آغاز ماراتن موسیقی جوان با حضور بیش از ۲هزار هنرجو

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که در نوع خود کنکور هنرجویان موسیقی است از ۲۷ شهریور با حضور ۲هزار۱۱۷ نفر جوان آغاز بکار می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیش از ظهر امرروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه با حضور حمیدرضا اردلان، دبیر جشنواره و محمدعلی مرآتی، مدیر اجرایی این جشنواره در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آغاز ماراتن موسیقی جوان با حضور بیش از ۲هزار جوان هنرجو از فردا در تالار رودکی/جشنواره جوان کنکور  هنرجویان جوان

 جشنواره موسیقی جوان یک آزمون است

در این نشست «حمیدرضا اردلان»، دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: من از دوره شانزدهم مسئولیت این جشنواره را برعهده دارم و چند دوره هم مشاور بودم به همین دلیل در جریان مباحث و چالش ها هستم؛ واقعا کار دشواری است، چون معرفت شنیداری هم جنبه های میتولوژیک دارد و هم وضعیت یک جامعه را نشان می دهد.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه موسیقی کشورهای دارای تمدن بسیار پیچیده تر است، گفت: در این جشنواره هیچ جشنی در کار نیست، بلکه یک آزمون است و نامگذاری آن یک اشتباه مفهومی بوده منتها اگر جشن را واژه شناسی قدیم بگیریم، متفاوت می شود.

اردلان با اشاره به اینکه جشنواره جوان عنوان ملی دارد که من آن را گسترده‌تر از فرهنگ تمدنی ایران می‌دانم، اظهار کرد: جشنواره می‌تواند فراتر از این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گیرد، وقتی این عبارات در کنار کلید واژه جوان قرار می‌گیرد ماجرا بسیار گسترده می‌شود. شرایطی که وابسته به تعاریف زمان، مکان و هویت هستند، نسل جوان می‌تواند آنها را به راهی ببرد که یا به گذشته وابسته است و یا به غیر از این موضوع ربط دارد.  

وی افزود:  مفاهیم جشن، ملی، موسیقی و جوان را من به خاصیت رسانه مرتبط می‌دانم؛ چراکه معتقدم این رسانه است که می‌تواند امکانی برای موسیقیدان نسل جوان فراهم کند تا بتواند حقیقت نسل خود را بروز دهد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به توجه این جشنواره به جوان گرایی گفت: بحث جوان گرایی در اداره جشنواره، بحث مهمی است که در جشنواره ملی موسیقی جوان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
 

حضور چشمگیر هنرجویان موسیقی در کنکور جوان

در ادامه این نشست «محمدعلی مرآتی»، مدیر اجرایی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: این جشنواره از فردا ۲۷ شهریور در سالن رودکی آغاز می شود و مراسم اختتامیه آن روز ۵ مهر  در تالار وحدت برگزار می شود.

آغاز ماراتن موسیقی جوان با حضور بیش از ۲هزار جوان هنرجو از فردا در تالار رودکی/جشنواره جوان کنکور  هنرجویان جوان

 وی با اشاره به حضور چشمگیر جوانان در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به آمار شرکت کنندگان این جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال ۲ هزار ۱۱۷ نفر در جشنواره شرکت کردند و این بالندگی جشنواره را نشان می دهد. ۴۴داور بخش موسیقی دستگاهی، ۱۹نفر موسیقی کلاسیک غرب و داوران موسیقی نواحی ۲۷نفر هستند و راه یافتگان مرحله دوم دستگاهی ۲۸۹نفر و مقام آورندگان ۲۴۰ نفر هستند. نواحی ۲۴۰نفر هستند و مرحله دومش هنوز انجام نشده است،  ۸۵نوع ساز نیز تنوع داشتیم و ۱۲نوع آواز نیز با تیم داوران مدیریت شدند.

 در ادامه این نشست مسئولان برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند:

 صدا و سیما از موسیقی حمایت نمی کند/درخواست واحد سیار برای پوشش جشنواره جوان

اردلان در پاسخ به پرسشی درباره علت حمایت نشدن برگزیدگان جشنواره جوان توضیح داد: برنامه ریزی محض در این عرصه جشنواره بطور مطلق معنا ندارد،  بودجه های فرهنگی در جامعه ما در اولویت نیستند، یا ما باید مسئولیتی بپذیریم و جلو برویم یا منتظر بودجه باشیم. رسانه ها باید بررسی کنند که واقعا بودجه جشنواره چقدر است؟ جایزه ها هیچ گرهی از کار موسیقیدان ها باز نمی کند منتها در این وضعیت ما باید کار را پیش ببریم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در قبال موسیقی گفت: متاسفانه صدا و سیما در عرصه موسیقی خوب عمل نکرده است و یک آشفتگی در گوش ما وجود دارد که باید سراغ صحبت های اکادمیک و تخصصی برویم تا بستر برای اجناس موسیقی که ریشه های موسیقی ما را تامین می کند، فراهم شود، من از صدا و سیما درخواست پخش کارهای جشنواره را با یک واحد سیار دارم.

 حضور ۲ هزار ۱۱۷ نفر هنرجوی موسیقی در جشنواره ملی موسیقی جوان یک دستاورد است

 محمدعلی مراتی هم در تکمیل صحبت های دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اظهار کرد: به عنوان کسی که تجربه پانزده ساله فرانسه را دارم، آماری ارایه می دهم که از برخی جهت ها امال و آرزوهای خوبی است اما در هیچ کشوری شدنی نیست من در فرانسه شهر به شهر کنسرت دادم اما هیچ فستیوالی نبوده کسی اجرا کند و بعد به دنبال او برای حمایت بیایند مهم این است که خود هنرمندان انگیزه پیدا میکنند که ادامه دهند.


 وی با بیان اینکه حضور ۲هزار۱۱۷ نفر در جشنواره موسیقی جوان بدون شعار زدگی یک دستاورد است، گفت: افت نکردن جشنواره نشانه علاقه جوانان است و اینکه این جشنواره مثل یک کنکور برای هنرجویان است؛ جامعه ما بالندگی دارد جشنواره جوان به عنوان کنکور ملاکی را قرار می دهد که اجرای حرفه ای هنرجویان سنجیده شود.

 اردلان درباره علت نداشتن دبیرخانه دائمی در جشنواره  موسیقی جوان توضیح داد: برنامه‌ریزی برای این جشنواره یک سال کار است؛  زمانی که این جشنواره تمام می‌شود دوباره شروع می‌شود. ۲ هزار ۱۱۷ نفر در کثرت سازهای فراوان شرکت می‌کنند. تماس با ۹۰ داور، هماهنگی با آنها، اطلاع رسانی کاری یک ساله و سخت است. این دبیرخانه به طور محتوایی وجود دارد. ولی اینکه چرا تا کنون یک دبیرخانه ثابت و محتوایی نداشته است جای سوال است.

پایان پیام/

کد خبر 1781376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha