رقابت ۱۲۰ هزار اثر در جشنواره قرآنی باران وحی

در ششمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی باران وحی که اختتامیه آن امروز و به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد، ۱۲۰ هزار اثر قرآنی در ۱۵ رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، ششمین دوره از مسابقات سراسری جشنواره قرآنی باران وحی عصر امروز شنبه(۲۴ شهریور ماه) با حضور جمع کثیری از مسئولین کشوری و نوجوانان و جوانان قرآنی از سراسر کشور در مجتمع شهدای سلامت مشهد به کار خود پایان داد و برگزیدگان این دوره از مسابقات که در ۱۵ رشته برگزار شده بود معرفی شدند. 

جشنواره باران وحی، سند افتخاری کمیته امداد است

سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه این محفل بسیار نورانی و خوب است، گفت: جشنواره باران وحی برای ما یک سند افتخاری است و ما افتخار می‌کنیم که در خدمت شما عزیزان هستیم.

رقابت ۱۲۰ هزار اثر در جشنواره قرآنی باران وحی

وی افزود: خوشبختانه بر تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره هر سال اضافه می شود، ما از ده هزار نفر آغاز کردیم و اکنون به سی و دو هزار نفر رسیده‌ایم. 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین به برنامه‌ریزی این مسابقات برای سال آینده اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود در دوره بعدی این جشنواره حدود سیصد هزار نفر با ارسال چهارصد هزار اثر شرکت کنند.

بختیاری ضمن تقدیر از همکاران خود در کمیته امداد و معاونت‌های فرهنگی، خواستار حمایت بیشتر از نوجوانان و فرزندان در این راستا شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی همچنین از تمامی نهادها و سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف قدردانی و تأکید کرد که این فعالیت‌های قرآنی باید توسعه یابد. 

عدل و داد در جامعه نشانه قرآنی بودن آن جامعه است

حجت الاسلام محسن کازرونی، رئیس هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در مراسم بیان کرد: قرآن ویژگی و امتیاز خاص دارد، موعظه است، دلها، فکر و مغز را متحول می کند، کینه و کفر و نفاق با قران برطرف می شود هدایت کننده است.

رقابت ۱۲۰ هزار اثر در جشنواره قرآنی باران وحی

وی با بیان اینکه هزاران حقیقت در قرآن برای کسی که درس نخوانده، وجود دارد تصریح کرد: قرآن تجربه تاریخی است که زندگی بشریت را متحول کرد. قرآن برای بشر امروز پیام دارد؛ هر چه قدر می توانید با قران انس داشته باشید و این بد است که فقط در ماه رمضان قرآن بخوانیم.

وی افزود: امام رضا(ع) روزی ۱۰ جز قرآن تلاوت می‌کردند، ما وظیفه داریم که علاوه بر قرائت و تلاوت، در آیات قرآن تدبر نیز داشته باشیم. بخش دیگر تحقق مفاهیم قرآنی در جامعه است، قرآن از اقتصاد بدون ربا، از سرزنش بخل، از حرمت غیبت و بهتان و توجه به محرومین سخن می گوید و تبریک به کمیته امداد که تجسم عینی قرآن در جامعه اسلامی است‌.

حجت الاسلام کازرونی تصریح کرد: قرآن دستور به انفاق و دستگیری داده است و کار کمیته امداد و هویت این نهاد زاییده قرآنی است. مگر می شود در جامعه زندگی کنیم که عده ای دچار مشکل باشند و ما کاری انجام ندهیم.

وی گفت: اگر جامعه ای که قیام به قسط و عدل باشد و رفاه نسبی تقسیم شود این جامعه قرآنی است، نمی‌شود تلاوت قرآنی داشته باشیم اما در جامعه آن عدل و قسط نباشد و توجه به تلاوت، ادب و تبعیت از آیات قرآنی لازم است.

ارسال ۱۲۰ هزار اثر به جشنواره قرآنی باران وحی 

حجت الاسلام علی جعفری، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این مراسم بیان کرد: امسال ششمین دوره مسابقات قرآن کریم با عنوان "باران وحی‌" مبتنی بر آموزه های قرآنی ومعارف دینی با ارسال ۱۲۰ هزار اثر قرآنی به دبیرخانه اجرا شد.

رقابت ۱۲۰ هزار اثر در جشنواره قرآنی باران وحی

معاون فرهنگی کمیته امداد گفت: این دوره از مسابقات در ۱۵ رشته شامل تحقیق، ترتیل، حفظ عمومی، حفظ تخصصی، صحیح خوانی، اذان، دعاخوانی، حداحی و صحت قرائت نماز؛ سبد مفاهیم شامل فهم قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه ، نقاشی، خوشنویسی و قصه گویی برگزار و شرکت کنندگان در این حوزه ها با هم به رقابت پرداختند.

وی با بیان اینکه ششمین دوره مسابقات قرآنی باران وحی در سه گروه سنی زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می شود، افزود: با داوری انجام شده در تابستان سال جاری برندگان به مرحله کشوری معرفی شدند.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به ۸۰۰ اثر راه یافته به مرحله کشوری این جشنواره، تصریح کرد: از این تعداد ۳۰۴ اثر برگزیده شده اند که جایزه برگزیدگان از ۵ تا ۳۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی افزود: بیشترین تعداد برگزیده کشوری از نظر کیفی، به ترتیب از استان های اردبیل، خراسان رضوی، قم و خراسان شمالی و ار نظر کمی استان های تهران، یزد و سمنان می‌باشند که در خراسان رضوی از نظر کیفی ۲۴ نفر برگزیده شده اند.

وی گفت: توانمندسازی قرآن آموزان جامعه هدف، انس و ارتقای دانش قرآنی مخاطبین و ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس به واسطه رقابت سالم در مسابقات از اهداف اجرای این جشنواره می باشد.

رقابت ۱۲۰ هزار اثر در جشنواره قرآنی باران وحی

حجت الاسلام جعفری افزود: از برگزیدگان مسابقات قرآنی باران وحی، به عنوان مربی قرآن در کلاس های آموزش قرآن بهره گیری خواهد شد و اگر نیاز به کلاس تخصصی داشته باشند هزینه ها توسط کمیته امداد پرداخت می شوند.

باید قرآن را با فعالیت های فرهنگی گره زد

شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: یکی از مسائل مهم ما در کشور اهتمام مدیران فرهنکی به قرآن کریم بوده است که متاسفانه این گونه نبوده است، چرا که فعالیت قرآنی را یک فعالیت راهبردی تلقی نمی کردند.

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند "فعالیت قرآنی در کشور یک فعالیت راهبردی است"، گفت: مدیران فرهنگی اگر به این مسئله که فعالیت قرآنی یک امر راهبردی است، توجه داشته باشند، تمام هم و غم خود را بر این کار خواهند داشت.

وی با بیان اینکه قرآن مملو از آیات امیدبخش است و در کمتر صفحه ای این مصحف شریف این آیات وجود ندارد، افزود: مسئله امیدآفرینی یک مسئله راهبردی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و جامعه ما که در این مقطع زمانی نیاز به امیدبخشی دارد، هر گونه فعالیت قرآنی در همین راستا تلقی می شود.

رقابت ۱۲۰ هزار اثر در جشنواره قرآنی باران وحی

فیروزیان ادامه داد: با توجه به آیات قرآن کریم، ملتی که به دنبال بهره مندی از آیات قرآن است، باید تکلیف خود را با شیاطین عالم مشخص کرده باشد؛ اگر کسی در دل خود علاقه به شیاطین داشته باشد از قرآن بهره‌مند نمی شود، لذا زمینه بهره مندی از آیات قرآن در کسانی که از شیاطین تبری می کنند بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه زمینه بهره مندی از قرآن در اقشار محروم بسیار بیشتر است، گفت: یکی از دلایل استقامت و روحیه مردم غزه بهره مندی آنها از آیات قرآن است؛ همچنین فعاایت قرآنی در کشور تاب آوری مردم را در مسائل بالا می برد و باید قرآن را به فعالیت‌های فرهنگی گره زد.

کد خبر 1781071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha