راهکارهای سازمان امنیت و همکاری اروپا برای مقابله با اسلام‌هراسی

سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که در میان افزایش تعصب و خشونت علیه مسلمانان در برخی از کشورها، تلاش‌های بیشتری برای ایجاد گفتگو و مقابله با نفرت ضد مسلمانان مورد نیاز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «moderndiplomacy»، یک سازمان امنیتی بین‌المللی نسبت به افزایش اسلام‌هراسی در پی درگیری‌های جاری در خاورمیانه، ابراز نگرانی کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه‌ای گفت که موج فزاینده اسلام هراسی در سراسر اروپا با موج شدید انتشار اطلاعات نادرست اسلام‌هراسی ترکیب شده است.

این سازمان اعلام کرد که در میان افزایش تعصب و خشونت علیه مسلمانان در تعداد زیادی از کشورها، تلاش‌های بیشتری برای ایجاد گفتگو و مقابله با نفرت ضد مسلمانان مورد نیاز است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در وین گفت: خیزش نفرت از مسلمانان به ویژه پس از شروع مجدد درگیری‌ها در خاورمیانه در اکتبر سال گذشته با سخنان نفرت پراکنی آنلاین و آفلاین، تهدیدها و خشونت که تاثیر منفی بر جوامع مسلمان داشته، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش مشترک «ائتلاف علیه اسلام‌هراسی» و «تبعیض علیه مسلمانان»در آلمان جرایم اسلام‌هراسی دراین کشور  در سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده و تقریبا یک مورد از هر ۱۰ حادثه شامل خشونت است.

به گفته کمیسیون حقوق بشر فرانسه، اتریش و سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز روندهای مشابهی را گزارش کرده اند در حالی که نژادپرستی و عدم تحمل در فرانسه در حال افزایش است که ناشی از جنگ در غزه و ایده های راست افراطی در بحث عمومی است.

این گزارش می‌گوید که گزارش‌های مربوط به اقدامات ضد مسلمانان ۲۹ درصد افزایش یافته است، در حالی که سایر انواع اقدامات نژادپرستانه ۲۱ درصد افزایش یافته است.

موسسه نظارتی «تل‌ماما» که بیش از دو هزار مورد اسلام هراسی را در بازه زمانی هفتم اکتبر تا هفتم فوریه مستند کرده است، می گوید که نفرت ضد مسلمانان در بریتانیا در چهار ماه پس از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی بیش از سه برابر شده است  که نسبت به ۶۰۰ موردی که در مدت مشابه سال ثبت کرده بود، افزایش قابل توجهی دارد.

به طور کلی، حملات ضد مسلمانان در بریتانیا پس از جنگ غزه افزایش یافته است، در حالی که در آمریکا شورای روابط آمریکایی-اسلامی، بزرگترین سازمان حقوق مدنی و مدافع مسلمانان این کشور در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ بیش از سه هزار و ۵۰۰ مورد شکایت در مورد تبعیض بر اساس نژاد، قومیت یا مذهب را دریافت کرده است.

این روند نگران کننده به اروپا یا آمریکا محدود نمی شود و یکی از موضوعات مورد بحث دانشمندان و محققان بین المللی بود که اخیرا در ازبکستان گرد هم آمدند تا راه‌هایی برای مبارزه با این مشکل بیابند.

در تلاش برای یافتن راه حل، شرکت کنندگان از حدود ۳۵ کشور اخیرا در هشتمین کنگره سالانه انجمن جهانی برای مطالعه، حفظ و عمومیت بخشیدن به میراث فرهنگی ازبکستان در این کشور گردهم آمدند.این سازمان متشکل از نمایندگان سازمان بین المللی فرهنگ ترک، اتحادیه جهانی اسلام اسلامی، بنیاد الفرقان، آکادمی بین المللی ترک، مؤسسه جهان عرب و دیگران است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا که در طول جنگ سرد برای تقویت صلح و امنیت تأسیس شد، از این واقعیت استقبال می کند که همه ۵۷ کشور سازمان امنیت و همکاری اروپا از جمله ازبکستان متعهد به مبارزه با تعصب، عدم مدارا و تبعیض علیه مسلمانان و اعضای سایر ادیان باشند.

این سازمان از همه کشورهای شرکت کننده می خواهد که تعهدات و اقدامات خود را در راستای این تلاش حیاتی تشدید کنند و تلاش کنند تا محیطی را پرورش دهند که در آن همه افراد بتوانند عاری از نفرت و تبعیض زندگی کنند.

این بیانیه می‌گوید که همه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا متعهد به مبارزه با تبعیض و جرایم ناشی از نفرت هستند و می‌افزاید: حمایت از کشورهای منطقه سازمان امنیت و همکاری اروپا در مبارزه با جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان، یکی از زمینه‌های کلیدی کار ما است.

کد خبر 1779458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha