ترین‌های ریاست جمهوری در ایران

آیت‌الله خامنه‌ای با ۴۲ سال سن، جوان‌ترین و دکتر پزشکیان با ۷۰ سال سن، مسن‌ترین رئیس جمهور ایران تاریخ ایران هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی  خبرگزاری شبستان، پرواز بی بازگشت ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ کشور را در شرایط اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی قرار داد. پس از شهادت رئیس جمهور آیت الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش، محمد مخبر به عنوان معاون اول ریاست جمهوری طبق قانون به عنوان سرپرست ریاست جمهوری انتخاب شد و بر اساس قانون ۵۰ روز مهلت داشت تا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

بنابراین فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و نامزدهای انتخاباتی در زمان مقرر نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کردند. تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز ۸ تیر ماه اعلام شده بود یعنی در کمتر از ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری با معرفی نامزدهای منتخب برگزار می‌شد. 
همانطور که پیش بینی می‌شد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به مرحله دوم رفت و در روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ انتظارها به پایان رسید و از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای مأخوذه، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴۰۳ رای به عنوان پیروز مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شناخته شد و به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران قرار است روز یکشنبه ۷ مرداد ماه مراسم تنفیذ ایشان در حسینیه امام خمینی و با حضور مسئولان لشکری و کشوری و مهمانان خارجی برگزار شود. 
بررسی ۱۴ دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور مان نشان می‌دهد بیشترین میزان مشارکت انتخابات ریاست جمهوری به دهمین دوره باز می‌گردد که ۲۲ خرداد ماه سال ۸۸ برگزار شد و میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات ۸۴.۸۳ درصد اعلام شد. 
پس از آن انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم با میزان مشارکت ۷۹.۹۲ درصد و انتخابات ریاست جمهوری سوم با میزان مشارکت ۷۴.۲۶ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز مربوط به دور اول انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است که مشارکت مردم در انتخابات به ۴۰ درصد رسید و این کمترین میزان مشارکتی است که در همه ادوار انتخابات به ثبت رسیده است اما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم میزان مشارکت مردم با یک روند افزایشی مواجه شد و به ۴۹.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۶۱میلیون و ۴۵۲هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند که از این تعداد در مرحله اول ۲۴میلیون و ۵۳۵هزار و ۱۸۵ نفر و در مرحله دوم ۳۰میلیون و ۵۳۰هزار و ۱۵۷ نفر در انتخابات شرکت کردند.

میزان مشارکت مردم ایران در ادوار انتخابات ریاست جمهوری 

همه روسای جمهور ایران

این را هم باید بدانیم که ریاست جمهوری تا سال ۱۴۰۰ شرط سنی نداشت و در این سال شورای نگهبان داشتن حداقل سن ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال را برای ریاست جمهوری در نظر گرفت.

آیت الله خامنه ای با ۴۲ سال سن جوان ترین و دکتر مسعود پزشکیان با ۷۰ سال سن، مسن ترین رئیس جمهور در ادوار انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده اند.

ابوالحسن بنی صدر ۴۶ سال، شهید محمدعلی رجایی ۴۸سال، آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) ۴۲ سال، مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ۵۵سال، حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی ۵۴ سال، محمود احمدی نژاد ۴۹ سال، حجت الاسلام حسن روحانی ۶۵ سال، شهید آیت الله ابراهیم رئیسی ۶۱ سال و دکتر مسعود پزشکیان ۷۰ سال به ترتیب روسای جمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون هستند.

امضای همه روسای جمهور ایران از ابتدا تاکنون

همه روسای جمهور ایران

کد خبر 1774454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha