اینجا بچه‌ها قرآن را با بازی یاد می‌گیرند

موسسه فرهنگی قرآن و عترت قصه‌های شیرین نبی(ص) از اثرگذاری آموزش قرآن با استفاده از روش‌های نوین و بازی خبر داد.

آسیه اکبری در حاشیه رونمایی از ۸ بازی قرآنی رومیزی ویژه کودک و نوجوان با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیران ، مربیان و فعالان قرآنی در موسسه فرهنگی قرآن و عترت قصه های شیرین نبی (ص) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از حدود ۹سال پیش به این فکر افتادیم که یک قالب خیلی جذاب برای بچه ها طراحی کنیم که بتوانیم خیلی راحت بچه ها را با قرآن انس بدهیم.

وی افزود: حالا این انس چگونه باشد ما قالب قصه خلاق را برای اولین بار ابداع کردیم و قصه های قرآنی را بر اساس متریال سه بعدی اختراع کردیم و به صورت هوشمند درآوردیم و به بچه ها ارائه دادیم.

مدیر موسسه فرهنگی قرآن و عترت قصه های شیرین نبی(ص) تصریح کرد: برای حدود ۳۰۰نفر از بچه ها این قالب را اجرا کردیم و بحث رو خوانی با آنها کار کردیم که خوشبختانه حدود ۷۰درصد اثرگذاری داشت و این برای ما رضایت بخش بود.

آموزش قرآن با بازی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر بچه ها این مدل را دوست داشتند ولی باز هم برای یک سوم دیگر بچه هایی که به این قالب توجه کمتری داشتند را به فکر قالب های بهتری افتادیم تا با استفاده از این قالب ها بچه ها را بیشتر جذب قرآن کنیم لذا بحث قالب های موزیکیشن را انجام دادیم. اول بحث رو خوانی قرآن کریم براساس قالب های بازی.

اکبری گفت:  ۱۰۰پلن برتر دنیا را آزمایش کردیم، بسیار جواب داد؛ ابتدا بازی های کارتی برای بچه ها ارائه دادیم، ۱۱۲ بازی طراحی کردیم و مباحث را در این سه سال که بازی های کارتی برای بچه ها ارائه شد به این نتیجه رسیدیم و ۷۰درصد به ۸۵ درصد ارتقاء پیدا کرد.

وی اضافه کرد: باز هم گفتیم نیاز هست که این درصد را بیشتر کنیم. لذا بحث هوشمندسازی و استفاده از قالب های تکنولوژی قالب های مثل وی آر یا واقعیت افزوده، پروگراف ... و قالب های گیم بد برای بچه ها ارائه بدیم. بعد از این که این قالب ها اجرا شد و بچه ها آزمون خطا انجام دادند و فرم علمی پر کردند و به این نتیجه رسیدیم که ۹۸درصد مخاطبین با این روش جذب شدند.

موسسه فرهنگی قرآن و عترت قصه های شیرین نبی (ص) خاطرنشان کرد: بعد از اینکه آزمایش ها تمام شد و ما تحقیق های گسترده ای را اجرا کردیم و به ۲۶۰مدل بازی گیم بد برای بچه ها  رسیدیم. بازی رومیزی نیز که علاوه بر صفحه بازی، کارت بازی هم دارد را برای بخش روخوانی قرآن شروع کردیم.

آموزش قرآن با بازی

وی افزود: به همین منظور ۱۶۰ بازی روخوانی قرآن از ۹۰تا ۱۱۰ بازی حفظ قرآن را به صورت بازی های  رو میزی گیم بد در آوردیم و با طرحی ۲ساله بستیم. این۱۱۰ تا بازی رومیزی قرآن بر اساس وصول و عملکرد حافظه بلند مدت طراحی شده، یعنی مرحله به مرحله بازی بر اساس عملکرد حافظه بلند مدت طراحی شد. بازی های حفظ هر مرحله اش جدا از زمان بندی جدا  و روانشناسی در بازی  انجام شد.

اکبری تصریح کرد: برای اینکه با این ۱۱۰ بازی در بحث حفظ کل قرآن با بچه ها کار کنیم ابتدا با حفظ جز ۳۰ به صورت آزمون خطا شروع کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم و باز هم به نمودار ۹۰درصدی رسیدیم. برای همین آمدیم روی ظاهر کارهای  گرافیک و کارهای بیشتر کردیم. اینکه از متریالی استفاده شود که بچه ها دوست داشته باشند یا اضافه کردن قسمت های حرکتی به بازی برای ایجاد شور شوق زیادی داشته باشند.

وی عنوان کرد: برنامه ۲۶۰بازی استاندار بر اساس استاندارهای جهانی طراحی شد و امتیاز رشد هم در نظر گرفتیم بین ۹۷تا۱۰۰درصد امکان امتیاز بین المللی داشته باشد و قالب های دیگری در کنار بازی ارائه دادیم.

موسسه فرهنگی قرآن و عترت قصه های شیرین نبی (ص) یادآور شد: قصه خلاق و نمایش سایه دو قسمت نمایش، سایه استیکرهایی وجود داشت که همه از کشور چین وارد می‌شد برای همین برای ما یه معضل بود. حالا ما میخوایم قصه قرآنی کار کنیم و خلق استیکرهای قرآنی داریم. ما یک سری متریال که خود بچه ها به این نتیجه رسیدند و توانستیم استیکرهای نمایش سایه را تولید کنیم وکل قصص قرآنی را به صورت نمایش سایه اجرا کنیم.

پایان پیام/

کد خبر 1774134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha