سپس مورد استفاده قرار می دهند ولی در جامعه ما متاسفانه ابتدا تکنولوژی وارد می شود ضمن اینکه برای فرهنگ سازی آن هم مسوئلان و نهادهای فرهنگی هیچ تلاشی نمی کنند بر همین اساس ما همیشه در هر زمینه ای با آسیب های زیادی مواجهه می شویم که بلاگرها هم بخشی از آن است.

کد خبر 1772781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha